ادعای حماس درباره مرگ یک گروگان دیگر؛ مصر همکاری با اسرائیل در گذرگاه رفح را رد کرد

تصویری از مراسم خاک‌سپاری برادرِ ناداو پاپل‌ول که در حمله روز ۱۵ مهر حماس کشته شد

همزمان با تشدید عملیات نظامی اسرائیل در شهر رفح، شاخه نظامی گروه افراطی حماس از کشته شدن یکی دیگر از گروگان‌های در بند خود که در جریان حمله ۱۵ مهرماه به گروگان گرفته شده بود، خبر داد.

گردان‌های عزالدین القسام روز شنبه ۲۲ اردیبهشت ماه ویدیویی منتشر کرد و در آن اعلام کرد که ناداو پاپل‌ول، که از منطقهٔ مسکونی «نیریم» در جنوب اسرائیل به گروگان گرفته شده بود، پس از مجروح شدن در حمله اسرائیل در غزه جان خود را از دست داد.

ارتش اسرائیل در مورد این ویدیو تا کنون ابراز نظری نکرده است اما پیشتر ویدیوهایی که گروه افراطی حماس از گروگان‌ها منتشر کرده بود را «ترور روانی» خوانده بود.

اسرائیل همچنین برخی از اتهامات پیشین حماس مبنی بر کشته شدن گروگان‌ها در اثر حملات نیروهای خود را نیز رد کرده بود.

حماس در فهرست تروریستی آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد.

بیشتر در این باره: اسرائیل دستور تخلیه مناطق بیشتری از شرق رفح و شمال غزه را صادر کرد

این گروه در ویدئوی اخیر خود که روز شنبه اما بدون تاریخ منتشر کرد، این گروگان ۵۱ ساله را مقابل دیواری سفید نشان می داد که دور چشم راستش کبود بود و نام خود را به زبان می‌آورد.

ساعاتی بعد، در ویدیوی دیگری اعلام شد که آقای پاپلول بر اثر جراحات ناشی از حمله هوایی یک ماه پیش اسرائیل جان باخته است.

به گفته گروه حمایت از گروگان‌ها، ناداو پاپل‌ول طی حمله ۱۵ مهرماه حماس به اسرائیل به همراه مادرش از خانه‌اشان در «نیریم» به گروگان گرفته شد و برادر او نیز در جریان این حمله جان خود را از دست داد.

مادر آقای پاپول سپس در زمان آتش بس موقت در ماه نوامبر آزاد شد.

گروه افراطی حماس ناداو پاپلول را یک شهروند بریتانیایی-اسرائیلی معرفی کرده که به همراه «یک زن» به گروگان گرفته شده که در جریان حمله موشکی اسرائیل به محل نگهداری آنها کشته شده است.

ابوعبیده، سخنگوی گردان‌های عزالدین القسام، شاخه نظامی حماس، در بیانیه‌ای دلیل مرگ آقای پاپول را «عدم دریافت مراقبت‌های ویژه پزشکی از سوی مراکز درمانی به دلیل تخریب بیمارستان‌های غزه توسط اسرائیل» اعلام کرده است.

آخرین تحولات گذرگاه‌های ورودی به غزه

روز شنبه رسانه دولتی مصر خبر داد مسئولان این کشور به دلیل آنچه «تشدید تنش غیرقابل قبول» اسرائیل خواندند، حاضر به هماهنگی با اسرائیل برای ورود کمک‌ها به غزه از طریق گذرگاه رفح نشدند.

یک مقام مصری به القاهره نیوز گفت این کشور اسرائیل را مسئول وخامت اوضاع در غزه می‌داند.

ارتش اسرائیل روز ۱۸ اردیبهشت با ارسال تانک‌ها و نیروهای پیاده خود، کنترل گذرگاه رفح در جنوب غزه را که با مصر هم‌مرز است،‌ به دست گرفت.

از سوی دیگر روز شنبه ارتش اسرائیل از شلیک موشک‌هایی در رفح در جنوب غزه به سمت گذرگاه کرم شالوم خبر داد؛ گذرگاهی که اوایل هفته گذشته به طور موقت بسته شده بود.

به گفته ارتش این حملات خسارات یا آسیبی به دنبال نداشته است.

بیشتر در این باره: دفاع نتانیاهو از تصرف گذرگاه رفح؛ کاخ سفید خواستار بازگشایی مسیر کمک‌ها به غزه شد

بر اساس بیانیه ارتش اسرائیل «در جریان این حمله که از رفح انجام گرفت چهار موشک شناسایی شد» که یک راکت توسط پدافند هوایی اسرائیل رهگیری شد «و بقیه در مناطق باز» اطراف کرم شالوم سقوط کردند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده بود که پس از توقف مذاکرات آتش‌بس در مصر، روز جمعه ارتش اسرائیل با توپخانه نقاط مختلفی در نوار غزه از جمله شهر رفح را بمباران کرده است.

ارتش اسرائیل نیز اعلام کرد که پدافند ضد هوایی این کشور شلیک پرتابه از منطقه رفح را رهگیری کرده است.

به دلیل وضعیت جنگی منطقه و عدم دسترسی خبرگزاری‌ها ادعای هیچ یک از طرفین را نمی‌توان به طور مستقل تائید کرد.

سازمان ملل و دیگر نهادهای حقوق بشری و امدادی نسبت به بسته شدن دو گذرگاه اصلی ورود کمک‌ها به غزه هشدار داده‌اند.

این در حالی است که روز ۲۰ اردیبهشت قبرس خبر داد اولین محموله کمک‌های بشردوستانه از این کشورعازم اسکله شناور تازه غزه شد؛ اسکله‌ای که نیروی دریایی آمریکا در آب‌های نزدیک غزه ساخته است.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا؛ س.ب/ ع.م