دادگاه عالی عراق، هوشیار زیباری را به دلیل «اتهامات مالی» از رقابت‌های ریاست جمهوری منع کرد

هوشیار زیباری، وزیر خارجه پیشین و نامزد حزب دموکرات کردستان عراق

دادگاه عالی عراق روز یکشنبه، ۲۴ بهمن هوشیار زیباری، وزیر خارجه پیشین و نامزد حزب دموکرات کردستان عراق را به دلیل «اتهامات فساد مالی» از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری این کشور منع کرد.

این دادگاه هفته گذشته نامزدی آقای زیباری در انتخابات را تعلیق کرده بود، اما رای قطعی ممنوعیت حضور او در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری در دادگاه روز یک‌شنبه صادر شد.

در واکنش به صدور این حکم، آقای زیباری در یک نشست خبری در روز یک‌شنبه، ضمن ابراز تعجب از «محرومیت خود از حق نامزدی»، اعلام کرد که به قوه قضائیه احترام می‌گذارد، اما حق دارد بگوید که در این تصمیم‌گیری «بی‌عدالتی» و «خودسری» صورت گرفته است.

در اوایل ماه جاری میلادی، چهار نماینده مجلس عراق با ارائه دادخواستی به دادگاه فدرال خواستار حذف هوشیار زیباری از رقابت‌های ریاست جمهوری به اتهام «فساد مالی و اداری» شدند.

آقای زیباری یکی از ۲۵ کاندیدای این دوره از انتخابات ریاست جمهوری عراق بود که پیش از طرح دوباره اتهامات فساد علیه او، بخت بالایی برای کسب رای مجلس برای ریاست جمهوری داشت.

در نظام سیاسی عراق، مجلس به انتخاب رئیس‌جمهوری رأی می‌دهد و او به نوبه خود نخست‌وزیر را منصوب می‌کند.

نامزدی هوشیار زیباری ازسوی شخصیت مذهبی قدرتمند عراق مقتدا صدر حمایت می‌شد. حزب مقتدا صدر در انتخابات پارلمانی ۱۰ اکتبر گذشته پیروز شد.