پافشاری نتانیاهو بر عدم تشکیل کشور فلسطینی؛ گوترش: پذیرفتنی نیست

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل

ساعاتی پس از سخنان رئیس‌جمهور آمریکا در این زمینه که تشکیل کشور فلسطین در دوره قدرت بنیامین نتانیاهو هنوز امکان‌پذیر است، نخست‌وزیر اسرائیل در بیانیه‌ای تأکید کرد که پس از نابودی حماس، اسرائیل باید کماکان کنترل کامل امنیتی نوار غزه را در دست داشته باشد و این امر «با خواسته استقلال فلسطینیان» در تضاد است.

جو بایدن پس از گفت‌وگوی تلفنی با بنیامین نتانیاهو در شامگاه جمعه ۲۹ دی گفته بود نخست‌وزیر اسرائیل مخالف همه راه حل‌های دو کشوری نیست و شکل‌هایی از این راه حل امکان تحقق دارد.

اما بیانیه دفتر نخست‌وزیری اسرائیل در روز شنبه ۳۰ دی حاکی است که نتانیاهو در گفت‌وگو با بایدن، «مواضع خود را که در طول سال‌ها ثابت بوده، تکرار کرد و همانگونه که در نشست خبری (روز ۲۸ دی) گفته بود، پس از نابودی حماس، کنترل امنیتی کامل نوار غزه باید در دست اسرائیل باقی بماند تا اطمینان حاصل شود که غزه دیگر تهدیدی برای اسرائیل نیست و این، با درخواست حاکمیت از سوی فلسطینیان در تضاد است».

بنیامین نتانیاهو همچنین در شامگاه شنبه در پیامی در شبکه ایکس نوشت: «من در مورد کنترل کامل امنیتی اسرائیل بر کل منطقه کرانه باختری رود اردن سازش نمی‌کنم، و این، بر خلاف تشکیل کشور فلسطین است».

به نوشته روزنامه بریتانیایی گاردین، سخنگوی بنیامین نتانیاهو اظهار داشت که نخست‌وزیر اسرائیل در گفت‌وگوی تلفنی با آقای بایدن گفته که نیازهای امنیتی اسرائیل «هیچ فضایی» برای تشکیل کشور فلسطین باقی نمی‌گذارد.

به نوشته روزنامه یدیعوت آحرونوت، به دنبال سخنان جو بایدن شماری از وزیران دولت اسرائیل روز شنبه از آمریکا خواستند از «فشار بر اسرائیل» برای پذیرش تشکیل کشور فلسطین خودداری کند زیرا به منزله «دادن پاداش به حماس» خواهد بود.

این در حالی است که آمریکا در دوره اخیر بارها گفته است ایجاد یک کشور مستقل فلسطین تنها راه برای بازسازی غزه و تضمین امنیت برای اسرائیل در درازمدت است.

سخنگوی دولت بریتانیا نیز اظهارات تازه بنیامین نتانیاهو را «ناامیدکننده» نامیده و گفته است راه حل دو دولتی «بهترین راه برای صلح پایدار است».

گوترش: انکار حق کشور مستقل برای فلسطینی‌ها ناپذیرفتنی است

در میانه اصرار نخست‌وزیر اسرائیل بر مخالفت با تشکیل کشور مستقل فلسطینی، دبیرکل سازمان ملل می‌گوید انکار حق مردم فلسطین برای داشتن کشور خود پذیرفتنی نیست.

آنتونیو گوترش روز شنبه ۳۰ دی‌ماه در نشست کشورهای عضو جنبش عدم تعهد که در پایتخت اوگاندا برگزار می‌شود، اعلام کرد اجتناب از قبول راه حل دو کشوری، شام تشکیل کشوری برای فلسطینیان در کنار اسرائیل، غیرقابل قبول است و این حق بایستی توسط همه به رسمیت شناخته شود.

او در ادامه تصریح کرد چنین موضعی درگیری‌ها را بصورت نامحدودی طولانی کرده و به تهدیدی بزرگ برای صلح و امنیت جهانی تبدیل خواهد شد: «انکار حق فلسطینی‌ها قطب‌بندی‌ها را تشدید و افراط گرایان را در همه جا جسور خواهد کرد».

جوزپ بورل رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز جمعه بر راه ‌حل دو کشوری تصریح کرد و با انتقاد از مواضع بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل گفت ما معتقدیم که برای برقراری صلح، راه حل دو کشوری «باید از بیرون تحمیل شود».

پس از حملات گروه افراطی حماس به اسرائیل در ۱۵ مهرماه که منجر به کشته شدن حدود ۱۲۰۰ نفر و به گروگان‌ گرفته شدن ۲۴۰ تن شد، اسرائیل حملات گسترده‌ای به غزه انجام داده که تاکنون نزدیک ۲۵ هزار کشته برجای گذاشته است.

حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان سازمان تروریستی شناخته می شود.

بیشتر در این باره: بایدن می‌گوید هنوز راه حل‌هایی برای تشکیل کشور فلسطینی در دوره نتانیاهو وجود دارد

جنبش عدم تعهد شامل ۱۲۰ کشور، روز شنبه در بیانیه پایانی نشست خود به شدت آنچه «تجاوز نظامی غیرقانونی اسرائیل به نوار غزه» نامید را محکوم کرد و خواستار «آتش‌بس انسانی پایدار» شد.

این بیانیه همچنین بر لزوم «استقلال و حاکمیت کشور فلسطین با پایتختی بیت‌المقدس شرقی به منظور دستیابی به راه حل دو دولتی» تاکید کرد.