نتانیاهو: جنگ ما علیه محور شرارت به رهبری ایران است

بنیامین نتانیاهو

نخست وزیر اسرائیل با تاکید بر اینکه کشورش به جنگ علیه گروه افراطی حماس تا پیروزی کامل ادامه خواهد داد گفت٬ هیچ کس «نه لاهه، نه محور شرارت و نه هیچ کس دیگر، ما را متوقف نخواهد کرد».

بنیامین نتانیاهو شامگاه شنبه ۲۳ دی‌ماه در نطقی تلویزیونی همچنین اظهار داشت که در دیدار اخیرش با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، به او تصریح کرده است: «این فقط جنگ ما نیست، جنگ شما هم هست؛ این جنگ علیه محور شرارت به رهبری ایران است».

وزیر خارجه آمریکا در جریان سفر اخیر خود به منطقه، پس از گفت‌وگو با رهبران کشورهای عربی به تل‌آویو رفت و روز چهارشنبه ۲۰ دی‌ماه با بنیامین نتانیاهو دیدار کرد.

برخی رسانه‌های اسرائیلی این دیدار را همراه با تنش توصیف کردند و آقای بلینکن در نشست خبری خود تاکید کرد که اسرائیل باید «انتخاب‌های سخت» را اتخاذ کند.

خبرگزاری رویترز این اظهارات آنتونی بلینکن را در ارتباط با راه حل تشکیل دو کشور مستقل دانسته بود.

اظهارات بنیامین نتانیاهو یک شب پیش از یکصدمین روز یورش گروه افراطی حماس به خاک اسرائیل بیان شده است.

گروه افراطی حماس که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان سازمان تروریستی شناخته می‌شود ۱۵ مهرماه در خاک اسرائیل نزدیک به ۱۲۰۰ تن را کشت و حدود ۲۴۰ نفر را به گروگان گرفت.

ارتش اسرائیل در واکنش به این یورش، عملیات گسترده‌ای را در سراسر نوار غزه آغاز کرده که به گفته مقام‌های وزارت بهداشت غزه که در کنترل حماس است، تاکنون بیش از ۲۳ هزار کشته برجای گذاشته است.

بنیامین نتانیاهو در اظهارات شامگاه شنبه خود تاکید کرد: «ما در مسیر پیروزی هستیم و تا پیروزی دست نخواهیم کشید».

او همچنین از دیوان بین‌المللی دادگستری و آفریقای جنوبی به شدت انتقاد کرد و طرح اتهام «نسل‌کشی» علیه اسرائیل در این دادگاه را با یورش حماس مقایسه کرد.

آفریقای جنوبی به تازگی با شکایت نزد دیوان بین‌المللی دادگستری، مستقر در لاهه، اسرائیل را به ارتکاب مواردی از «نسل‌کشی» متهم کرد و نخستین جلسات استماع این پرونده روزهای پنجشنبه و جمعه، ۲۱ و ۲۲ دی‌ماه، در شهر لاهه هلند برگزار شد.

بنیامین نتانیاهو این اقدام را «ریاکارانه»، «یک حضیض اخلاقی در تاریخ ملت‌ها» و «عمیقا پوچ» خواند.

پیش از این نیز مخالفان این دادگاه با اشاره به موارد قبلی شکایات که ثبت و رسیدگی به آنها بسیار طولانی بود، از طرح چنین پرونده‌ای در لاهه تنها سه ماه پس از شروع درگیری‌ها، و همچنین آغاز سریع جلسات استماع به شدت انتقاد کرده‌اند.

آنها از جمله به مورد گامبیا اشاره می‌کنند و می‌گویند این کشور آفریقایی شکایت از میانمار به اتهام «نسل‌کشی اقلیت مسلمان روهینگیا» را دو سال پس از رخدادهای میانمار ارائه کرد و رسیدگی به این پرونده تاکنون انجام نشده است.

در همین حال از صبح یکشنبه و همزمان با یکصدمین روز ربوده شدن گروگان‌های اسرائیلی مراسم مختلفی در این کشور در حال برگزاری است.