هیئت عزاداری «سفیدپوش» ظهر عاشورا بر مزار غزاله چلابی حاضر شد

غزاله چلابی ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ در آمل به ضرب گلوله ماموران امنیتی کشته شد

در ادامه انعکاس عزاداری‌های ضدحکومتی در ماه محرم در شبکه‌های اجتماعی، تصاویری از حضور یک هیات عزاداری در آرامگاه یکی از کشته‌شدگان اعتراض‌های سراسری سال ۱۴۰۱ منتشر شده است.

این ویدئوها، جوانان سفیدپوشی را نشان می‌دهد که با طبل، سنج و شیپور بر مزار غزاله چلابی، از قربانیان اعتراض‌ها در شهر آمل حاضر شده‌اند و مارش عزا می‌نوازند.

سفیدپوشیدن یکی از روش‌هایی است که مخالفان حکومت و خانواده‌های برخی از کشته‌شدگان اعتراض‌های «زن، زندگی، آزادی» برای محرم امسال پیشنهاد داده بودند.

در ویدئوهایی که در امامزاده قاسم شهر آمل، محل دفن غزاله چلابی، ضبط شده است، مادر او به استقبال هیئت عزاداری می‌رود.

فاطمه مجتبایی، مادر غزاله چلابی، روز چهارم مرداد در متنی در اینستاگرام خود نوشته بود که دخترش روز اول محرم سال ۱۳۶۸ به دنیا آمد و از حضور مردم بر مزار او در محرم امسال خبر داده بود.

او نوشته بود «قاتلان و مزدوران حکومتی» پیکر این قربانی اعتراض‌ پارسال را در «گوشه‌ترین جای یک امامزاده» دفن کردند، اما محرم امسال، مردم «از زن و مرد و پیر و جوان» در کنار مزار او جمع شدند.

میلاد علوی،‌خبرنگار روزنامه شرق، در توئیتر با اشاره به این که قاتل خانم چلابی هرگز معرفی نشد، نوشته است: «دور مزارش در امامزاده قاسم آمل، دیوار کشیدند تا پنهانش کنند. مردم اما فراموشش نکردند و روز عاشورا، بر سر مزار زنی رفتند که ظلم جانش را گرفت.»

غزاله چلابی روز ۳۰ شهریور ۱۴۰۱، در جریان تجمع معترضان در برابر فرمانداری آمل، با شلیک گلوله‌ای که از داخل فرمانداری شلیک شد، جان باخت.

او هنگام اصابت گلوله،‌ با دوربین تلفن همراهش در حال فیلمبرداری بود و تصاویری که بعد از گلوله خوردن او ذخیره شده بود،‌ با واکنش‌های داخلی و بین‌المللی بسیاری همراه بود.

حدود دو ماه پیش از سالگرد جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد که آغازگر اعتراض‌های گسترده سال ۱۴۰۱ شد، کاربران شبکه‌های اجتماعی در ایران به محتوای نوحه‌های ضدحکومتی در عزاداری‌های محرم امسال توجه نشان دادند.

همچنین تصاویری از زنان بدون حجاب اجباری مقابل هیئت‌های مذهبی در حالی که علامت پیروزی نشان می‌دهند و ویدئوهایی از تردد زنان با پوشش اختیاری در اماکن عمومی که سیاه‌پوش محرم هستند، منتشر شده است.

با استفاده از گزارش‌های شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا؛ ع.م/ ک.ر