فرانسه از «دورویی» در معامله زیردریایی‌ها بین آمریکا و بریتانیا با استرالیا انتقاد کرد

ژان ایو لودریان

در ادامه تنش بر سر لغو قرار ساخت زیردریایی دیزلی فرانسه و توافق آمریکا، بریتانیا و استرالیا برای ساخت زیردریایی با نیروی محرکه اتمی، ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه، روز شنبه گفت، پیمان این سه کشور بیانگر یک بحران در بین کشورهای متحد غربی است.

یک روز پس از انکه فرانسه سفرای خود را از واشینگتن و کانبرا فراخواند، ژان ایو لودریان معاهده امنیتی سه جانبه بین آمریکا، بریتانیا و استرالیا، را توافقی پشت پرده برای خیانت به فرانسه خواند. او سه کشور را به «دروغگویی و دورویی» متهم کرد.

بیشتر در این باره: بالا گرفتن تنش بین پاریس و واشینگتن؛ فرانسه سفیرانش را از آمریکا و استرالیا فراخواند

ژان ایو لودریان در مصاحبه باکانال دو تلویزیون فرانسه گفت که فراخواندن سفیران این کشور «اهمیت نیروی بحران امروز» بین دولت فرانسه و آمریکا و استرالیا را نشان می‌دهد.

او تاکید کرد که این نخستین بار است که فرانسه سفیر خود را از ایالات متحده که قدیمی‌ترین متحد خود است، فرا می‌خواند.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا و اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا روز چهارشنبه خیر معاهده امنیتی در اقیانوس‌های هند و آرام را اعلام کردند. طبق این معاهده، آمریکا و بریتانیا فناوری و توانایی ساخت زیردریایی‌های با نیروی محرکه هسته‌ای در اختیار استرالیا قرار می‌دهند.

به دنبال این پیمان سه جانبه، استرالیا توافق خود با فرانسه برای ساخت زیر دریایی بهم زد. فرانسوی‌ها در سال ۲۰۱۶ قراردادی جهت ساخت دوازده زیردریایی برقی دیزلی برای استرالیا امضا کرده بودند و کار ساخت آنها در حال انجام بود.

به گزارش آسوشیتدپرس، این قرارداد که با گروه نیروی دریایی فرانسه منعقد شده بود، ارزشی معادل ۶۶ میلیارد دلار داشت.

ژان ایو لودریان گزارش‌ها در خصوص مشورت قبلی با فرانسه قبل از اعلام خبر پیمان امنیتی را تکذیب کرد و گفت: «این درست نیست.»

وزیر خارجه فرانسه تصریح کرد، متحدان با یکدیگر با چنین بی‌رحمی، با چنین غیرقابل پیش بینی بودن، با یک شریک اصلی مانند فرانسه رفتار نمی کنند ... بنابراین بحران واقعاً وجود دارد.

او اضافه کرد، دلایلی وجود دارد که ما قدرت اتحاد خود را زیر سوال ببریم.

در همین حال، سفیر فرانسه در استرالیا نیز قبل از بازگشت به کشورش گفت، این اشتباه بسیاری بزرگ و رفتاری بسیار بد در نحوه تعامل با شراکت بود.

استرالیا روز پنجشنبه اعلام کرد که قرارداد خود با گروه نیروی دریایی فرانسه برای ساخت ناوگان زیردریایی‌های الکتریکی-دیزلی را لغو می‌کند و در عوض پس از دستیابی به مشارکت سه جانبه امنیتی، حداقل ۸ زیردریایی با نیروی محرکه هسته‌ای با فناوری ایالات متحده و بریتانیا می‌سازد.

با استفاده رویترز و رادیو فردا