وزرای سابق نفت و دارایی ونزوئلا به اتهام فساد بازداشت شدند

طارق العیسمی، وزیر سابق نفت ونزوئلا، در کنار نیکلاس مادورو، رئیس جمهور این کشور

دادستان کل ونزوئلا روز سه‌شنبه اعلام کرد طارق العیسمی، وزیر سابق نفت این کشور و چهره‌ای که زمانی از بانفوذترین مقامات در دولت نیکلاس مادورو بود، به اتهام فساد در ارتباط با پرونده شرکت دولتی نفت و گاز ونزوئلا بازداشت شده است.

طارق صعب، دادستان کل ونزوئلا، در یک نشست خبری گفت که سیمون زرپا، وزیر سابق دارایی، و سرمارک لوپز، تاجر ونزوئلایی، هم با همین اتهام بازداشت شده‌اند.

العیسمی در ماه مارس سال ۲۰۲۳ در میانه تحقیقات ضدفسادی که نیکلاس مادورو فرمان به اجرای آن داده بود و بیشتر نیز متمرکز بر شرکت دولتی نفت و گاز ونزوئلا است، به طور غیرمنتظره‌ای استعفا کرد. او از آن زمان که بیش از یک سال می‌گذرد هیچ اظهار نظر علنی نکرده است.

دادستان کل ونزوئلا گفت که این سه با اتهام خیانت، پولشویی، توطئه و سوءاستفاده از ثروت عمومی مواجهند.

به گفته او، این پرونده مربوط به شبکه‌ای از مدیران شرکت نفت و گاز دولتی ونزوئلا می‌شود که با سوءاستفاده از مقام خود به فعالیت‌های غیرقانونی می‌پرداختند. دادستان کل ونزوئلا تاکید کرد که کنش‌های این سه، نمونه‌ای از توطئه اقتصادی بوده است.

طارق صعب افزود که تحقیقات تا به اینجای کار باعث گشودن پرونده اتهامی علیه ۵۴ ونزوئلایی شده که حکم بازداشت ۱۷ نفر دیگر از آنها تحت بررسی است و پنج نفر نیز موافقت کرده‌اند که تحت مراقبت باشند.

هر سه این افراد بازداشت‌شده تحت تحریم‌های ایالات متحده قرار دارند و از این میان العیسمی و لوپز با اتهامات مربوط به جرایم مواد مخدر نیز مواجهند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن/ک.ر