آنوک امه، بازیگر مشهور فرانسوی، در ۹۲ سالگی درگذشت

آنوک امه بازیگری را از ۱۴ سالگی آغاز کرده بود

آنوک امه، بازیگر شناخته‌شده فرانسوی که سابقه همکاری با فیلمسازان صاحبنامی مانند فدریکو فلینی، کلود للوش و برناردو برتولوچی را داشت، در سن ۹۲ سالگی درگذشت.

او برای بازی در فیلم «یک مرد و یک زن» ساخته کلود للوش، فیلمساز فرانسوی، جایزه گلدن گلوب برده بود.

دختر این بازیگر مشهور فرانسوی روز سه‌شنبه ۲۹ خرداد با انتشار پیامی در شبکه اینستاگرام، مرگ آنوک امه را تایید کرد و گفت: «بی‌نهایت غمگین هستم که جدایی مادرم را اعلام می‌کنم. وقتی صبح روز سه‌شنبه در خانه‌اش در پاریس درگذشت، کنارش بودم.»

دلیل مرگ این بازیگر اعلام نشده است.

خانم امه، در دهه ۱۹۶۰ در دو فیلم مهم فدریکو فلینی، کارگردان صاحب‌سبک ایتالیایی شامل «هشت و نیم» و «زندگی شیرین» بازی کرد و همچنین در آثار فیلمسازان دیگری مانند رابرت آلتمن، ژاک دمی و یژی اسکولیموفسکی مقابل دوربین رفت.

امه که در پاریس از پدر و مادری که هر دو به عنوان بازیگر کار می‌کردند به دنیا آمد، به خاطر ایفای نقش یک بیوه زن در فیلم درام پیچیده «یک مرد و یک زن»، در کنار ژان‌‌لویی ترنتینیان اسطوره سینمای فرانسه که در سال ۲۰۲۲ درگذشت، برنده جایزه گلدن گلوب شد.

فیلم یاد شده که شهرتی بین‌المللی برای امه به همراه داشت؛ به غیر از جایزه نخل طلای جشنواره کن، دو جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان و فیلمنامه را کسب کرد.

فعالیت سینمایی امه هشت دهه طول کشید؛ از دهه ۱۹۴۰ تا دیدار مجدد با ژان‌‌لویی ترنتینیان در سال ۲۰۱۹ در فیلم «زیباترین سال‌های زندگی» که دوباره توسط کلود للوش کارگردانی شد.

آنوک امه بازیگری را از سن ۱۴ سالگی آغاز کرده بود.