بازداشت چهار شهروند بهایی در ارتباط با «محدودیت‌های آرامستان بهایی‌ها در تهران»

چهار بهایی بازداشت‌شده؛ از چپ: منصور امینی، شادی شهیدزاده، ولی‌الله اقدمیان و عطاءالله ظفر

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران چهار شهروند بهایی را در ارتباط با «محدودیت‌های آرامستان بهاییان تهران موسوم به گلستان جاوید» بازداشت کرد.

فعالین بهایی خبر دادند که ماموران وزارت اطلاعات روز دوشنبه ۱۱ اردیبهشت با حکم شعبه ۳ دادسرای اوین به منازل شادی شهیدزاده، عطاءالله ظفر، ولی‌الله اقدمیان و منصور امینی یورش برده و آن‌ها را بازداشت کرده‌اند.

این نهاد امنیتی روز ۹ اردیبهشت جسد دو شهروند بهایی به نام‌های فیروزه اخترخاوری و عزت ضرغامی را بدون اطلاع خانواده و رعایت مراسم آئینی بهاییان در گورستان خاوران دفن کرده بود.

وزارت اطلاعات در اقدامی مشابه روز ۱۰ فروردین پیکر بهزاد مجیدی، شهروند بهایی، را در گورستان خاوران دفن کرده بود.

شادی شهیدزاده نوه عزت ضرغامی است. جسد خانم ضرغامی به‌دلیل ممانعت وزارت اطلاعات از خاکسپاری، ۳۱ روز در سردخانه نگهداری ‌شد.

Your browser doesn’t support HTML5

هدف جمهوری اسلامی از دفن اجساد بهاییان در گورستان خاوران در گفتگو با رضا معینی

به گفته فعالین بهایی، ولی‌الله اقدمیان، دیگر شهروند بازداشت شده، مسئول انجام أمور اداری آرامستان بهاییان تهران است و ولی‌الله ظفر، ۷۹ ساله، از بیماری قلبی رنج می‌برد.

گورستان خاوران محل دفن دسته‌جمعی قربانیان اعدام‌های تابستان ۱۳۶۷ است که در محوطه قدیمی قبرستان بهاییان تهران، گلستان جاوید، قرار دارد.

دفتر جامعه جهانی بهایی در بیانیه‌ای که ۱۴ فروردین امسال منتشر کرد، اقدام وزارت اطلاعات در دفن جسد شهروندان بهایی در گورستان خاوران را «بی‌شرمانه و وحشیانه» خواند.

به گفته دفتر این جامعه، با وجود این‌که زمین‌های قبرستان بهاییان تهران متعلق به این جامعه است، یک مأمور وزارت اطلاعات که خود را «مسعود مؤمنی» معرفی می‌کند، برای دفن بهاییان در زمین این قبرستان «مبلغ گزافی» را طلب کرده است.

با وجود این، شهروندان بهایی تلاش می‌کنند تا جسد درگذشتگان خود را در گورستان خاوران دفن نکنند.

بیشتر در این باره: دفن «مخفیانه» دو بهایی دیگر در گورستان خاوران توسط وزارت اطلاعات

در همین زمینه جمعی از خانواده‌های زندانیان سیاسی کشته شده در دهه شصت و بهاییان شامگاه هفتم اردیبهشت ضمن برگزاری نشستی مجازی برای آغاز «کارزار ماندگاری خاوران»، اقدام وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی را تلاش حکومت برای از بین بردن آثار اعدام‌ها و کشتار دهه شصت دانستند.

تا امروز پیکر سه شهروند بهایی مخفیانه توسط وزارت اطلاعات در گورستان خاوران دفن شده و جسد سه شهروند بهایی دیگر در سردخانه در وضعیت نامشخص نگهداری می‌شود.

این نگرانی وجود دارد که وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در مورد این سه جسد نیز اقدامی مشابه با بهاییان دفن‌شده در گورستان خاوران را درپیش گیرد.

بر اساس منابع بهاییان ایران و رادیو فردا/پ.م/ک.ر