تجمع اعتراضی در پراگ در محکومیت کشته شدن مهسا امینی و حجاب اجباری در ایران

ده‌ها تن روز چهارشنبه، ۳۰ شهریور، در تجمعی در مقابل دفتر سازمان ملل متحد در پراگ، پایتخت جمهوری چک، برای اعلام حمایت از زنان ایرانی تجمع کردند.

آنها پلاکاردها و تصاویری از مهسا امینی، دختر جوان کُرد را که پس از بازداشت به دست ماموران گشت ارشاد جانش را از دست داد، در دست داشتند.

در این تجمع، برای شماری از اتباع چک و کشورهای دیگر که از آنان درباره پلاکاردها و تصاویر پرسیدند، توضیحاتی درباره جان باختن مهسا امینی و اعتراض‌های اخیر در ده‌ها شهر ایران داده شد.

تجمع‌کنندگان که شمارشان به دست‌کم ۵۰ نفر می‌رسید، پس از این تجمع اقدام به راهپیمایی سکوت کردند.

چند روز قبل هم شماری از ایرانیان مقیم پراگ، در مراسمی، به یاد مهسا امینی شمع روشن کرده بودند.

در همین حال یک گروه چکی اعلام کرده است که روز جمعه، یکم مهر، از ساعت ۱۷ تا ۱۹ به وقت محلی یک «تجمع اعتراضی خاموش» به‌منظور همبستگی با زنان ایرانی و به یاد مهسا امینی در مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در پراگ برگزار می‌کند.

در اطلاعیه این گروه آمده است: «ما متحد در خشم از خشونت پلیس و قوانین اخلاقی محدود‌کننده و در همبستگی با ایرانیان شجاعی که خواستار آزادی، عدالت و پایان دادن به سرکوب حکومت هستند، می‌ایستیم. ما صدای مردم ایران، به‌ویژه زنان غمگین، خشمگین، و مقاوم ایرانی که در خیابان‌ها هستند، می‌شویم.»

در ادامه این اطلاعیه آمده است که این «جنگ و ظلم مردسالارانه علیه انتخاب‌ها و بدن‌شان بس است.»

مهسا امینی، جوان ۲۲ ساله اهل سقز که برای دیدار با خویشاوندان، همراه با خانواده به تهران سفر کرده بود، پس از بازداشت از سوی ماموران گشت ارشاد و انتقال به ساختمان پلیس امنیت اخلاقی در تهران، بر اثر ضرب و جرح، دچار مرگ مغزی شد و روز ۲۵ شهریور جان باخت.

مرگ او با واکنش‌های گسترده داخلی و بین‌المللی همراه بوده است و تاکنون شمار قابل توجهی از دولت‌ها، نهادهای بین‌المللی و شخصیت‌های شناخته‌شده در ایران و خارج از آن، هم‌چنین افکار عمومی جهانی به این موضوع واکنش نشان داده‌اند.