میوه‌ها و سبزیجات؛ «کلید پیشگیری از بیماری‌های قلبی و کلیوی»

انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند که افراد باید روزانه چهار تا پنج وعده میوه و سبزیجات مصرف کنند

پژوهشی تازه نشان می‌دهد که مصرف بیشتر میوه‌ها و سبزیجات می‌تواند به طرز چشم‌گیری از بیماری‌های قلبی و کلیوی در افرادی که دچار فشار خون بالا هستند پیشگیری کند.

این تحقیق که توسط دپارتمان پزشکی داخلی در دانشکده پزشکی دل در دانشگاه تگزاس انجام شده بر اهمیت تغییرات ساده در رژیم غذایی و تأثیرات آن بر سلامت افراد تاکید می‌کند.

دکتر دونالد وسون، استاد دپارتمان پزشکی در دانشگاه تگزاس که رهبری این مطالعه را برعهده داشته، به شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان گفت بیمارانی که با فشار خون بالا دست‌وپنجه نرم می‌کنند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و کلیوی قرار دارند.

در این مطالعه، ۱۵۳ نفر با فشار خون بالا و خطر بالای ابتلا به بیماری کلیوی مزمن شرکت داشتند.

شرکت‌کنندگان به سه گروه تقسیم شدند: گروه اول به رژیم غذایی خود روزانه بین دو تا چهار پیمانه میوه و سبزی اضافه کردند؛ گروه دوم روزانه دو دُز جوش شیرین مصرف کردند؛ و گروه سوم به درمان پزشکی معمول خود ادامه دادند.

نتایج پس از پنج سال بررسی و مطالعه نشان داد که هر دو روش، یعنی افزایش مصرف گیاهان و استفاده از جوش شیرین، به بهبود سلامت کلیوی کمک کردند، اما تنها افزایش مصرف میوه‌ها و سبزیجات توانست سلامت قلبی را نیز بهبود ببخشد.

دکتر وسوم تاکید کرد که رژیم غذایی غنی از میوه‌ها و سبزیجات باید بخش اساسی از مدیریت بیماران با فشار خون بالا باشد و این مطالعه نشان می‌دهد چنین رژیم‌هایی نه تنها برای کلیه‌ها، بلکه برای قلب نیز مفید هستند.

این تحقیق بخشی از یک مجموعه گسترده‌تر از تحقیقات است که به بررسی فواید سلامتی رژیم‌های غذایی غنی از گیاهان می‌پردازد.

انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند که افراد باید روزانه چهار تا پنج وعده میوه و سبزیجات مصرف کنند. دکتر وسون توصیه می‌کند که حتی افرادی که فشار خون بالا ندارند نیز باید به دنبال افزایش مصرف میوه و سبزی در رژیم غذایی خود باشند.

این مطالعه تأکید می‌کند که علاوه بر مدیریت دارویی، تغییرات در رژیم غذایی نیز باید به عنوان بخشی از راهبرد کلی مدیریت فشار خون، بیماری‌های قلبی و کلیوی در نظر گرفته شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که سیستم‌های بهداشتی باید در جهت ترویج این تغییرات غذایی و قرار دادن تغذیه به عنوان یک اولویت در مدیریت این بیماری‌ها کوشا باشند.