بایدن از «گروه هفت»‌ می‌خواهد از مذاکرات آتش‌بس غزه حمایت کنند

رهبران هفت اقتصاد بزرگ دنیا به همراه دو مقام ارشد اتحادیه اروپا در اجلاس جنوب ایتالیا

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز پنج‌شنبه اعلام کرد که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، از رهبران گروه هفت کشور صنعتی جهان که در حال برگزاری نشست‌هایی در ایتالیا هستند، خواهد خواست تا از مذاکرات آتش‌بس غزه حمایت کرده و گروه افراطی حماس را به پذیرش پیشنهاد مورد حمایت اسرائیل تشویق کنند.

«گروه هفت» یا «جی ۷» یک مجمع غیر رسمی با اجلاس‌های سالانه با عضویت ایالات متحده، آلمان، فرانسه، ایتالیا،‌ ژاپن، بریتانیا و کانادا است.

سالیوان در حاشیه نشست رهبران «گروه هفت» در جنوب ایتالیا به خبرنگاران گفت که جهان باید این گروه شبه‌نظامی فلسطینی را به پذیرش این پیشنهاد تشویق کند و از بن‌بست جلوگیری کند. حماس از گروه‌هایی است که در فهرست تروریستی آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد.

جیک سالیوان گفت که اسرائیل از پیشنهاد آتش‌بس برای جنگ هشت‌ماهه در نوار غزه پشتیبانی می‌کند و هدف این است که شکاف‌ها با حماس برطرف شود و به زودی به توافق برسند.

حماس از پیشنهاد آتش‌بس استقبال کرده، اما اصرار دارد که هرگونه توافقی باید پایان جنگ را تضمین کند، خواسته‌ای که اسرائیل همچنان آن را رد می‌کند. اسرائیل واکنش حماس به پیشنهاد صلح جدید آمریکا را «رد کامل» این پیشنهاد توصیف کرد.

از زمان آتش‌بس یک هفته‌ای در ماه نوامبر، تلاش‌های مکرر برای برقراری آتش‌بس با شکست مواجه شده است، زیرا حماس بر پایان دائمی جنگ و خروج کامل اسرائیل از غزه اصرار دارد.

آقای سالیوان اعلام کرد که حماس پیشنهاد اصلاح‌شده‌ای ارائه کرده است که برخی از تغییرات آن قابل مذاکره است، اما بخش‌هایی از آن با پیشنهاد بایدن و مصوبات شورای امنیت سازمان ملل همخوانی ندارد.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید افزود: «هدف ما این است که راهی برای حل اختلافات باقی‌مانده پیدا کنیم و به توافق برسیم.» به گفته سالیوان، مذاکرات با قطر و مصر ادامه خواهد داشت و این دو کشور به نوبه خود با حماس برای رسیدن به توافق در کوتاه‌ترین زمان ممکن همکاری خواهند کرد.

آقای سالیوان تأکید کرد که اسرائیل از پیشنهاد آتش‌بسی که بایدن در سخنرانی ۳۱ مه خود مطرح کرد، حمایت می‌کند و افزود که هیچ رهبر اسرائیلی را نشنیده است که این توافق را به چالش بکشد.

او افزود گفت که انتظار می‌رود بایدن رهبران گروه هفت را در جریان مذاکرات آتش‌بس و چگونگی حمایت کشورهایشان از این روند قرار دهد و بر پیامدهای گسترده‌تر تشدید تنش بین اسرائیل و لبنان تأکید کند.

سالیوان گفت که بایدن در مورد «افزایش شدت و دامنه حملات حزب‌الله به عمق اسرائیل و از جمله به مناطق غیرنظامی» گفت‌وگو خواهد کرد و افزود که آتش‌بس در غزه به آرامش در آن منطقه نیز کمک می‌کند.

رهبران گروه هفت همچنین در مورد آنچه جیک سالیوان «تهدید مستمر ایران» خواند، تبادل نظر خواهند کرد.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید در مورد این تهدید گفت که این تهدی «هم در رابطه با حمایت ایران از نیروهای نیابتی است و هم در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران که همچنان نسبت به آن نگرانی‌های جدی داریم».

بررسی مشکلات متعدد جهانی در نشست «گروه هفت»

نشست‌های رهبران هفت اقتصاد بزرگ دنیا، موسوم به «گروه هفت» از روز پنج‌شنبه ۲۴ خردادماه آغاز شده و تا شنبه آینده ادامه خواهد داشت.

ایتالیا در بحبوحه تهاجم روسیه علیه اوکراین و جنگ اسرائیل و گروه افراطی حماس، میزبان این نشست است.

رهبران هفت اقتصاد بزرگ دنیا در این نشست‌ها علاوه بر درگیری‌های جهانی بر موضوعاتی چون گسترش هوش مصنوعی، مشکلات تغییرات اقلیمی،‌ همراهی برخی بانک‌های چینی با روسیه بر سر دور زدن تحریم‌ها و مسائل مرتبط با آفریقا تمرکز دارند.

مسائل مربوط به آفریقا از آن جهت اهمیت دارد که نخست وزیر ایتالیا به عنوان میزبان گروه هفت نگران مهاجرت کنترل نشده پناهجویان از آفریقا و موضوع قاچاقچیان انسان است.

بیشتر در این باره: توافق بایدن و مکرون برای استفاده از دارایی‌های روسیه به نفع اوکراین

در روز اول این نشست، رهبران هفت اقتصاد بزرگ جهان موافقت کردند که ۵۰ میلیارد دلار به اوکراین وام اعطا کنند.

هزینه این وام از سود به دست آمده از دارایی‌های مسدودشده روسیه تأمین خواهد شد و برای کمک به تلاش‌های جنگی اوکراین در نظر گرفته شده است.

همچنین اعلام شده ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، در حاشیه این نشست، توافقنامه امنیتی دوجانبه‌ای را با ایالات متحده و ژاپن امضا خواهد کرد.

آقای زلنسکی در پستی با بیان اینکه امروز منتظر «تصمیمات مهمی» در نشست گروه هفت است، در شبکه اجتماعی تلگرام نوشت: «بخش بزرگی از (اجلاس) به اوکراین، مقاومت دفاعی و اقتصادی ما اختصاص خواهد یافت.»

همچنین یکی از موضوعات مهم مورد مباحثه در این نشست، نحوه برخورد با بانک‌ها و بنگاهی کوچک مالی چینی است که به مسکو برای دور زدن تحریم‌های غرب کمک می‌کنند.

مقامات غربی به طور علنی در مورد هدف قرار دادن بانک‌های چینی اظهار نظر نکرده‌اند، اما رویترز گزارش داد که ایالات متحده و سایر اعضای گروه هفت در نظر دارند تا بر نحوه پاسخگو کردن این بانک‌ها تمرکز کنند.

با این وجود انتظار نمی‌رود که در این نشست تحریم‌های فوری علیه این بانک‌ها صادر شود.

بیشتر در این باره: تصمیم گروه هفت برای ارسال «هشدار سخت» به بانک‌های چینی