عامل حمله خونین به نیایشگاه یهودیان در شهر هاله آلمان به حبس ابد محکوم شد

نمایی از محوطه بیرونی کنیسه در شهر هاله آلمان

دادگاهی در آلمان، یک مهاجم راستگرای افراطی را که در مقدس‌ترین روز آیین یهودیت، با حمله به کنیسه‌ای در شرق آلمان دو نفر را به قتل رسانده بود، به حبس ابد محکوم کرد.

این مهاجم روز ۹ اکتبر ۲۰۱۹ پس از آنکه نتوانست به دلایل امنیتی وارد ساختمان کنیسه شود، دو نفر از جمله یک زن رهگذر ۴۰ ساله و جوانی ۲۰ ساله را در محوطه بیرونی آنجا، به ضرب گلوله به قتل رساند.

فرد مهاجم به نام «اشتفان بالیت» پس از آغاز حمله خود به کنیسه شهر هاله، تصاویر زنده آن را روی یک وبسایت بازی‌های رایانه‌ای به نمایش گذاشته بود.

خبرگزاری رویترز می‌گوید دادگاه عالی منطقه ناومبرگ آلمان، آقای بالیت را به جرم «ارتکاب قتل»، «اقدام به قتل» و «تحریک به ارتکاب قتل» به بالاترین مجازات ممکن، یعنی حبس ابد محکوم کرده است.

قاضی دادگاه گفت اگر قفل و در سنگین کنیسه مانع ورود اشتفان بالیت نمی‌شد، احتمالاً تعداد زیادی از یهودیان داخل کنیسه را به قتل رسانده بود.

بر همین اساس، در میان موارد اتهامی این مهاجم ۲۸ ساله، «اقدام به قتل ۶۶ نفر» نیز به چشم می‌خورد.

قاضی دادگاه همچنین افزود، جرم این فرد بسیار جدی تلقی می‌شود و در نتیجه بعید است پس از گذراندن ۱۵ سال از حکم زندان خود که مقررات رایج در آلمان برای افراد محکوم به حبس ابد است، آزاد شود.

اشتفان بالیت، پیش از این،‌ اقرار کرده بود که با انگیزه‌های «یهودستیزانه» و متمایل به «راست افراطی» دست به چنین حمله خونینی زده است.

این حمله که در شهر «هاله» رخ داد، یکی از خونین‌ترین حملات ضدیهود در تاریخ آلمان پس از جنگ جهانی دوم به شمار می‌رود.