افزایش قربانیان کشتی حامل مهاجران در آب­‌های یونان؛ مظنونان بازداشت شدند

شماری از نجات‌یافتگان کشتی غرق‌شده

اولین جلسه دادگاه افراد مظنون به قاچاق انسان در ارتباط با کشتی حامل مهاجران که هفته گذشته در آب­‌های یونان غرق شد روز دوشنبه ۲۹ خرداد در این کشور برگزار شد. همزمان، دولت پاکستان نیز اعلام کرد که بیش از ده مظنون را در ارتباط با این حادثه دستگیر کرده است.

یونان اعلام کرد که جسد دو نفر دیگر را که در این حادثه غرق شده‌­اند پیدا کرده است و به این ترتیب رقم قربانیانی که جسد آنها کشف شده به ۸۰ نفر رسید. تاکنون فقط ۱۰۴ نفر از سرنشینان کشتی نجات یافته‌اند.

این کشتی که تصور می‌شود چند صد سرنشین داشته از سواحل لیبی راه افتاده بود و مقصد آن ایتالیا بود.

رسانه­‌های یونان گزارش دادند که به درخواست وکلای ۹ نفر از مظنونان که همه اهل مصر هستند جلسه تفهیم اتهام آنها به صبح سه‌­شنبه موکول شده است.

وکیل یکی از این مظنونان گفت موکلش قاچاقچی نیست و خود او نیز مثل سایر سرنشینان کشتی به قاچاقچیان پول داده تا او را به ایتالیا ببرند.

عملیات تجسس در اطراف محل غرق شدن کشتی در آب­‌های جنوب غربی یونان روز دوشنبه نیز ادامه یافت ولی احتمال نجات قربانیان صفر است. این کشتی در یکی از عمیق‌ترین قسمت‌های دریای مدیترانه غرق شده است.

بر اساس گفته­‌های افرادی که نجات یافته­‌اند این کشتی چند صد سرنشین داشت که اکثر آنها اهل مصر، سوریه و پاکستان بودند. تصور می‌شود که صدها نفر در این حادثه غرق شده­ باشند.

عملکرد دولت یونان در واکنش به این حادثه به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است چرا که گارد ساحلی این کشور ساعت­‌ها قبل از غرق شدن کشتی آن را تحت­ نظر داشته است.

دولت پاکستان در پی تایید مرگ ۲۱ نفر از شهروندان این کشور در حادثه غرق شدن کشتی، روز دوشنبه را عزای عمومی اعلام کرد و گفت تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که این کشتی حدود ۸۰۰ سرنشین داشته است.

سایر منابع تعداد سرنشینان را حدود ۴۰۰ نفر تخمین می زنند. ۱۴ نفر نيز در پاکستان به ظن قاچاق انسان بازداشت شده­‌اند.

گفته می‌شود که این کشتی روز ۲۰ خرداد از شهر طبرق در ساحل شمالی لیبی به حرکت درآمده است.

دولت یونان می‌گوید که در پی هشداری که از ایتالیا دریافت کرده بود به مدت ۱۵ ساعت حرکت این کشتی را زیر­نظر داشته است. به گزارش گارد ساحلی یونان، این کشتی در بامداد روز ۲۴ خرداد حدود ۲۵ دقیقه پس از آنکه موتورش از کار افتاد واژگون شد.

دولت یونان می‌گوید این کشتی پیشنهاد مکرر گارد ساحلی این کشور برای کمک را رد کرده و گفته است قصد دارد به ایتالیا برود.

نهاد غيردولتی «آلارم فون» (هشدار تلفنی) که با داوطلبان خود در کشورهای منطقه مدیترانه تلاش می‌کند به نجات مهاجران در خطر کمک کند، می‌گوید با سرنشینان این کشتی در ارتباط بوده و آنها حداقل دو بار تقاضای کمک کرده‌اند. این نهاد افزود که چند ساعت قبل از وقوع این فاجعه به دولت یونان و سازمان‌های امداد­رسان و بشردوست در مورد خطری که کشتی را تهدید می‌کند هشدار داده بود.

دولت یونان گزارش‌­های حاکی از توقف چند ساعته کشتی را تکذیب کرده و می‌گوید این کشتی از لحظه شناسایی تا واژگونی حدود ۳۰ مایل دریایی حرکت کرده بود. با در نظر گرفتن این نکته که کشتی غرق شده حدود ۱۵ ساعت تحت نظر گارد دریایی یونان بوده است می‌توان به این نتیجه رسید که سرعت جابجایی آن در این مدت بسیار کند بوده است.

از زمان انتقال نجات‌یافتگان به یک اردوگاه پناهندگی در شمال آتن در روز جمعه، خانواده تعداد زیادی از سرنشینان کشتی برای یافتن اطلاعات در مورد عزیزان خود به این مرکز مراجعه می‌کنند. آنها از عدم دسترسی به اطلاعات در مورد جان‌باختگان و یا نجات‌یافتگان شکایت دارند.

روز یکشنبه تصاویر مربوط به لحظه دیدار یک نوجوان سوری که از حادثه نجات یافته است با برادرش خبرساز شد.

محمد حدود، نوجوان سوری در اردوگاه پناهندگی شهر کالاماتا از پشت میله­‌های آهنی، فادی، برادر بزرگش را که به جستجوی او رفته بود شناخت و لحظه عاطفی دیدار در دو سوی میله‌­های آهنی همراه با اشک شادی دو برادر در رسانه‌­های بین‌المللی منعکس شد.

اما این فقط نيمه خوش ماجرا بود چون به گفته فادی شوهر خواهرش در این حادثه غرق شده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر/س.ن