مهندس زنِ معترض به حجاب اجباری در مجمع مهندسان، «عذرخواهی کرد»

زینب کاظمی، مهندس زن معترض به حجاب اجباری

پنج روز پس از آن که یک مهندس زن در جلسه مجمع مهندسان تهران با اعتراضش حمایت چشمگیر همه را برانگیخت، ویدئویی منتشر شد که این مهندس ابراز پشیمانی و «از اذهان عمومی عذرخواهی» می‌کند.

اعتراض یکی از نامزدهای زن هیئت رئیسه مجمع سازمان نظام مهندسی استان تهران و پرت کردن روسری توسط او تشویق قابل توجه از طرف مردم حاضر در جلسه رای‌گیری این مجمع را در پی داشت.

بر اساس ویدئویی که روز جمعه، ۲۸ بهمن، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، یکی از نامزدهای زن هیئت رئیسه مجمع سازمان نظام مهندسی استان تهران به نام زینب کاظمی در جلسه رای‌گیری این مجمع در اعتراض به عدم اجازه برای نامزد شدنش به دلیل «بی‌حجابی»، روسری خود را پرت می‌کند.

اقدام خانم کاظمی نه تنها در محل همان مجمع،‌ بلکه در شبکه‌های اجتماعی بلافاصله نظر همگان را به خود جلب کرد و تحسین بخش قابل توجهی از کاربران را به دنبال داشت.

بیشتر در این باره: حمایت چشمگیر از مهندسِ مخالف حجاب اجباری در مراسم مجمع سازمان مهندسی

با این حال همزمان با ابراز تحسین و تشویق، عده‌ای از کاربران حامی نظام هم با فحاشی به این اقدام او تاختند.

یک روز بعد، یک رسانه نزدیک به سپاه پاسداران در روز شنبه ۲۹ بهمن از تشکیل پرونده قضایی علیه زینب کاظمی خبر داد و او را «توهین‌کننده به حجاب» خطاب کرد.

حال ویدئویی از این مهندس معترض در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که او با حجاب اجباری کامل و با لحنی کاملا متفاوت از حضورش در مجمع اعلام می‌کند که «پشیمونم» و «از همین طریق از اذهان عمومی عذرخواهی می‌کنم».

زینب کاظمی در این ویدئو همچنین می‌گوید که اقدامش «کاملا صنفی و درون‌سازمانی» بوده و «در اثر فشار روانی ناشی از برخورد ناشایست» با مهندسان رخ داده است.

اما به نظر می‌رسد کسی در شبکه‌های اجتماعی این «عذرخواهی» را جدی نمی‌داند، چرا که بسیاری با دیدن این ویدئو از آن با عنوان «سناریوی تکراری» و «اعتراف اجباری» یاد کرده‌اند.

جمهوری اسلامی از همان سال‌های ابتدایی شکل‌گیری از اعتراف اجباری در زندان‌ها و در صداوسیما برای تخریب چهره منتقدان و زندانیان بهره گرفته، اقدامی که با توجه به شواهد چندان اثری نداشته، اما هم‌چنان تکرار می‌شود.