محاکمه سرباز سابق بریتانیایی به اتهام انتقال اطلاعات حساس به ایران

محاکمه یک سرباز سابق ارتش بریتانیا که از سوی دادستانی به جمع‌آوری اطلاعاتی که ممکن است برای دشمن، به‌طور مشخص ایران، مفید باشد براساس قانون «اسرار محرمانه حکومتی» آغاز شد.

دادستان این پرونده روز سه‌شنبه ۱۷ مهر در اولین جلسه دادگاه خطاب به هیئت منصفه گفت دانیل عابد خلیفه بیش از دو سال، از مه ۲۰۱۹ تا ژانویه ۲۰۲۲، اطلاعات «حساس و گاه محرمانه» جمع‌آوری می‌کرد و سپس ادعا کرد که چون قصد داشته جاسوس دوجانبه شود این کارها را انجام داده است.

در دومین جلسه محاکمه او که روز چهارشنبه برگزار شد، دادستان‌ها او را متهم کردند به ترکیه سفر کرده بود تا یک پاکت حاوی اسرار نظامی بریتانیا را برای مأموران امنیتی ایران بگذارد.

در این جلسه همچنین تصویری از مکالمات او با واسطه‌های مرتبط با جمهوری اسلامی به نمایش درآمد که یکی از آنها به دانیال عابد خلیفه گفته شده بود: «منتظریم تو را در تهران ببینیم، رفیق.»

بیشتر در این باره: پلیس بریتانیا از بازداشت دانیل خلیفه،‌ زندانی فراری «متهم به تروریسم»، خبر داد

دانیل عابد خلیفه که به انتقال اطلاعات حساس به افراد مرتبط با سپاه پاسداران متهم شده، سپتامبر ۲۰۲۳ هنگامی که در انتظار محاکمه در بازداشت بود، از زندان گریخت و مدتی بعد در عملیات سراسری و گسترده پلیس بریتانیا دستگیر شد.

او علاوه بر انتقال اطلاعات حساس به دشمن، به دلیل گذاشتن یک بمب غیرواقعی در یکی از دفاتر پادگان محل خدمتش و سپس فرار از محل خدمت به ارتکاب جرایم مرتبط با تروریسم و حمله خشونت‌آمیز نیز متهم شده است.

دانیل عابد خلیفه همه اتهامات را رد کرده است.

مارک هیوود، دادستان پرونده، در ادامه تشریح اتهامات گفت که دانیل عابد خلیفه در سال ۲۰۱۸ وقتی که هفده ساله بود به ارتش پیوست و پس از گذراندن روند کنترل امنیتی در اوایل سال ۲۰۱۹ به یکی از واحدهای رزمی نیروی زمینی ارتش بریتانیا منتقل شد.

دادستان افزود: «آقای خلیفه واقعاً قصد نداشت مثل هر نظامی دیگری حرفه خود را بیاموزد و وظایفش را انجام دهد. او حتی در سن ۱۷ سالگی و آغاز دوره آموزشی به جاسوسی فکر می‌کرد.»

به گفته دادستان، دانیل عابد خلیفه پس از اولین دستگیری در سال ۲۰۲۲ در بازجویی به پلیس گفته بود که بار اول با هدف «شرکت در یک بلوف دو سویه» با فردی مرتبط با سپاه پاسداران ارتباط گرفته بود.

دادستان افزود که متهم در بخش دیگری از بازجویی گفته است که در ماه اوت ۲۰۱۹ مبلغ هزار و ۵۰۰ پوند دریافت کرده است. پول در کیسه پلاستیکی سیاه رنگی در پارکی در شمال لندن جاسازی شده بود و فردی که او را هدایت می‌کرد، نشانی آن را داده بود.

به گفته دادستانی دانیل عابد خلیفه حدود دو هفته پس از این ماجرا به شکل گمنام برای ام‌آی ۶، اداره اطلاعات و امنیت خارجی بریتانیا، ایمیل فرستاد و در آن نوشت: «چون می‌خواهم به عنوان یک جاسوس دوجانبه برای نهادهای امنیتی کار کنم پذیرفتم این کار را انجام دهم.»

دادستان به هیئت منصفه گفت که باید به «انگیزه واقعی» متهم فکر کنند و از نظر دادستانی ادعاهای او فریبکارانه و گمراه کننده است.

محاکمه که در دادگاه ویژه پرونده‌های جنایی در جنب زندان امنیتی بلمارش در حومه جنوب شرقی لندن برگزار می‌شود ادامه خواهد یافت و تاریخ پایان دادرسی هنوز اعلام نشده است.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و گاردین؛ ش.ر/ ع.م