گرما بسیاری را در ایتالیا راهی بیمارستان کرد؛ ادامه ثبت دماهای بی‌سابقه در جهان

میدان پوپولو در شهر رم ایتالیا

گرمای بی‌سابقه در بخش‌های بزرگی از جهان طی روز چهارشنبه، ۲۸ تیر، نیز ادامه یافت و باعث شد که مقامات در بخش‌هایی از قاره‌های آسیا، اروپا و آمریکای شمالی هشدار سلامتی اعلام کنند.

پکن، پایتخت چین اکنون بیست‌ و هفتمین روز خود را در دمای بالای ۳۵ درجه سانتی‌گراد (۹۵ فارنهایت) تجربه می‌کند که یک رکورد ۲۳ ساله است.

فینیکس، مرکز ایالات آریزونای آمریکا، نیز نوزدهمین روز پیاپی است که در دمای ۴۳.۳ درجه سانتی‌گراد یا بالاتر به سر می‌برد و چنین شرایطی در ۴۹ سال اخیر در این شهر سابقه نداشته است.

در جنوب فرانسه، در پیست اسکی «دوئز» در آلپ رکورد ۲۹.۵ درجه سانتی‌گراد ثبت شد و در شهر وردون در کوهپایه‌های پیرنه، برای اولین بار در تاریخ دماسنج به ۴۰.۶ درجه سانتی‌گراد رسید.

بیشتر در این باره: درجه شرجی هوا در عسلویه به رقم بی‌سابقه ۶۶.۷ رسید؛ موج گرما و سیلاب قاره آسیا را دربر گرفت

کارشناسان آب‌ و هوا می‌گویند به دلیل تغییرات اقلیمی ناشی از فعالیت‌های بشر، شیوه حرکت یک کمربند بادی موسوم به «جریان جتی»‌ [جت استریم] که در ناحیه قطب شمال قرار دارد آشفته شده و وقوع اخیر دوره‌هایی از سرمای شدید و گرمای سوزان در نیمکره شمالی مربوط به این تغییر است.

«جریان جتی» مانند حلقه‌ای با چرخش سریع، مانعی برای نفوذ هوای قطبی به نواحی جنوبی‌تر و در عین حال مانع نفوذ هوای گرم جنوب به سمت شمال بوده است.

اگر به هر دلیلی مسیر این حلقه به مدارهای بالاتر منتقل شود، جبهه‌ای از هوای گرم استوایی راه خود را به مدارهای بالاتر زمین پیدا می‌کند و حالت برعکس آن نیز سرما را به مناطق جنوبی منتقل می‌کند.

منطقه غرب آمریکا، حوزه مدیترانه، خلیج فارس و سین‌کیانگ چین که امسال نیز گرمای بسیار شدیدتری را نسبت به سال قبل تجربه می‌کنند در محل همین «شکم‌دادن‌های» جریان جتی قرار دارند که در سال‌های اخیر شکل آن سینوسی‌تر و مدت آن طولانی‌مدت‌تر شده است.

ادامه ثبت دماهای بی‌سابقه در جنوب اروپا

در ایتالیا با ثبت دماهای بی‌سابقه‌ای چون ۴۱.۸ درجه سانتی‌گراد طی روز سه‌شنبه در رم، بیمارستان‌های سراسر این کشور شاهد افزایش شدید تعداد مراجعان گرمازده هستند.

وضعیت به‌ویژه در جنوب این کشور وخیم‌تر است، به‌ صورتی که در جزیره ساردینیا دما به ۴۵ درجه و در جزیره سیسیل به حدود ۴۱ درجه سانتی‌گراد رسیده و بیمارستان‌ها در این مناطق از افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی مراجعان گرمازده به بخش اورژانس خود خبر می‌دهند.

در شهر ناپل در جنوب ایتالیا، مسئولان یکی از بیمارستان‌ها گفتند که در شبانه‌روز گذشته ۲۳۱ بیمار به بخش فوریت‌های پزشکی آمده‌اند که معادل یک بیمار در هر شش دقیقه و قابل مقایسه با دوران همه‌گیری کرونا است.

روز چهارشنبه، آتش‌سوزی‌های جنگلی برای سومین روز در غرب آتن، پایتخت یونان، ویرانی به‌ بار آورد و تردد در دو جاده‌ای که خاک اصلی یونان را به شبه‌جزیره پلوپونِز وصل می‌کند، برای ساعت‌ها متوقف شد.

آتش‌نشانان یونانی در طول شب نیز برای مهار شعله‌های آتش در اطراف مجموعه پالایشگاه‌های ساحلی این کشور تلاش کردند و قرار است چهار هواپیمای ارسالی از ایتالیا و فرانسه روز چهارشنبه به کمک آنها بیایند.

سومین روز آتش‌سوزی در جزیره رودس یونان نیز ده‌ها خانه را ویران و صدها نفر را ناچار به فرار از منطقه کرده است.

از اسپانیا نیز خبر می‌رسد که شهروندان حضور در خیابان‌ها را در ساعاتی از روز «ناممکن» توصیف می‌کنند و آتش‌سوزی گسترده در جزایر قناری اسپانیا نیز هنوز مهار نشده است.

آژانس جهانی هواشناسی سازمان ملل متحد روز چهارشنبه با تذکری دوباره که این روند نتیجه گرمایش جهانی است اعلام کرد که در این روند «هیچ نشانه‌ای از کاهش» دیده نمی‌شود. جان نایرن، مشاور ارشد سازمان جهانی گرما نیز در ژنو به خبرنگاران گفت که «شدت این رویدادها ادامه خواهد داشت و جهان باید برای موج گرمای شدیدتر آماده شود.»

نماینده ویژه ایالات متحده در امور تغییرات اقلیمی روز سه‌شنبه ۲۷ تیر در دیدار با وانگ یی، بلندپایه‌ترین مقام دیپلماسی جمهوری خلق چین، با اشاره به این‌که «گرمایش جهانی یک تهدید برای بشریت است» گفت که چین و آمریکا با وجود «اختلافات» باید همکاری‌هایی تازه را در این راستا آغاز کنند.

جان کری که از روز ۲۵ تیرماه در پکن حضور دارد، در حال تلاش برای بهبود روابط میان آمریکا و چین است تا دو کشور بتوانند در کنار یکدیگر در مسیر غلبه بر مشکل گرمایش زمین پیش بروند.

منابع: گاردین، رادیوفردا/ پ. پ./ ف. دو.