پژوهش: از سال ۲۰۰۰ پوشش جنگلی جهان به وسعت خاک فرانسه احیا شده است

پژوهش جدیدی که نتایج آن روز سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت منتشر شد نشان می‌دهد که طی ۲۰ سال گذشته پوشش جنگلی کره زمین در ابعادی به وسعت خاک فرانسه احیا شده است، ولی وسعت این مناطق حدود يک ششم جنگل‌هایی است که در همين مدت نابود شده‌اند.

این پژوهش که توسط کارشناسان بین‌المللی و زیر نظر «صندوق جهانی طبیعت» انجام شده است نشان می‌دهد که از سال ۲۰۰۰ تاکنون حدود ۵۹ میلیون هکتار از پوشش جنگلی در نقاط مختلف جهان، از مغولستان تا برزیل، احیا شده است.

چنین وسعتی از پوشش جنگلی قادر است حدود ۵.۹ گیگاتن گاز دی اکسید کربن را جذب کند که معادل تولید سالانه گاز گلخانه‌ای توسط آمریکاست.

جان لاتسپیچ، مدیر یک نهاد مدافع محیط زیست به نام «تریلیون تریز» که این پژوهش را انجام داده است گفت: «نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که اگر طبیعت فرصت داشته باشد برای احیای محیط زیست قابلیت بالقوه فراوانی دارد. ولی به این معنا نیست که ما دست روی دست بگذاریم و منتظر بمانیم که طبیعت خود را بازسازی کند».

این پژوهش احیای خود به خودی پوشش جنگلی و مواردی را که انسان در آن نقش کوچکی داشته بررسی کرده است.

بیشتر در این باره: تخريب جنگل‌های آمازون در سال ۲۰۱۹ تا ۳۴ درصد افزایش یافت

دانشمندان معتقدند که برای مقابله با تغییرات اقلیمی، حفاظت از پوشش جنگلی موجود در مقایسه با درختکاری راه حل بهتری است چون جنگل‌های موجود حجم بیشتری از گازهای گلخانه‌ای را جذب می‌کنند و حفظ آن‌ها در حفاظت از حیات وحش و تنوع زیستی جهان نقش مهمی ایفا می‌کند.

ویلیام بالدوین، یکی از مسئولان «صندوق جهانی طبیعت» در بریتانیا، گفت: «کارشناسان از مدت‌ها پیش می‌دانستند که حفاظت از جنگل‌های موجود و احیای آن از نظر جذب دی اکسید کربن و حفظ تنوع زیستی موثرتر و از نظر مالی نیز ارزان‌تر است. این پژوهش به ما نشان می‌دهد که احیای پوشش جنگلی در کدام مناطق و به چه دلایلی روی داده است و ما می‌توانیم این شرایط مساعد را در سایر نواحی جنگلی جهان به وجود بیاوریم».

این پژوهش نشان می‌دهد که جنگل «اطلس» در برزیل طی ۲۰ سال گذشته حدود ۴.۲ میلیون هکتار از وسعت قبلی خود را احیا کرده که تقریبا معادل وسعت خاک هلند است. در همین بازه زمانی حدود ۱.۲ میلیون هکتار از جنگل‌های شمال مغولستان و جنگل‌های دیگری در آفریقای مرکزی و کانادا نیز احیا شده‌اند.

با این همه، تهیه‌کنندگان این پژوهش هشدار می‌دهند که حتی با در نظر گرفتن این دستاوردهای مثبت روند نابودی جنگل‌های جهان با سرعت نگران‌کننده‌ای ادامه دارد. به عنوان نمونه جنگل «اطلس» در برزیل با وجود حدی از احیای خود طی ۲۰ سال اخیر هنوز ۱۲ درصد از وسعت اصلی آن است و برای بقای طولانی مدت، وسعت آن حداقل باید دو برابر بشود.

پژوهش‌های دیگر در سال‌های اخیر نشان داده که طی ۲۰ سال گذشته حدود ۳۸۶ میلیون هکتار از پوشش جنگلی کره زمین از بین رفته که تقریبا شش برابر وسعتی است که در همین بازه زمانی احیا شده است.

ویلیام بالدوین به خبرگزاری رویترز گفت: «ایجاد شرایط مناسب و دادن فضای لازم برای احیای پوشش جنگلی و تضمین آن در طولانی مدت می‌تواند در جلوگیری از تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین نقش بسیار مهمی ایفا کند».

او افزود: «اما امیدواری به احیای پوشش جنگلی جهان به این معنا نیست که نباید با جنگل‌زدایی مقابله کرد و یا انتشار حجم گازهای گلخانه‌ای را کاهش داد. برای مقابله با گرمایش زمین به همه این عوامل نیاز داریم. پژوهش جدید نشان می‌دهد که با اجرای اقدامات صحیح می‌توان نقش احیای جنگل‌ها در روند مقابله با گرمایش زمین را افزایش داد».

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ ش.ر/س.ن-ک.ر