نیمی از ساختمان‌های دولتی در تهران تأییدیه سازمان آتش نشانی را ندارند

آواربرداری حادثه ریزش ساختمان‌ها در خُلازیر تهران در مردادماه امسال

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات شهرداری تهران می‌گوید «۵۰ درصد از ساختمان‌های دولتی» پایتخت تأییدیه این سازمان را ندارند.

قدرت‌الله محمدی روز پنج‌شنبه،‌۲۱ دی‌ماه، در گفت‌وگویی در شبکه تهران صداوسیما گفت در این کلانشهر «۷۵ ساختمان پرخطر از لحاظ حریق» وجود دارد که هنوز ایمن‌سازی نشده‌اند.

آقای محمدی گفت در این میان «پاساژ ناهید، پاساژ فجر، شرکت ژال در خیابان شریعتی، ساختمان هرمزان در سعادت‌آباد، مجتمع تجاری بوستان در پونک و برخی پاساژهای بازار بزرگ تهران از جمله گرند هتل، ساختمان‌هایی هستند که بنا به دلایل مختلفی هنوز ایمن‌سازی نشده‌اند».

بیشتر در این باره: «هزار ساختمان بیش از ١٢ طبقهٔ» مستعد آتش‌سوزی در تهران شناسایی شده است

او در ادامه با اشاره به اینکه در یک سال‌ونیم گذشته تعداد این ساختمان‌ها از ۱۲۹ به ۷۵ رسیده، گفت: «برای این ۷۵ ساختمان که در لیست ساختمان‌های پرخطر هستند پرونده قضایی تشکیل شد.»

پس از‌ آنکه دادستانی کل ایران فهرست ۱۲۹ ساختمان «پرخطر» تهران را به‌رغم مخالفت شهرداری منتشر کرد، یک عضو شورای شهر تهران خردادماه امسال گفت آن فهرست شامل ساختمان‌های «خیلی پرخطر» بود و در تهران حدود ۱۱ هزار ساختمان پرخطر وجود دارد.

این عضو شورای شهر تهران در عین حال تأیید کرد که در این زمینه «ضعف قانونی» وجود دارد و حالا که قوه قضائیه از جایگاه «مدعی‌العموم» دخالت کرده است، باید ساختمان‌های ناایمن «تعیین تکلیف» شوند.

مسئلهٔ عدم رسیدگی به ساختمان‌های ناایمن در پایتخت از سال‌ها پیش مطرح است و پس از حادثهٔ آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو تاکنون چند فهرست از بناهای ناایمن و در خطرِ تهران تهیه شده که هم بر سر انتشار آن‌ها و هم جزئیات آن‌ها بحث‌وجدل کم نبوده است.

در همین زمینه یک عضو شورای شهر تهران خبر داد که دولت ابراهیم رئیسی برخی از ردیف‌های آتش‌نشانی را جزو «کالای لوکس» دانسته و حذف کرده است.