دکتر رضا مرادی غیاث آبادی، نویسنده و پژوهشگر جشن ها و آیین های ایرانی، با رادیو فردا در مورد ریشه ها و آیین های جشن سه شنبه یا شب چهارشنبه پایان سال را برمیشمارد.
وی می گوید «آیین ها و باورها و ترانه ها و مراسمی که مردمان نواحی گوناگون در این شب انجام میدهند در ایران با وجود تفاوت هایی که با هم دارند با توجه به موقعیت های اقلیمی شهرها و روستاهای مختلف، در یک ویژگی با هم همسان هستند و آن عبارت است از راندن ناپاکیها و بدیها.»
رضا مرادی غیاث آبادی می افزاید «ترانه ها و باورهایی که به بلاگردانی، راندن چشم شور، گره گشایی، آجیل مشکل گشا، بخت گشایی و امثال اینجور چیزها میپردازند و همچنین سوزاندن شاخه های خشکیده و علف های هرز باغها و مزارع در نواحی روستایی، همه اینها نشان میدهد که این آیین با خانه تکانی، زدودن ناپاکیها و آمادگی برای زایش دوباره گیتی در پیوند است.»
این نویسنده می گوید «در کشورهای دیگر از چین تا میانه های اروپا در رومانی و بلغارستان همچنین آیینی به شکل های دیگر با اسم های دیگر در موسم های دیگر برگزار میشود که آنها هم بهمین ترتیب برای سوزاندن اشیاء غیرلازم برگزار میشود.»
وی می افزاید «جزو آیین های چهارشنبه سوری مثل هرگونه آیین های گروهی دیگر، غذاهای دست جمعی، آشهای دست جمعی جزو ویژگیهای اصلی اش بوده، سرودهای مخصوصی داشته، قاشق زنی داشته، فالگوش داشته، بازیهای گروهی، نمایشبازیهایی داشته که مردم، جوانان، کودکان، بزرگسالان به یک ترتیبی انجام میدادند با توجه به نواحی جغرافیایی اش فرق میکنند با همدیگر که متأسفانه همه این آیینهای زیبا جای خودش را به انفجارهای مهیب و ترقّه و سوزاندن لاستیک و ترقّه که چه عرض کنم، بمب، تبدیل به بمب شده دیگر و عملا میشود گفت آنچه که امروز در شهرهای بزرگ ایران برگزار میشود به اسم چهارشنبه سوری، در تهران و اصفهان و مشهد و اینجور جاها، اینها فقط اسم چهارشنبه سوری را بر خودش دارد و ارتباطی به این جشن کهن ندارد.»
وی می گوید «آیین ها و باورها و ترانه ها و مراسمی که مردمان نواحی گوناگون در این شب انجام میدهند در ایران با وجود تفاوت هایی که با هم دارند با توجه به موقعیت های اقلیمی شهرها و روستاهای مختلف، در یک ویژگی با هم همسان هستند و آن عبارت است از راندن ناپاکیها و بدیها.»
رضا مرادی غیاث آبادی می افزاید «ترانه ها و باورهایی که به بلاگردانی، راندن چشم شور، گره گشایی، آجیل مشکل گشا، بخت گشایی و امثال اینجور چیزها میپردازند و همچنین سوزاندن شاخه های خشکیده و علف های هرز باغها و مزارع در نواحی روستایی، همه اینها نشان میدهد که این آیین با خانه تکانی، زدودن ناپاکیها و آمادگی برای زایش دوباره گیتی در پیوند است.»
Your browser doesn’t support HTML5
این نویسنده می گوید «در کشورهای دیگر از چین تا میانه های اروپا در رومانی و بلغارستان همچنین آیینی به شکل های دیگر با اسم های دیگر در موسم های دیگر برگزار میشود که آنها هم بهمین ترتیب برای سوزاندن اشیاء غیرلازم برگزار میشود.»
وی می افزاید «جزو آیین های چهارشنبه سوری مثل هرگونه آیین های گروهی دیگر، غذاهای دست جمعی، آشهای دست جمعی جزو ویژگیهای اصلی اش بوده، سرودهای مخصوصی داشته، قاشق زنی داشته، فالگوش داشته، بازیهای گروهی، نمایشبازیهایی داشته که مردم، جوانان، کودکان، بزرگسالان به یک ترتیبی انجام میدادند با توجه به نواحی جغرافیایی اش فرق میکنند با همدیگر که متأسفانه همه این آیینهای زیبا جای خودش را به انفجارهای مهیب و ترقّه و سوزاندن لاستیک و ترقّه که چه عرض کنم، بمب، تبدیل به بمب شده دیگر و عملا میشود گفت آنچه که امروز در شهرهای بزرگ ایران برگزار میشود به اسم چهارشنبه سوری، در تهران و اصفهان و مشهد و اینجور جاها، اینها فقط اسم چهارشنبه سوری را بر خودش دارد و ارتباطی به این جشن کهن ندارد.»