دیوان عالی حکم اعدام حاتم اوزدمیر، شهروند کُرد ترکیه، در ایران را «تأیید کرد»

حاتم اوزدمیر، زندانی سیاسی تبعه ترکیه

رسانه‌های حقوق بشری ایران خبر می‌دهند که دیوان عالی کشور حکم اعدام حاتم اوزدمیر، زندانی سیاسی تبعه ترکیه، را تأیید کرده است.

بر اساس خبر سازمان حقوق بشر ایران مستقر در نروژ که روز یک‌شنبه، اول مهرماه، منتشر شد، این تصمیم علیرغم نقض قبلی حکم توسط همین شعبه و عدم تغییر در پرونده وی بار دیگر صادر شده است.

حاتم اوزدمیر در تیرماه ۱۳۹۸ در جریان درگیری میان سپاه پاسداران و حزب کارگران کردستان ترکیه، پ‌کاکا، در حالی که زخمی و بیهوش بود در نقطه صفر مرزی ایران و ترکیه، واقع در منطقه چالدران بازداشت شد.

این شهروند ترکیه که اهل استان آغری است، پس از تحمل دو سال و ۹ ماه بازداشت، از سوی دادگاه انقلاب خوی به اتهام «بَغی» به اعدام محکوم شد.

بغی در «قانون مجازات اسلامی» ایران به معنای قیام مسلحانه علیه حکومت جمهوری اسلامی است.

به نوشته شبکه حقوق بشر کردستان، حکم اعدام حاتم اوزدمیر در اردیبهشت سال جاری به او ابلاغ شده است. پس از آن حکم یک بار نقض و برای بررسی مجدد به دادگاه انقلاب ارومیه ارجاع شده بود، اما مجدداً تأیید شده است.

بیشتر در این باره: «مسئول عملیات گروه پ‌کاکا در ایران» در شمال عراق کشته شد

سازمان حقوق بشر ایران به نقل از محمدصالح نیکبخت، وکیل مدافع حاتم اوزدمیر، این حکم را ناعادلانه خوانده و به عدم استفاده موکلش از سلاح و نادیده گرفتن شواهد به نفع او اشاره کرده است.

وکیل این زندانی سیاسی پیشتر در یک مصاحبه درخصوص اتهام وی گفته بود: «در قانون مجازات اسلامی شرط اینکه فردی عنوان باغی پیدا کند این است که فرد حتماً از سلاح خود استفاده کرده باشد. این در حالی است که حاتم اصلاً از سلاح خود استفاده نکرده و مضاف بر آن، دادیار دادسرای دیوان عالی کشور به نمایندگی از دادستان کل کشور هم قبلاً به سه دلیل اعلام کرده است که اتهام بغی متوجه حاتم اوزدمیر نیست.»

گروه پ‌کاکا از سال ۱۹۸۴ وارد جنگ مسلحانه با دولت ترکیه شده و آمریکا و اتحادیه اروپا هم آن را یک گروه تروریستی می‌دانند.

مقامات ایرانی تاکنون چندین شهروند ایران را به اتهام همکاری یا عضویت در پژاک که از گروه‌های مرتبط با پ‌کاکا به‌ شمار می‌آید، اعدام کرده‌اند.