وزیر خارجه آلمان «حمله وحشیانه» به معترضان در ایران را محکوم کرد

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان

وزیر خارجه آلمان روز پنج‌شنبه ۳۱ شهریور «حمله وحشیانه» نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی علیه معترضان ایرانی به مرگ مهسا امینی در بازداشت «گشت ارشاد» را محکوم و با زنان معترض ایران ابراز همبستگی کرد.

آنالنا بربوک در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در جمع خبرنگاران گفت: «ما در کنار زنان باشهامت ایران هستیم».

او افزود که «حمله وحشیانه به زنان باشهامت ایران، حمله به انسانیت» است.

خانم بربوک تاکید کرد که آلمان از شورای حقوق بشر سازمان ملل خواهد خواست تا به این سرکوب به عنوان «نقض حقوق زنان و بنابراین نقض حقوق بشر» رسیدگی کند.

او تصریح کرد: «این اقدام روشن می‌کند که اگر حقوق زنان زیر پا گذاشته شود، اگر تنها سلاح موجود سرکوب خشونت‌بار باشد، نشان‌دهنده ضعیف‌ترین نوع اقتدار و حاکمیت است».

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، در سخنرانی خود در هفتادوهفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، اشاره‌ای به جان‌باختن مهسا امینی در بازداشتگاه «گشت ارشاد» نکرد و مدعی شد که «جمهوری اسلامی یکی از کارآمدترین سازوکارها را برای صیانت از حقوق بشر داشته است».

مهسا امینی، جوان ۲۲ ساله اهل سقز که برای دیدار با خویشاوندان، همراه با خانواده به تهران سفر کرده بود، پس از بازداشت از سوی ماموران گشت ارشاد و انتقال به ساختمان پلیس امنیت اخلاقی در تهران، بر اثر ضرب‌وجرح، دچار مرگ مغزی شد و روز ۲۵ شهریور درگذشت.

پس از جان‌باختن او و تلاش رسانه‌های نزدیک به حاکمیت و مقام‌های مسئول برای تکذیب خشونت علیه این زن جوان و بیمار جلوه دادن او، در روزهای گذشته اعتراضات مردمی در شهرهای مختلف کشور برگزار شده است که در نوع خود بی‌سابقه به شمار می‌رود.

روز چهارشنبه نیز رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنرانی خود در مجمع عمومی گفته بود که ایالات متحده «در کنار شهروندان شجاع و زنان شجاع ایران که برای حفاظت از حقوق اولیه خود هم‌اکنون تظاهرات کرده‌اند، می‌ایستد».

با استفاده از خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا/ آ.ت/ک.ر