دبیرکل حزب‌الله لبنان: از آغاز جنگ غزه ۶۷۰ عملیات علیه اسرائیل انجام داده‌ایم

دبیرکل حزب‌الله لبنان روز جمعه ۱۵ دی ادعا کرد این گروه از زمان یورش گروه افراطی حماس به خاک اسرائیل که باعث آغاز حمله اسرائیل به نوار غزه شد،‌ حدود ۶۷۰ عملیات نظامی در مرز با اسرائیل انجام داده است.

حسن نصرالله همچنین گفت که بر اثر حملات این گروه مورد حمایت جمهوری اسلامی، از روز ۱۶ مهر، یک روز بعد از حمله حماس به اسرائیل، تعدادی زیادی از خودروهای نظامی اسرائیل نابود شده‌اند.

حماس و حزب‌الله از سوی آمریکا و کشورهای اروپایی به عنوان سازمان تروریستی شناخته می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نصرالله همچنین مدعی شد عملیات حزب‌الله در جنوب لبنان علیه اسرائیل «فرصتی تاریخی» برای لبنان است تا زمین‌های اشغال‌شده خود به دست اسرائیل را آزاد کند.

او اضافه کرد گروه‌های نیابتی ایران در عراق که آنها را «مقاومت اسلامی عراق» خواند، نیز فرصتی تاریخی دارند تا از حضور آمریکا در عراق خلاص شوند.

حسن نصرالله در سخنرانی روز جمعه خود همچنین اعلام کرد که اگر حزب‌الله به کشته شدن صالح العاروری، معاون دفتر سیاسی گروه حماس، در بیروت واکنش نشان ندهد، «کلیت لبنان به خطر خواهد افتاد.»

صالح العاروری روز ۱۲ دی در جریان یک حمله پهپادی به دفتر حماس در محله المشرقیه بیروت کشته شد.

به دنبال این اتفاق، مارک رِگِو، مشاور نخست وزیر اسرائیل، با تاکید بر این که کشورش مسئولیت این حمله را نمی‌پذیرد به شبکه تلویزیونی ام‌اس‌ان‌بی‌سی گفته است: «اما هرکسی این کار را انجام داده، باید واضح باشد: این حمله تهاجمی به دولت لبنان نیست.»

بیشتر در این باره: اسرائیل:‌ زمان کوتاهی برای تعامل با حزب‌الله وجود دارد٬ تهدید را تحمل نمی‌کنیم

اظهارات حسن نصرالله در حالی منتشر می‌شود که وزیر دفاع اسرائیل، روز ۱۴ دی‌، در دیدار فرستاده ویژه آمریکا تاکید کرد که «زمان کوتاهی برای تفاهم‌های دیپلماتیک با حزب‌الله وجود دارد،» زیرا به گفته او « گروه تروریستی حزب الله به حملات روزانه خود به شمال اسرائیل ادامه می‌دهد.»

یوآو گالانت با بیان اینکه حزب‌الله گروه نیابتی ایران است گفت کشورش «تهدیدات این گروه را تحمل نخواهد کرد و برای امنیت شهروندان خود اقدام خواهد کرد.»

اسرائیل بارها هشدار داده است که اگر جامعه بین‌الملل حزب‌الله را - که مانند حماس، به نابودی اسرائیل سوگند خورده است - از طریق راه‌های دیپلماتیک از مرز دور نکند، دست به اقدام خواهد زد.

این در حالی است که روز ۱۳ دی نیز حسین یزبک، فرمانده ارشد گروه حزب‌الله لبنان، در یک حمله منتسب به اسرائیل در شهرک رأس نقوره در جنوب لبنان کشته شد.

گزارش رسانه‌های لبنان حاکی از آن بود در حمله یادشده سه تن دیگر از فعالان حزب‌الله نیز از پای درآمدند.