دادستانی فرانسه به اتهام شکنجه علیه رئیس اینترپل رسیدگی می‌کند

احمد ناصر الرئیسی متهم است که در سمت بازرس کل وزارت کشور امارات، برخی از زندانیان را شکنجه کرده است

بنا بر اعلام برخی منابع قضایی، دادستانی ضد تروریسم در فرانسه تحقیقات مقدماتی خود را درباره شکنجه و اعمال خشونت بر زندانیان به دست احمد الرئیسی پیش از ریاست اینترپل آغاز کرده‌ است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه در روز پنج‌شنبه، چهارم فروردین، این تحقیقات در پی شکایت حقوقی یک سازمان غیردولتی به نام «مرکز حقوق بشر خلیج فارس» (GCHR) که آقای الرئیسی را مسئول شکنجه یکی از چهره‌های مخالف در امارات متحده عربی اعلام کرده بود، آغاز شده است.

احمد ناصر الرئیسی که اوایل آذر سال گذشته در اجلاس دوره‌ای اینترپل به عنوان رئیس آن انتخاب شد، متهم است که پیشتر در سمت بازرس کل وزارت کشور امارات، برخی از زندانیان اماراتی را شکنجه کرده است و شکایت‌هایی از او نیز در دادگاه‌های فرانسه و ترکیه جریان دارد.

ویلیام بوردون، از وکلای برجسته‌ مرکز حقوق بشر خلیج فارس، در این باره گفته است که با توجه به اینکه آقای الرئیسی در حال حاضر در فرانسه است، «کاملاً غیرقابل درک است که چرا دادستان‌ها فوراً دستور بازداشت رئیسی را صادر نکرده‌اند».

به گفته آقای بوردون، اتهامات مطرح‌شده علیه آقای الرئیسی برای رفع مصونیت دیپلماتیک از او و رسیدگی به این اتهامات انگیزه کافی ایجاد کرده است.

گرچه ریاست اینترپل یک پست عمدتا تشریفاتی و پاره‌وقت است، انتخاب احمد ناصر الرئیسی از همان ابتدا با واکنش منفی برخی از گروه‌های حقوق بشری و چند نماینده پارلمان اروپا مواجه شد.

رئیس اینترپل ریاست نشست‌های کمیته اجرایی و مجمع سازمان را بر عهده دارد و مسئولیت اصلی در پلیس بین‌الملل بر عهده دبیرکل این سازمان است.