زلزله ديگری به قدرت ۶.۳ درجه جنوب ترکيه و نواحی مرزی سوریه را لرزاند

در زمين‌لرزه مرگباری که دو هفته پيش در جنوب ترکيه و شمال سوريه روی داد بيش از ۴۷ هزار نفر جان خود را از دست دادند

يک زلزله ديگر به بزرگی ۶.۳ درجه بعدازظهر دوشنبه اول اسفند جنوب ترکيه و نواحی مرزی با سوريه را لرزاند.

گزارش‌ها حاکی است که کانون زلزله در شهر «دفنه» در استان ختای واقع در جنوب ترکيه بوده ولی لرزش ناشی از آن در سوريه، لبنان، اردن، اسرائیل و مصر نيز احساس شده است.

مرکز زلزله‌نگاری اروپا گفت چون اين زلزله در عمق تقريبا دو کيلومتری کره زمين روی داده است، تاثير آن بر سطح زمين می‌تواند بسيار شديد باشد.

در زمين‌لرزه مرگباری که دو هفته پيش در جنوب ترکيه و شمال سوريه روی داد بيش از ۴۷ هزار نفر جان خود را از دست دادند.

ساعاتی قبل از وقوع زلزله روز دوشنبه، آنتونی بلينکن وزير خارجه آمريکا در سفر به آنکارا گفت واشینگتن تا هر زمانی که لازم باشد در عمليات نجات و کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان به ترکيه کمک خواهد کرد.

وزارت خارجه آمريکا در تازه‌ترين بيانيه خود گفت که مبلغ کمک‌های اين کشور برای زلزله دو هفته پيش در ترکيه و سوريه به ۱۸۵ ميليون دلار رسيده است.

رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور ترکيه، نيز اخيرا اعلام کرد که ساخت‌وساز حدود ۲۰۰ هزار آپارتمان در مناطق زلزله‌زده ترکيه از ماه آينده آغاز می‌شود.

تعداد قربانيان زلزله دو هفته پيش در سوريه هنوز کاملا مشخص نيست. دولت تعداد تلفات در مناطق تحت کنترل خود را حدود هزار و ۴۰۰ نفر اعلام کرده است. ولی در مناطق تحت کنترل شورشيان که به‌دليل سال‌ها جنگ داخلی از امکانات ناچيزی برخوردار هستند، سازمان ملل تعداد تلفات را حدود چهار هزار و ۵۰۰ نفر تخمين زده است.

سازمان ملل می‌گويد در ميان زلزله‌زدگان ترکیه و سوریه حداقل ۳۵۶ هزار زن باردار هست که از اين تعداد حدود ۳۹ هزار نفر در هفته‌های آينده وضع حمل خواهند کرد و در اسرع وقت به خدمات پزشکی ويژه دوران بارداری نياز دارند.

۲۲۶ هزار نفر از این تعداد در ترکیه و ۱۳۰ هزار زن باردار دیگر در سوریه هستند.

اکثر آن‌ها هم اکنون در اردوگاه و يا سرپناه‌های موقت اسکان دارند و حتی به غذا و آب آشاميدنی کافی دسترسی ندارند.