گزارش‌ها از کشته شدن فرمانده ارشد حزب‌الله در حمله مجدد اسرائیل به بیروت

ساختمانی در جنوب بیروت که روز سه‌شنبه توسط اسرائیل هدف قرار گرفت

همزمان با ادامه حملات هوایی گسترده اسرائیل به شرق و جنوب لبنان که صدها کشته بر جای گذاشته است، شمار زیادی از مقام‌های بین‌المللی نسبت به شعله‌ور شدن جنگ در منطقه هشدار دادند و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درگیری‌های تازه را «جنگ تقریبا تمام‌عیار» توصیف کرد.

این در حالی است که خبرگزاری‌های فرانسه و رویترز روز سه‌شنبه سوم مهر به نقل ازمنابع امنیتی در لبنان اعلام کردند حمله هوایی اسرائیل در بعدازظهر این روز یک فرمانده حزب الله را در حومه جنوبی بیروت هدف قرار داده است.

رویترز سپس به نقل از دو منبع اعلام کرد در این حمله ابراهیم قبیسی، از چهره‌های اصلی واحد موشکی حزب‌الله، کشته شده است.

ارتش اسرائیل گفته که حمله‌ای هدفمند در بیروت پایتخت لبنان صورت داده است اما از ارائه جزئیات درباره آن خودداری کرد.

این حمله هوایی به ساختمانی در محله پرتردد «غبیری» انجام شد و گزارش‌ها حاکی از کشته شدن دست‌کم یک نفر است.

تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد طبقات بالایی یک ساختمان مسکونی هدف حمله قرار گرفته است.

وزارت بهداشت لبنان در ارزیابی اولیه خبر داد در این حمله شش تن کشته و ۱۵ نفر دیگر زخمی شدند.

از سوی دیگر سازمان ملل هم روز سه‌شنبه اعلام کرد که بر اثر این حملات، از روز گذشته «ده‌ها هزار نفر» در جنوب لبنان از خانه‌های خود گریخته‌اند و این رقم در حال افزایش است.

متیو سالتمارش، سخنگوی آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد در ژنو با اعلام این وضعیت به خبرنگاران گفت که چنین فشاری بر غیرنظامیان «غیر قابل قبول است.»

خبرگزاری آلمان هم از پر شدن تمامی هتل‌های بیروت خبر می‌دهد و می‌نویسد که سیل حرکت آوارگان از مناطق شیعه‌نشین جنوبی به سوی پایتخت طی روز سه‌شنبه همچنان ادامه دارد.

در همین حال، پس از این حملات، مناطق شمالی اسرائیل در ارتباط با احتمال حملات راکتی تلافی‌جویانه حزب‌الله به حالت آماده‌باش درآمده است.

یکی از سخنگویان فرماندهی پشت جبهه اسرائیل، روز سوم مهر گفت مردم در سراسر اسرائیل باید برای احتمال حمله راکتی حزب‌الله آماده باشند تا زمان اقدامات تدافعی را رعایت کرده و به سوی مکان امن بروند.

سرتیپ ذخیره حیلیک سوفر در گفت‌وگو با سایت روزنامه یدیعوت آحرونوت گفت در شمال اسرائیل به پایین، تا بندر حیفا، محدودیت‌هایی که اعلام شده، برای سومین روز در روز سه‌شنبه ادامه دارد و مدارس و سواحل این مناطق بسته‌اند.

او افزود در صورت شنیده شدن صدای آژیر خطر حمله قریب‌الوقوع راکتی سواحل تل‌آویو و اطراف آن نیز بسته خواهند شد و مردم در این بخش از مرکز اسرائیل یک دقیقه و نیم فرصت دارند خود را به پناهگاه برسانند.

۵۵۸ کشته در حمله‌های اسرائیل

وزارت بهداشت لبنان ظهر سه‌شنبه بدون تفکیک میان شبه‌نظامیان کشته شده با غیرنظامیان اعلام کرد شمار تلفات به ۵۵۸ تن رسیده که «۵۰ تن کودک و ۹۴ تن زن هستند» و تعداد زخمی‌ها به یک هزار و ۸۳۵ تن افزایش یافته است.

بر اساس این آمار، روزهای دوشنبه و سه‌شنبه مرگبارترین روزهای لبنان از جنگ پیشین دو طرف در سال ۲۰۰۶ بود.

به گفته ارتش، در عملیات روز دوشنبه یک هزار و ۶۰۰ هدف متعلق به حزب‌الله شامل سکوهای پرتاب راکتی، مقرها و مواضع نظامی این گروه در جنوب لبنان و منطقه بقاع بمباران شد.

ارتش اسرائیل اعلام کرد در فاصله دوشنبه شب تا بامداد سه‌شنبه، سوم مهر، سکوهای پرتاب راکتی را که از آن‌جا در روز دوشنبه به سوی شهر اسرائیلی «عفولا» راکت دوربرد شلیک شده بود، همراه با «ده‌ها هدف دیگر» در جنوب لبنان بمباران کرده است.

ارتش این کشور افزود در پی اصابت بمب‌ها، انفجارهای ثانویه به وقوع پیوست که نشان از انبار کردن تسلیحات حزب‌الله در اماکن هدف بود.

دانیل هگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، درباره بالا بودن رقم کشته‌شدگان گفت که در این حملات «بسیاری از تروریست‌ها» و همچنین «کسانی که در نزدیکی سلاح‌ها بودند» کشته شدند.

اسرائیل یک روز پیشتر در اقدامی کم‌سابقه از ساکنان جنوب لبنان خواسته بود که از ساختمان‌ها و سایت‌های مورد استفاده شبه‌نظامیان حزب‌الله دوری کنند و از این مناطق خارج شوند.

بیشتر در این باره: افزایش تلفات حملات اسرائیل به لبنان؛ آمریکا نیروهای بیشتری به خاورمیانه می‌فرستد

در همین حال بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، سفر خود به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل را به تعویق انداخت و بنابر بیانیه دفتر او، نخست وزیر اسرائیل طبق برنامه جدید شامگاه چهارشنبه تل‌آویو را ترک خواهد کرد.

هِرتسی هالِوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، این حملات را «عملیات تهاجمی پیشگیرانه» خواند و با اشاره به ضربات وارد شده به حزب‌الله گفت: «همه چیز باید در جهت ایجاد شرایط برای بازگشت ساکنان مناطق شمالی به خانه‌هایشان باشد».

رئیس ستاد ارتش اسرائیل اعلام کرد عملیات علیه حزب‌الله «تیرهای شمال» نام‌گذاری شده است.

هرتسی هالوی روز سه‌شنبه نیز در پایان نشست ارزیابی در ستاد ارتش گفت که کشورش «نباید به حزب‌الله امان دهد» و افزود که «باید با تمامی توان به کار ادامه داد، عملیات تهاجمی را تسریع می‌کنیم و بُعد ضخیم‌تری به آرایش تشکیلات نظامی می‌دهیم».

در این میان شاخه نظامی گروه افراطی حماس نیز از کشته شدن یکی از فرماندهان خود در جنوب لبنان خبر داد. «گردان‌های القسام» اعلام کرد یکی از فرماندهان این گروه به نام «حسین محمود النادر» روز دوشنبه در حمله اسرائیل به جنوب لبنان کشته شده است

واکنش‌ها

شمار زیادی از مقام‌ها و چهره‌های بین‌المللی به حملات گسترده اسرائیل به لبنان واکنش نشان داده‌اند.

از جمله جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، هشدار داد که «بدترین پیش‌بینی‌های» این اتحادیه «در حال تبدیل شدن به واقعیت است».

به گزارش رویترز، آقای بورل که برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده است روز دوشنبه گفت: «می‌توانم بگویم که ما درگیر یک جنگ تقریباً تمام‌عیار شده‌ایم.»

این مقام اتحادیه اروپا تاکید کرد که این اتحادیه همچنان برای توقف تشدید تنش‌ها در لبنان تلاش می‌کند.

همچنین آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، ضمن ابراز نگرانی عمیق خود از تشدید تنش‌ها میان اسرائیل و حزب‌الله خواستار حفاظت از غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی شد.

او تاکید کرد که تمام تلاش ها باید صرف یک راه حل دیپلماتیک شود.

بیشتر در این باره: رخنه اسرائیل به خطوط تلفن ثابت لبنان برای اعلام هشدار به شهروندان

در این حال عباس عراقچی، وزیر خارجه ایران، هشدار داد که تهران نسبت به این رخدادها «بی‌تفاوت نخواهد ماند و در کنار مردم لبنان و فلسطین می‌ایستد».

حزب‌الله نیروی نیابتی ایران به‌شمار می‌آید و از این رو با تشدید جنگ میان اسرائیل وحزب‌الله، نگرانی‌ها از ورود ایران به این جنگ نیز افزایش یافته است.

وزیر خارجه چین هم در دیدار با همتای لبنانی خود از اقدامات اسرائیل در لبنان انتقاد کرد و گفت چین در کنار لبنان خواهد ایستاد. سخنگوی وزارت خارجه چین نیز با ابراز نگرانی از تنش‌های جاری، با نقض حاکمیت و امنیت لبنان مخالفت و اقداماتی که به غیرنظامیان آسیب می‌زند را محکوم کرد.

فرانسه نیز خواهان برگزاری جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل درباره لبنان در هفته جاری شد.

ژان نوئل بارو، وزیر خارجه فرانسه، ضمن اعلام این خبر در مجمع عمومی سازمان ملل گفت پاریس تمامی طرف‌ها را به اجتناب از «یک جنگ منطقه‌ای که برای همه، به ویژه غیرنظامیان، ویرانگر خواهد بود» فرا می‌خواند.

از سوی دیگر خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گزارش داد که ایالات متحده از تشدید تنش بین اسرائیل و حزب‌الله حمایت نمی‌کند.

به گزارش رویترز، این مقام آمریکایی که خواست نامش ذکر نشود در نیویورک به خبرنگاران گفت واشینگتن قصد دارد با متحدان و شرکای خود «ایده‌های مشخصی» را درباره جلوگیری از جنگ مورد بحث قرار دهد.

بنابر این گزارش، این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا همچنین تاکید کرد دولت جو بایدن بر «کاهش تنش‌ها و شکستن چرخه حمله - ضدحمله» متمرکز شده است.

همزمان دیوید لمی، وزیر خارجه بریتانیا، با ابراز نگرانی عمیق از حملات در لبنان و اسرائیل و تلفات غیرنظامیان،‌ نسبت به پیامدهای ویرانگرتر هشدار داد و بار دیگر خواستار آتش‌بس فوری شد.

بیشتر در این باره: اسرائیل و حزب‌الله؛ بایدن: برای پرهیز از گسترش جنگ هر کاری بتوانیم می‌کنیم

کاسپر فِلدکامپ، وزیر خارجه هلند، نیز تشدید جنگ بین حزب‌الله و اسرائیل را «بسیار نگران کننده» خواند و گفت: «راه‌حل دیپلماتیک بر اساس قطعنامه شورای امنیت تنها راه برون‌رفت از مناقشه در لبنان است.»

شماری از کشورهای منطقه نیز به تشدید تنش‌ها بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان واکنش نشان داده‌اند و از جمله عربستان سعودی شامگاه دوشنبه اعلام کرد تحولات لبنان را «با نگرانی شدید» دنبال می‌کند.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه عربستان، این کشور «تحولات امنیتی جاری در خاک لبنان را با نگرانی شدید دنبال می‌کند و هشدار خود را درباره خطر گسترش خشونت در منطقه و پیامدهای خطرناک آن بر امنیت و ثبات منطقه تکرار می‌کند».

وزارت خارجه ترکیه نیز حملات اسرائیل را «مرحله جدیدی از تلاش‌های این کشور برای کشاندن کل منطقه به هرج و مرج» خواند و در بیانیه خود از «کشورهایی که بدون قید و شرط از اسرائیل حمایت می‌کنند» به شدت انتقاد کرد.

همچنین وزارت خارجه امارات متحده عربی از حملات اسرائیل به لبنان ابراز نگرانی عمیق کرد و وزارت خارجه قطر نیز ضمن محکوم کردن حملات اسرائیل، از جامعه بین‌الملل خواست تا با انجام اقدامات فوری، اسرائیل را وادار به توقف حملات خود به لبنان و غزه بکنند.

روزنامه لبنانی الاخبار که به حزب‌الله نزدیک است، روز سه‌شنبه به نقل از منابع نزدیک به این گروه نیابتی تهران نوشت آمریکا، کشورهای اروپایی و دولت‌های عربی در تماس با نجیب میقاتی، نخست‌وزیر دولت موقت پیشبرد لبنان و نبیه بری، رئیس پارلمان این کشور و نیز در تماس‌هایی با خود رهبری حزب‌الله پیام اسرائیل را رسانده‌اند که این گروه باید «جبهه حمایت از غزه» را برچیند.

روزنامه الاخبار سه‌شنبه افزود پیامی که اسرائیل توسط عوامل بین‌المللی به لبنان رسانده حاکی است که اگر حزب‌الله از تهاجم علیه اسرائیل دست برندارد، هیچ عاملی نخواهد توانست اسرائیل را از برنامه‌هایی که تدارک دیده، بازدارد.

این گزارش حاکی است که ترکیه و قطر نیز وارد این میانجی‌گری شده و هیئت‌هایی را روز سه‌شنبه راهی بیروت کردند.

پادشاه اردن نیز در تماس تلفنی دوشنبه شب با نخست‌وزیر لبنان گفت «اردن در چالش لبنان در برابر اسرائیل، در کنار برادران لبنانی خود می‌ایستد». ملک عبدالله دوم نسبت به احتمال وخیم شدن اوضاع از سوی اسرائیل «هشدار» دارد و گفت «توقف تشدید بحران با توقف جنگ در غزه آغاز می‌شود».

فرانسه نیز دوشنبه شب با ارائه درخواست به شورای امنیت خواهان نشست اضطراری شورا برای بررسی این بحران جدید در منطقه شد. فرانسه دارای نفوذ سنتی در لبنان است.

ادامه حملات راکتی حزب‌الله

ارتش اسرائیل بامداد سه‌شنبه اعلام کرد حملات راکتی از لبنان به سوی شهرهایی در اسرائیل شامل «کریات بیالیک» در نزدیکی بندر حیفا ادامه یافته است. در فاصله دوشنبه شب تا بامداد سه‌شنبه نیز حزب‌االله ۳۰ فروند راکت کوتاه برد و میان برد به سوی اسرائیل شلیک کرد. گزارش ارتش حاکی است راکت‌هایی که احتمال اصابت آن به اماکن می‌رفت، با سامانه دفاع هوایی رهگیری شد.

به نوشته هاآرتص، راکت‌ها آسیب جانی نداشته اما ۵ نفر در شهرک «عِمِک ییزرائل» در جریان رفتن به پناهگاه بعد از شنیدن صدای آژیر خطر حمله راکتی، دچار آسیب جزئی شده و به بیمارستان منتقل شدند.

بیشتر در این باره: با تشدید درگیری‌ها در لبنان، «حزب‌الله در حال بازگرداندن نیروهایش از سوریه است»

راکت‌های روزهای دوشنبه و بامداد سه‌شنبه حزب‌الله مناطق عرب‌نشین، شامل شهر ناصره را که بخشی از ساکنین آن مسلمانان و مسیحیان هستند، هدف قرار داد. همچنین برای نخستین‌بار یک راکت حزب‌الله بخش شمالی کرانه باختری را که منطقه فلسطینی‌نشین در فاصله ۱۰۰ کیلومتری از جنوب لبنان است، هدف قرار داد اما آسیبی نداشت.

دو راکت که بامداد سه‌شنبه به سوی «نهاریا» شلیک شده بود، در دریای مدیترانه در نزدیکی ساحل این شهر شمالی اسرائیل فرود آمد.

مدارس در بخش‌های شمال اسرائیل روز سه‌شنبه نیز تعطیل است و تنها ادارات و مؤسساتی کار می‌کنند که محافظت از کارکنان خود را بتوانند به خوبی تأمین کنند. بسیاری از امور و تحصیل مدارس در این بخش‌ها به دورکاری تبدیل شده است.

کابینه اسرائیل دوشنبه شب به ارتش مجوز داد در سراسر این کشور وضعیت ویژه برقرار کند. این موافقت به ارتش اجازه می‌دهد مقررات مورد نظر خود را در صورت گسترش بحران برای پشت جبهه مانند دستور به بستن کار و مدارس و تخلیه اماکن صادر کند.

لغو پروازها

شرکت هوایی «ویز ایر» اعلام کرد پروازهای خود به اسرائیل را روز سه‌شنبه لغو کرد.

بریتیش ایرویز، خطوط هوایی بریتانیا و ایبریا، خطوط هوایی اسپانیا، سه‌شنبه خبر دادند پروازها به اسرائیل و از این کشور در ۴۸ ساعت آتی تعلیق است.

خطوط هوایی جمهوری آذربایجان پرواز روزانه خود به اسرائیل را در روز سه‌شنبه لغو کرد.

فرودگاه بین‌المللی بیروت به دلیل بحران امنیتی ۳۰ پرواز خود را لغو کرد.

شرکت‌های دیگری روز دوشنبه از لغو پروازهای خود به اسرائیل، لبنان و تهران دست‌کم تا هفته آینده خبر دادند. لوفت‌هانزا که چند شرکت هوایی دیگر اروپایی را در زیرمجموعه خود دارد، تا ۱۴ اکتبر پروازها به اسرائیل را لغو کرده است.

ایرفرانس پس از چند هفته عدم پرواز به اسرائیل، هفته گذشته پروازها به سوی این کشور را از سرگرفته بود اما روز دوشنبه تعلیق دوباره پروازها را خبر داد.

ایزی‌جت اعلام کرد تا بهار سال آتی به اسرائیل پرواز نمی‌کند.

خطوط هوایی هند گزارش داد حدود سه هفته دیگر تصمیم تازه خود را برای احتمال ازسرگیری پرواز به اسرائیل اعلام خواهد کرد.

تمامی خطوط هوایی آمریکایی تا اطلاع ثانوی پروازی به اسرائیل ندارند و ایرکانادا اعلام کرد دست‌کم تا پایان سال جاری میلادی از پرواز به اسرائیل معذور است.

وضعیت یحیی سِنوار

سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرد مرگ احتمالی یحیی سنوار، رهبر داخلی پنهان شده گروه افراطی حماس در تونل‌های غزه را «نه تأیید و نه رد می‌کند».

دریاسالار دانیل هَگاری روز دوشنبه، دوم مهر، به گزارش‌های فزاینده روزهای اخیر واکنش نشان می‌داد که حاکی از قطع ارتباط مستمر یحیی سنوار دست‌کم در دو هفته اخیر است.

رادیوی ارتش اسرائیل روز دوشنبه اعلام کرد افسران نهادهای اطلاعاتی ارتش ارزیابی می‌کنند پیام‌هایی که در دو هفته گذشته به نام یحیی سنوار منتشر شده، نه توسط او بلکه از سوی یکی از مهره‌های ارشد دیگر حماس نوشته شده است.

در دو هفته یادشده «پیام‌هایی» به نام یحیی سنوار برای حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، عبدالملک حوثی، رهبر حوثی‌های یمن و عبدالمجید تبون، رئیس‌جمهور الجزایر ارسال شده بود.

با این حال، افسران متخصص امور فلسطینیان در «امان» سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل گفته‌اند مدرک متقنی در مورد تأیید احتمال مرگ یحیی سنوار ندارند.

به نوشته جروزالم پست، شباک، سازمان امنیت داخلی اسرائیل، ارزیابی کرده که سنوار هنوز زنده است و برای افزایش بیشتر مراقبت‌های امنیتی از خود با عوامل بیرونی کاملاً قطع ارتباط کرده است.

رسانه‌های اسرائیل دوشنبه خبر دادند این کشور شماری جسد را از غزه به اسرائیل منتقل کرده تا بررسی شود که آیا یکی از جسدها احتمالاً متعلق به یحیی سنوار است یا نه.

ارتش اسرائیل همچنین اعلام کرده که در تونل‌های مشخصی که احتمال پنهان بودن سنوار در آن بوده، عملیاتی انجام نداده است.

ارتش اسرائیل در تونل‌هایی که احتمال می‌دهد گروگان‌های اسرائیلی در آن به عنوان سپر انسانی از جان سنوار نگاهداری می‌شوند، عملیاتی انجام نمی‌دهد و هنگام عملیات در نزدیکی این محل‌ها نیز روند عملیات خود را آهسته می‌کند تا حماس بتواند گروگان‌ها را به نقطه دیگری منتقل کند.

مرگ شش گروگان در اقدام حماس در کشتن آن‌ها در ماه گذشته، ساعتی پیش از سر رسیدن ارتش اسرائیل به تونل محل نگاهداری آن‌ها در جنوب غزه، خانواده ۱۰۱ گروگان باقی‌مانده در دست حماس و جامعه اسرائیل را تکان داد.

بنیامین نتانیاهو روز اول مهر در نشست کمیسیون دفاعی و امنیتی کنست، پارلمان، اعلام کرد شواهد اطلاعاتی بدست آمده حاکی است که دست‌کم نیمی از گروگان‌ها هنوز زنده هستند.