قالیباف نهایی شدن لایحه حجاب را منوط به قبول بار مالی آن از سوی دولت دانست

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، در جلسه علنی صبح یکشنبه هشتم بهمن بار دیگر لایحه حجاب را «موضوع مهم» خواند و گفت بروز تأخیر در نهایی شدن این لایحه به دو دلیل تأخیر کمیسیون قضایی مجلس و تأخیر دولت ابراهیم رئیسی در قبول بار مالی آن است.

او این اظهارات را در پاسخ به انتقاد موسی غضنفرآبادی، رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس بیان می‌کرد که گفت: تصور برخی این است که مجلس نمی‌خواهد قانون حجاب را «قبل از انتخابات» عملیاتی کند.

رئیس مجلس در پاسخ گفت رفع ایرادهای شورای نگهبان در کمیسیون قضایی حدود یک ماه طول کشیده و از سوی دیگر دولت ابراهیم رئیسی پس از ۲۵ روز هنوز به نامه مجلس درباره اصل ۷۵ هنوز جواب نداده در حالی «بنا بود در اسرع وقت انجام شود».

با وجود تشدید فشارهای حکومتی، نافرمانی مدنی دختران و زنان علیه حجاب اجباری ادامه یافت و سرانجام مجلس شورای اسلامی لایحه موسوم به عفاف و حجاب را خرداد امسال تصویب کرد و به شورای نگهبان فرستاد.

شورای نگهبان با ذکر ۱۰۹ ایراد و مواردی از غلط‌های املایی و انشایی، این لایحه را به مجلس بازگرداند.

ماه گذشته هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان، اعلام کرد در لایحه‌ای که مجلس بار دیگر به این شورا فرستاده همچنان «برخی ایرادات و ابهامات وارده پابرجا است» و مجدداً به مجلس بازگردانده شد.