دولت پزشکیان می‌گوید برای بررسی دوبارهٔ پرونده «اف‌ای‌تی‌اف» به مجمع تشخیص نامه نوشته است

نمایی از یک نشست مجمع تشخیص مصلحت نظام که ریاست آن با صادق آملی لاریجانی (نفر وسط) است

محمدجعفر قائم‌پناه، معاون اجرایی و سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری، می‌گوید دولت مسعود پزشکیان نامهٔ درخواست بررسی مجدد پرونده جنجالی «اف‌ای‌تی‌اف» را به مجمع تشخیص مصلحت فرستاده است.

اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال ۱۳۹۹ با بررسی دوباره لوایح گروه ویژه اقدام مالی، اف‌ای‌تی‌اف که با اصرار حسن روحانی، رئیس‌جمهور وقت، در دستور کار قرار گرفته بود مخالفت کرده بودند.

آقای قائم‌پناه روز چهارشنبه ۱۱ مهر بدون اشاره به جزئیات، گفته که «درخصوص این موضوع اجماع داخلی اتفاق خواهد افتاد.»

بیشتر در این باره: ایران و اف‌ای‌تی‌اف؛ پرونده‌ای که «به‌ناچار» دوباره باز می‌شود

گروه ویژه اقدام مالی در سال ۱۳۶۸ خورشیدی توسط هفت کشور صنعتی جهان موسوم به «گروه هفت» تأسیس شد. در آن زمان هدف از ایجاد این گروه بررسی و ارائه راهکارهای مبارزه با پولشویی اعلام شد.

حدود دو دهه بعد این گروه حوزهٔ فعالیتش را به مبارزه با تأمین مالی تروریسم گسترش داد که همین مسئله نقطهٔ اصلی مخالفت جمهوری اسلامی برای پیوستن به این گروه است.

این گروه فرادولتی، سیاست‌ها و استاندارد‌های مبارزه با جرایم مالی را طراحی و ترویج می‌کند. این استانداردها، پولشویی، تامین مالی تروریسم و سایر تهدید‌های مربوط به سیستم مالی بین‌المللی را هدف قرار داده است.

جمهوری اسلامی ایران قرار بود برای برطرف کردن کمبودهای راهبردی، چهار لایحه از جمله لوایح مقابله با جرایم سازمان‌یافته فراملی موسوم به پالرمو و مقابله با تأمین مالی تروریسم لوایح «پالرمو» و کنوانسیون‌های پولشویی و تأمین مالی تروریسم را تصویب کند.

مخالفان تصویب این لوایح در ایران می‌گویند در صورت تصویب آن‌ها، کمک‌های مالی ایران به گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به ایران مانند حزب‌الله لبنان با مشکل مواجه خواهد شد.

حزب‌الله یک گروه شبه‌نظامی و در عین حال یک حزب سیاسی است که بخش بزرگی از جنوب لبنان را تحت کنترل دارد و از سوی آمریکا سازمانی تروریستی شناخته می‌شود.

گروه ویژه اقدام مالی به‌دلیل امتناع جمهوری اسلامی از انجام اقدامات راهبردی، ایران را به فهرست سیاه خود بازگردانده و به همه کشورها اختیار داده است که در نقل و انتقال‌ مالی با تهران به طور مستقل اقدام کنند.

این نهاد تصریح کرده است تا زمانی که جمهوری اسلامی ایران کمبودهای موجود را رفع نکند همچنان در فهرست سیاه باقی خواهد ماند.

بیشتر در این باره: افشاگری پورمحمدی درباره علت مخالفت جلیلی با پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف جنجال‌برانگیز شد

مسعود پزشکیان در نخستین نشست مطبوعاتی خود به عنوان رئیس‌جمهور ایران، خواستار رفع مشکلات پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی (اف‌ای‌تی‌اف) شده و گفته بود در این زمینه به مجمع تشخیص مصلحت نظام نامه خواهد نوشت.

پزشکیان افزوده بود: «چاره‌ای جز حل بحث اف‌ای‌تی‌اف نداریم. حتما در این باره نامه‌ای به مجمع تشخیص می‌نویسم تا این مسئله دوباره در دستور کار این مجمع قرار بگیرد تا بتوانیم حلش کنیم و باید حلش کنیم.»

پیش از این و در جریان رقابت‌های انتخاباتی چهاردهمین دورهٔ انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران، افشاگری مصطفی پورمحمدی از نامزدهای انتخابات درباره جلوگیری رقیبش، سعید جلیلی، از تصویب پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی (اف‌ای‌تی‌اف) در دولت حسن روحانی، واکنش‌های گسترده‌ای در پی داشت.

پورمحمدی گفته بود که علت مخالفت جلیلی با اف‌ای‌تی‌اف این بود که نمی‌خواست این کار در دولت حسن روحانی انجام شود.

مباحثات طولانی در دولت حسن روحانی برای پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف انجام شد تا ایران در فهرست سیاه این گروه قرار نگیرد، اما در پی مخالفت شدید اصولگرایانِ حاکم بر مجلس، این امر محقق نشد.

با استفاده از گزارش‌ رسانه‌های ایران و رادیو فردا/ ب.ب/ ک.ر