برآورد اطلاعاتی از تلاش ایران و روسیه برای تخریب نامزدهای انتخابات آمریکا

یک مقام اطلاعاتی آمریکا می‌گوید عوامل خارجی تلاش می‌کنند که خود را با تغییرات در فهرست نامزدهای ریاست‌جمهوری آتی ایالات متحده تطتبیق دهند بلکه بتوانند بر نتایخ انتخابات تاثیر بگذارند.

او به طور مشخص به ایران و روسیه اشاره کرده و گفته است در حالی که جمهوری اسلامی در تلاش است علیه جمهوری‌خواهان اقدام کند، روسیه در پی تضعیف دموکرات‌هاست.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این مقام اطلاعاتی روز دوشنبه هشتم مرداد در ادامه گفته است پیش‌بینی می‌شود دشمنان آمریکا عملیات نفوذ خود برای تأثیر بر انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر را در چهارچوب تغییرات اخیر سازگار کنند.

این مقام اطلاعاتی دفتر اداره‌کننده اطلاعات ملی آمریکا که نامی از او برده نشده، اشاره مستقیمی به انصراف جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا و جایگزینی احتمالی کامالا هریس معاون اول او برای رقابت با دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان نکرد، اما اظهارات او دربارهٔ تغییرات اخیر، به خروج بایدن از رقابت‌های انتخاباتی اشاره دارد.

او در ادامه تصریح کرد که آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا احتمال می‌دهند بازیگران خارجی تمرکز خود را بر روی کامالا هریس بگذارند و افزود: «احتمال می‌دهیم اقدامات این بازیگران خارجی با شرایط جدید سازگار شود و روایت‌های خود را در راستای تعضیف دموکراسی در آمریکا به کار گیرند»

بیشتر در این باره: مقام اطلاعاتی آمریکا: ایران، روسیه و چین درپی تاثیر بر انتخابات ۲۰۲۴ هستند

وی همچنین به سوءقصد نافرجام اخیر به جان دونالد ترامپ اشاره کرده و گفته است بازیگران خارجی این حادثه را به بخشی از روایت‌های خود تبدیل کرده‌اند.

این مقام اطلاعاتی در ادامه گفته است مسکو و تهران دوباره رویکرد سال‌های پیش را برای تأثیرگذاری در انتخاب آمریکا دارند و در حالی که جمهوری اسلامی در تلاش برای سوزاندن بلیت جمهوری‌خواهان است، کرملین می‌خواهد دموکرات‌ها را لکه‌دار کند.

با این حال نمایندگی ایران در سازمان ملل اعلام کرده که «ایران هیچ هدف و فعالیتی برای تاثیرگذاری بر انتخابات آمریکا ندارد.»

این نمایندگی اضافه کرد که بخش عمده‌ای از این اتهامات، در چارچوب «عملیات روانی برای تحرک‌بخشی کاذب به کمپین‌های انتخاباتی» است.

این در حالی است که رویترز از قول یک مقام اطلاعاتی دیگر می‌نویسد روسیه و ایران پیشتر نیز سابقه تلاش برای نفوذ در نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از طریق شرکت‌های جعلی و سایت‌های اینترنتی طرف ثالث داشته‌اند تا هم اقدامات خود را پنهان نگه دارند و هم اعتبار بیشتری به روایت‌های نادرست خود ببخشند.

این گزارش می‌افزاید دشمنان ایالات متحده که انتخابات نوامبر ایالات متحده را هدف قرار داده‌اند، عملیات نفوذ خود را به شرکت‌های بازاریابی و ارتباطات مستقر در خارج حواله می‌کنند، خصوصاً مسکو از شرکت‌های فعال در عرصه خدمات افزایش نفوذ در شبکه‌های اجتماعی برای شکل‌دادن به افکار عمومی ایالات متحده استفاده می‌کند.

این گزارش با استناد به گفته‌های منابع اطلاعاتی می‌نویسد شرکت‌های مشابهی نیز در سرتاسر آمریکای لاتین و خاورمیانه وجود دارد که ممکن است برای پنهان کردن مسئولیت روسیه در قبال مداخله در انتخابات آمریکا به کار گرفته شوند.

این مقام اطلاعاتی همچنین گفته است نهادهای دولتی چین از یک شرکت فناوری مستقر در چین برای تقویت عملیات نفوذ مخفی خود در ایالات متحده استفاده می‌کنند.

مقامات اطلاعاتی گفته‌اند در حالی که دولت چین احتمالاً قصد ندارد بر نتیجه انتخابات ایالات متحده تأثیر بگذارد، از رسانه‌های اجتماعی برای ایجاد اختلاف بین آمریکایی‌ها استفاده می‌کند.

پیش از این نیز نهادهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا نسبت به اقدامات روسیه و چین برای تأثیر بر انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا و دامن زدن به تنش و ایجاد تفرقه میان رأی‌دهندگان هشدار داده‌اند.

آنها می‌گویند این کشورها در حال تدارک حملات سایبری برای از بین‌بردن اعتماد رای‌دهندگان در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر هستند.

آوریل هاینز، مدیر اطلاعات ملی آمریکا، اواخر اردیبهشت ماه در نشستی در سنای آمریکا گفت که روسیه، چین و ایران در تلاشند تا بر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در نوامبر ۲۰۲۴ تاثیر بگذارند.