آلمان «افزایش صدور روادید» را برای ایرانیانی که در معرض خطر هستند بررسی می‌کند

وزیر خارجه آلمان می‌گوید با توجه به برخورد سرکوبگرانه جمهوری اسلامی با شهروندان ایرانی، این وزارتخانه افزایش ظرفیت صدور روادید برای ایرانیانی که در معرض خطر هستند را بررسی می‌کند.

آنالنا بروک که عصر دوشنبه ۱۸ مهر در یک برنامه لایو اینستاگرامی با حضور سه روزنامه‌نگار زن و کنشگر حقوق بشر شرکت کرده بود، همچنین گفت که آلمان در نشست هفته آینده اتحادیه اروپا برقراری رشته تحریم‌های قوی‌تری علیه جمهوری اسلامی را به‌دلیل سرکوب خشونت‌بار معترضان مطرح خواهد کرد.

خانم بروک افزود که او هم مادر است ولی نمی‌تواند خود را جای مادری در ایران بگذارد که فرزند نوجوانش از خانه بیرون می‌رود و پس از آن جسد او را تحویل می‌گیرد.

وزیر خارجه آلمان روز ۱۷ مهر هم تاکید کرده بود که جمهوری اسلامی «در سمت اشتباه تاریخ ایستاده است».

نانسی فِزِر، وزیر کشور آلمان، نیز پیشتر گفته بود که با توجه به رویدادهای جاری ایران، اخراج پناهجویان غیرقانونی ایرانی از آلمان یا بازگرداندن آن‌ها به کشور خود، فعلا باید از دستور کار برلین خارج شود.

با وجود موضع‌گیری‌های اخیر مقامات آلمان هنوز معلوم نیست که سخنان وزیر خارجه این کشور در مورد افزایش ظرفیت صدور روادید برای ایرانیان تا چه حد عملی خواهد شد.

بیشتر در این باره: آلمان و لهستان گزارش‌ها در مورد تعلیق صدور روادید شنگن برای ایرانی‌ها را رد کردند

خبرگزاری ایسنا روز دوشنبه به نقل از مسئول بخش روادید در یکی از آژانس‌های مسافرتی تهران که نامش فاش نشده است، گفته بود که «برخی از سفارتخانه‌های اروپایی و حوزه شنگن تا پایان ماه اکتبر ۲۰۲۲ نوبت‌های درخواست ویزا را کنسل کرده‌اند و مدارک یا پرونده جدیدی را نمی‌پذیرند».

ساعاتی پس از انتشار این خبر، وزارت خارجه آلمان و لهستان در گفت‌وگو با رادیو فردا این موضوع را رد کردند.

همزمان با اظهارات روز دوشنبه وزیر خارجه آلمان، کمیسیون حقوق بشر پارلمان اروپا نیز در نشستی که در استراسبورگِ فرانسه برگزار کرد، سخنان یک روزنامه‌نگار ایرانی را در مورد خشونت‌های جاری در ایران به عنوان شهادتی از وضعیت کنونی ایران شنید.

سیما ثابت، مجری شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال، در این نشست بخشی از فجایع رخ‌داده روزهای اخیر در زاهدان و نیز «جنایات» جمهوری اسلامی در سنندج را شرح داد.

او گفت که از شامگاه یکشنبه، ۱۷ مهر، تا بامداد دوشنبه صدای رگبار گلوله در سنندج قطع نشد و مردم، نگران قتل عامی بودند که در این شهر در حال رخ دادن بود.

خانم ثابت تاکید کرد که در زاهدان و سنندج «قتل عام» رخ داده است و «مردم ایران در نبرد برای آزادی، جان خود را در برابر گلوله‌های رژیم قرار داده‌اند».

این مجری تلویزیونی اظهار داشت: با توجه به این‌که جمهوری اسلامی حتی شهروندان کشورهای اروپایی و خارجی را به «گروگان» می‌گیرد، این کشورها باید برخوردی جدی‌تری با این حکومت داشته باشند و ایران را مانند یک «اوکراین» دیگر در نظر بگیرند و اقدامات متناسب را انجام دهند.

روبرتو متسولا، رئیس پارلمان اروپا، روز ۱۵ مهر در گفت‌وگو با رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی گفته بود که حامی این سیاست است که اتحادیه اروپا گامی فراتر از ابراز حمایت کلامی در قبال مردم ایران بردارد.

پس از آغاز اعتراض‌های گسترده در شهرهای مختلف ایران در پی جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، شمار زیادی از شخصیت‌های شناخته‌شده در داخل و خارج از ایران، دولت‌ها، نهادها و سازمان‌های بین‌المللی سرکوب خشونت‌آمیز این اعتراض‌ها را محکوم کردند و برخی دولت‌ها تحریم‌هایی را علیه مقامات و نهادهای وابسته به جمهوری اسلامی ایران وضع کردند.