تساوی ایران و ادامهٔ صدرنشینی ازبکستان در مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶

با نتیجه‌ای که رقم خورد، ازبکستان و ایران هفت امتیازی شدند اما ازبکستان با تفاضل گل بهتر نسبت به ایران، در صدر جدول باقی ماند

در مرحلهٔ سوم از رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ در آسیا، دیدار تیم‌های ملی فوتبال ایران و ازبکستان با تساوی بدون گل به پایان رسید.

این بازی از گروه نخست، در ورزشگاه بنیادکار تاشکند برگزار شد تا سومین تساوی پیاپی شاگردان امیر قلعه‌نویی مقابل ازبکستان رقم بخورد.

صالح حردانی در دقیقه ۵۴ با کارت قرمز، از زمین اخراج شد. سامان قدوس هم با دریافت کارت زرد، دو کارته شد تا از بازی مقابل قطر محروم شود.

رقابت ایران و قطر، ۲۴ مهر در امارات برگزار خواهد شد.

قلعه‌نویی پس از اخراج حردانی، قدوس را در سمت راست خط دفاعی به کار گرفت و بعد از تعویض قدوس نیز ناگزیر شد میلاد محمدی را از چپ به راست منتقل کند.

شان اوانز داور استرالیایی، در وقت‌های تلف‌شده یک ضربه پنالتی به سود ایران گرفت اما پس از بازبینی صحنه، تصمیم خود را لغو کرد.

در نبرد تاشکند، سرچکو کاتانچ سرمربی ازبکستان به‌دلیل بیماری، تیمش را همراهی نکرد. اوستون اورونوف ستاره ازبکستان به‌دلیل مصدومیت، از دقیقه ۷۱ وارد زمین شد.

با نتیجه‌ای که رقم خورد، ازبکستان و ایران ۷ امتیازی شدند اما ازبکستان با تفاضل گل بهتر نسبت به ایران، در صدر جدول باقی ماند.

علیرضا بیرانوند، شجاع خلیل‌زاده، علی نعمتی، صالح حردانی، میلاد محمدی، سعید عزت‌اللهی، سامان قدوس (امید نورافکن) علیرضا جهانبخش (علی قلیزاده) محمد محبی (مهدی قایدی) مهدی طارمی و سردار آزمون (شهریار مغانلو) بازیکنان ایران در این مسابقه بودند.

مسئولان برگزاری مسابقه از ای‌اف‌سی، الدار شاهمرادوف مهاجم ازبکستان که در رم ایتالیا توپ می‌زند را به عنوان برترین بازیکن زمین معرفی کردند.

سرمربی ایران در نشست خبری گفت: «دو پنالتی و دو امتیاز از داور طلبکاریم. ازبکستان باید مدیون دروازه‌بانش باشد. به بازیکنانم افتخار می‌کنم که در این جو سنگین توانستند خیلی با برنامه، تاکتیکی و درگیر ظاهر شوند. از لحاظ آمار، در شرایطی که نزدیک ۴۰ دقیقه ۱۰ نفره بازی کردیم، بهتر بودیم».

درباره پنالتی‌ها، کارشناسان داوری در ایران با امیر قلعه‌نویی موافق نیستند. نادر جعفری به خبرگزاری تسنیم گفت: «وقتی توپ از بدن بازیکن میزبان رد شد، دستش به بدنش چسبیده بود و بعد از آن هم حرکت دستش طبیعی بود».

نوذر رودنیل هم به خبرگزاری فارس گفته است: «همه اخطارهایی که داور داد درست بود. اخراج حردانی هم درست بود. صحنه واژگونی آزمون پنالتی نبود. در صحنه بعدی هم توپ اول به دست قلیزاده خورد و تیم داوری عملکرد مطلوبی داشت».

در سایر دیدارها، کره جنوبی ۲-۰ اردن را مغلوب کرد تا شکست دور از انتظار مقابل این تیم در نیمه نهایی جام ملت‌های ۲۰۲۳ آسیا را با همان نتیجه تلافی کند.

استرالیا ۳-۱ چین را برد تا چینی‌ها با سرمربیگری برانکو ایوانکوویچ پس از سه مسابقه، کماکان بدون امتیاز باقی بمانند.