ایران خانه‌سازی در ونزوئلا و عراق را در پی «مشکلات پرداخت» رها کرد

رئیس کانون انبوه‌سازان تهران می‌گوید پروژه‌های ساختمان‌سازی شرکت‌های ایرانی در ونزوئلا و عراق به خاطر مشکلات مربوط به پرداخت پول متوقف شده است.

ایرج رهبر روز چهارشنبه ۴ مرداد در ادامه گفته است از زمان ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد، ایران پروژه خانه‌سازی در ونزوئلا را آغاز کرد و کلا ۱۰ هزار واحد مسکن ساخته شد، اما در حال حاضر پرداخت دلاری متوقف شده است.

او در ادامه گفته است ونزوئلا هزینه‌ها را واحد پول خودش پرداخت می‌‌کند و شرکت‌های ایرانی باید در ونزوئلا این پول را به دلار تبدیل کنند که هیچ صرفه اقتصادی ندارد و پروژه‌های مسکن‌سازی هم دیگر ادامه پیدا نکرد.

اصرار ونزوئلا بر پرداخت هزینه خانه‌سازی ایرانی‌ها در حالی است که این کشور درگیر تورم افسارگسیخته و افت شدید ارزش پول ملی است؛ بطوری که برای نمونه نرخ دلار نسبت به بولیوار طی دو سال گذشته چهار برابر شده است.

بیشتر در این باره: مناسبات ايران و ونزوئلا بعد از چاوز و احمدی نژاد

آقای رهبر در ادامه اظهارات خود گفته است در سلیمانیه عراق پول‌های شرکت‌های ایرانی وصول نشد و برای پرداخت مطالبات پیمانکاران ایرانی بهانه می‌آوردند و در نهایت شرکت‌های ایرانی هم با عدم وصول مطالبات مواجه شدند و بعضا ماشین‌آلات خود را رها کردند.

او توضیح نداد در شرایطی که ایران تحت تحریم‌های آمریکا و در لیست سیاه «اف‌ای‌تی‌اف» قرار دارد؛ چگونه انتظار دریافت دلار آمریکا از پروژه‌های ساختمان‌سازی در عراق یا ونزوئلا می‌رود.

رییس کانون انبوه سازان تهران مدعی «سوء استفاده عراق و ونزوئلا از جایگاه ایران» شده و گفته است در صورتی که در دولت‌های نهم و دهم قیمت ارائه شده برای چینی‌ها در سلیمانیه عراق۳۵۰ دلار تا ۴۰۰ دلار برای ساخت هر متر مربع بود اما الان قیمتی که به شرکت‌های ایرانی اعلام می‌کنند ۲۵۰ دلار برای هر مترمربع است و این قیمت اصلا صرفه اقتصادی ندارد و این کشورها در واقع از جایگاه ایران سوء استفاده می‌کنند.

اظهارات او از کسادی بازار انبوه‌سازان ایرانی در خارج در حالی است که گزارش شهریورماه مجمع انبوه‌سازان ترکیه نشان می‌دهد شرکت‌های عمرانی این کشور طی یک دهه گذشته بطور متوسط سالانه حدود ۲۳ میلیارد دلار پروژه ساخت و ساز در خارج اجرا کرده‌اند.

پارسال شرکت‌های ترکیه ۲۸ میلیارد دلار پروژه عمرانی در خارج کشور اجرا کردند که ۴.۶ میلیارد دلار در روسیه، ۳.۶ میلیارد دلار در رومانی، ۳.۴ میلیارد دلار ترکمنستان، ۲.۹ میلیارد دلار عربستان، ۱.۵ میلیارد دلار لیبی، ۱.۳ میلیارد دلار عراق و بقیه در کشورهای اسپانیا، جمهوری آذربایجان، ویتنام، کویت و غیره بوده است.