آلمان آخرین نیروگاه‌های هسته‌ای خود را تعطیل کرد

فعالیت نیروگاه هسته‌ای امسلند در آلمان روز شنبه در چارچوب طرح بلندمدت دولت این کشور متوقف شد

دولت آلمان اعلام کرد سه نیروگاه هسته‌ای باقی‌مانده خود را نیز در چارچوب طرح توقف تولید برق هسته‌ای که از دو دهه پیش آغاز شده است، روز شنبه ۲۶ فروردین تعطیل کرد.

حدود دو دهه پیش، آلمان تصمیم به توقف فعالیت تمام نیروگاه‌های هسته‌ای خود گرفت و روز شنبه تأیید کرد که سه نیروگاه اتمی باقی‌مانده شامل امسلند، ایسار ۲ و نکاروشتایم نیز تعطیل شدند.

سه نیروگاه هسته‌ای یاد شده تا چهار دهه پیش، یک‌سوم برق آلمان را تأمین می‌کردند، اما پارسال سهم این نیروگاه‌ها از تولید برق این کشور تنها شش درصد بود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در شرایطی که بسیاری از کشورهای غربی در حال افزایش سرمایه‌گذاری در حوزۀ انرژی اتمی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای هستند، آلمان در حال پایان دادن به «عصر هسته‌ای»ِ خود است.

دولت آلمان در سال ۲۰۰۲ متعهد شده بود که انرژی هسته‌ای را به تدریج متوقف و نیروگاه‌ها را تعطیل کند. فاجعه هسته‌ای سال ۲۰۱۱ فوکوشیما در ژاپن نیز عزم دولت آلمان برای برچیدن نیروگاه‌های هسته‌ای را تقویت کرد.

استفی لمکه، وزیر محیط زیست آلمان از حزب «سبز» هفته جاری طی دیدار از نیروگاه فوکوشیمای ژاپن گفته بود «خطرات انرژی هسته‌ای در نهایت مهارناپذیر است».

در این میان سیاستمداران احزاب محافظه‌کار آلمان بر این باور هستند که خارج کردن نیروگاه‌های هسته‌ای از مدار فعالیت، در میانه تهاجم نظامی روسیه به اوکراین و قیمت گزاف سوخت‌های فسیلی اقدام درستی نیست.

آلمان اگرچه بزرگ‌ترین اقتصاد اروپایی است، اما در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا بالاترین میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را نیز دارد. بر اساس آمارهای پروژه جهانی کربن، آلمان سالانه حدود ۶۵۰ میلیون تن انتشار دی‌اکسید کربن را دارد.

بخش عمده انتشار گازهای گلخانه‌ای آلمان به خاطر استفاده از زغال‌سنگ در نیروگاه‌های برقی است.

روبرت هابِک، وزیر اقتصاد آلمان، نیز با حمایت از برچیده شدن نیروگاه‌های هسته‌ای گفت که تعطیلی این نیروگاه‌ها دیر یا زود باید اتفاق می‌افتاد و توقف فعالیت آن‌ها تأثیری در تأمین برق کشورش نخواهد داشت.

حزب سبز آلمان که هم‌اکنون رهبری وزارت محیط زیست این کشور نیز در دست یکی از اعضای آن است، در نظر دارد تا سال ۲۰۳۰ حدود ۸۰ درصد از برق کشور از منابع پاک تجدیدپذیر تولید شود. هم‌اکنون هزینه تولید برق خورشیدی و بادی تقریباً با نیروگاه‌های هسته‌ای برابر است.

به غیر از خطر فجایع هسته‌ای، پسماندهای سوخت هسته‌ای نیز یکی از چالش‌های بزرگ نیروگاه‌های اتمی در جهان به‌شمار می‌رود.