تلاش مشترک پاریس و واشینگتن برای توقف درگیری‌ها میان اسرائیل و حزب‌الله

لحظاتی پس از حملهٔ هوایی شبانه اسرائیل به منطقه‌ای در شرق صور در جنوب لبنان، ۱۴ ژوئن

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، روز پنج‌شنبه از تلاش مشترک پاریس و واشینگتن برای توقف درگیری‌ها میان اسرائیل و گروه حزب‌الله لبنان خبر داد.

آقای مکرون که در حاشیه اجلاس گروه ۷ در ایتالیا با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد، اظهار داشت، ایالات متحده، فرانسه و اسرائیل توافق کرده‌اند که در همکاری با یکدیگر تلاش‌ها برای اجرای نقشه راهی را که پاریس پیش از این به منظور کاهش تنش‌ها میان اسرائیل و حزب‌الله ارائه کرده بود، افزایش دهند.

فرانسه و ایالات متحده طی ماه‌های اخیر برای توقف درگیری‌ها و ممانعت از گسترش جنگ که در مرز لبنان و اسرائیل جریان دارد، رایزنی‌هایی داشته‌اند و پاریس در این راستا طرح مکتوبی را به اسرائیل و حزب‌الله ارائه داده است.

امانوئل مکرون گفت: «ما با ایالات متحده بر سر اصول یک گروه تماس سه جانبه متشکل از اسرائیل، ایالات متحده و پاریس برای اجرای نقشه راهی که پیشنهاد داده بودیم، توافق کرده‌ایم و همین رایزنی‌ها را با مقامات لبنان نیز انجام خواهیم داد.»

حزب‌الله که توقف درگیری‌ها را منوط به آتش‌بس بین اسرائیل و گروه افراطی حماس در غزه کرده است، روز پنج‌شنبه گفت که در حملاتی هماهنگ، ۹ پایگاه نظامی اسرائیل را هدف حملات پهپادی و راکتی خود قرار داده است تا تنش‌ها در مرز دو کشور برای دومین روز متوالی رو به افزایش باشد.

یکی از مقامات ارشد فرانسه شرایط را برای پاریس و واشینگتن اضطراری خوانده و تاکید کرده که این دو کشور با توجه به شرایط خطرناکی که ایجاد شده است، باید تلاش‌های خود را تشدید کنند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن/ک.ر