موج هوای گرم در منطقه مدیترانه بدون تغییرات اقلیمی «ناممکن» بود

گرمازدگی در ایتالیا

گروهی متشکل از دانشمندان و کارشناسان اقلیمی روز چهارشنبه ۱۰ مرداد اعلام کرد که موج هوای گرم که در ماه ژوئیه منطقه مدیترانه را دربرگرفت بدون روند گرمایش زمین «عملاً ناممکن» بود.

در هفته‌های گذشته دمای هوا در بسیاری از نقاط جنوب اروپا و شمال آفریقا به بالای ۴۰ درجه سانتی‌گراد رسید. چنین گرمایی که تا یک دهه قبل در این منطقه بی‌سابقه بود، در سال‌های اخیر به تناوب بیشتری روی می‌دهد.

تحت تأثیر گرمای شدید چند هفته اخیر در مراکش فقط در یک روز بیش از ۲۰ نفر بر اثر گرمازدگی جان خود را از دست دادند.

تعداد و گستره آتش‌سوزی‌های جنگلی در یونان و کشورهای ناحیه بالکان افزایش یافت و ورزشکاران حاضر در مسابقات المپیک تابستانی پاریس در هوایی گرم‌تر از دمای معمول برای این فصل از سال رقابت می‌کنند.

گروه «سنجش نسبت‌دهی هوای جهان»، گروهی متشکل از دانشگاهیان و دانشمندان علوم اقلیمی، گفت اگر بشر با سوزاندن سوخت‌های فسیلی موجب گرمایش زمین نمی‌شد افزایش بی‌سابقه دمای هوا در منطقه مدیترانه ناممکن بود.

گزارش جدید این گروه نتیجه تحقیقات پنج استاد دانشگاه در مورد عوامل مؤثر در افزایش دمای نیم‌کره شمالی در ماه ژوئیه امسال و به خصوص کشورهای مراکش، پرتغال، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا و یونان است.

کارشناسان در این پژوهش با استفاده از تمامی داده‌های موجود در مورد دمای هوا در ماه ژوئیه و سایر شاخص‌های اقلیمی، درجه حرارت این ماه را با وضعیت آب‌وهوا، قبل از رشد شتابان مصرف سوخت‌های فسیلی، ذغال سنگ، نفت و گاز، مقایسه کرده‌اند.

آن‌ها به این نتیجه رسیدند که به دلیل گرمایش جو زمین فراتر از منطقه مدیترانه، میانگین دمای هوای تابستان در سراسر اروپا حدود ۳.۳ درجه سانتی‌گراد گرم‌تر شده است.

ورزشکاران در المپیک پاریس ناگزیر شدند در روزهای گرمی که دمای هوا به حدود ۳۵ درجه رسید مسابقه بدهند.

فریدریکه اوتو، دانشمند علوم اقلیمی در دانشگاه امپریال کالج لندن و یکی از نویسندگان این گزارش پژوهشی، گفت: «گرمای شدید در ماه ژوئیه دیگر یک پدیده نادر نیست و با توجه به وضعیت اقلیمی کنونی گرمای شدید در این ماه دست‌کم یک بار در هر دهه روی خواهد داد.»

دانشمندان از سال‌ها پیش به این نتیجه رسیده‌اند که تحت تأثیر تغییرات اقلیمی شدت و تناوب وقوع پدیده‌های حاد جوی از جمله امواج گرمای شدید افزایش یافته است.

تحت تأثیر گرمای شدید در بخش گسترده‌ای از ایالات متحده، اروپا و روسیه دمای متوسط هوا در سطح زمین رکورد جدیدی به جا گذاشت و دمای چهار روز در ماه ژوئیه گرم‌ترین روزهای ثبت شده در تاریخ بود.

دمای هوا در ۱۳ ماه گذشته بدون وقفه گرم‌ترین دوره ثبت شده بوده است و از حد نصاب تعیین شده برای مهار گرمایش زمین، یعنی ۱.۵ درجه سانتی گراد بالاتر از دوران پیشاصنعتی، فراتر رفت.

دانشمندان معتقدند که معیار سنجش دقیق این حد نصاب، در نظر گرفتن یک دوره ۱۰ ساله است ولی تداوم گرمای بی‌سابقه در طول ۱۳ ماه باید یک زنگ خطر جدی تلقی شود.