هشدار رئیس سازمان امنیت آلمان: جنگ در غزه به ائتلاف گروه‌های یهودستیز دامن زده است

بعد از حمله به یک کنیسه در برلین در اواخر مهرماه، دو هفته پس از حمله حماس، اقدامات امنیتی پلیس تشدید شد

رئیس سازمان امنیت داخلی آلمان روز چهارشنبه، هشت آذر، هشدار داد که جنگ اسرائیل و گروه افراطی حماس باعث اتحاد «گروه‌های یهودی‌ستیز» در این کشور شده و خطر حمله به یهودیان را بالاتر برده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، توماس هالدِن‌وانگ گفت که «یهودی‌ستیزی و خصومت با اسرائیل» به عنصر ارتباط‌دهنده گروه‌های «اسلام‌گرا، چپ‌گرایان آلمانی و ترک‌تبار، راست‌گرایان افراطی و افراد عضو سازمان‌های تندرو فلسطینی» تبدیل شده است.

او افزود: «مفهوم مشترک اسرائیل به عنوان دشمن، ارتباطات قدیمی و جدیدی میان این گروه‌ها ایجاد می‌کند که در آینده می‌تواند باعث همکاری‌های جدی‌تر میان آنها شود.»

در عین حال سازمان امنیت داخلی آلمان می‌گوید فعالیت چپ‌گرایان افراطی و راست‌گرایان افراطی در داخل آلمان میان طرفداران اسرائیل و فلسطین تقسیم شده و برخی راست‌گرایان افراطی از موقعیت فعلی برای تحریک احساسات عمومی علیه مسلمانان و مهاجران استفاده می‌کنند.

به گفته آقای هالدن‌وانگ، مقام‌های امنیتی آلمان با موقعیت‌های تهدیدآمیز موازی مواجه شده‌اند که بعد از حمله روز ۱۵ مهر گروه حماس به اسرائیل و جنگی که به دنبال آن درگرفت، تشدید شده است.

او با تأکید ‌بر این که «خطر واقعی است و بعد از مدت‌ها از همیشه بیشتر شده است»، وعده داد مسئولان آلمانی «با سرعت تمام» کار می‌کنند تا امنیت یهودیان و سازمان‌های اسرائیلی را تصمین کنند.

چند روز بعد از آغاز جنگ غزه، یک کنیسه یهودیان در برلین با دو کوکتل مولوتف مورد حمله قرار گرفت و اولاف شولتز، صدراعظم آلمان قول داد که با یهودی‌ستیزی در خاک آلمان مبارزه کند.

در سایر کشورهای اروپایی نیز گزارش‌هایی درباره افزایش یهودی‌ستیزی بعد از حمله گروه حماس به اسرائیل و عملیات متقابل ارتش اسرائیل در نوار غزه منتشر شده است.

حمله گروه حماس که آمریکا و اتحادیه اروپا تروریستی قلمدادش می‌کنند در خاک اسرائیل ۱۲۰۰ کشته بر جای گذاشت و به حمله متقابل اسرائیل به باریکه غزه منجر شد که تاکنون بیش از ۱۵ هزار کشته داشته است.