اختلاف سه برابری برآورد بانک مرکزی و مرکز آمار از تورم مسکن در تهران

در حالی که مرکز آمار ایران از تورم ۴۳ درصدی قیمت مسکن در تیرماه در تهران نسبت به ماه مشابه پارسال خبر داده، بانک مرکزی مدعی شده است که تورم مسکن تنها ۱۴ درصد بوده است.

گزارشی که روز یکشنبه ۱۱ شهریورماه در سایت بانک مرکزی منتشر شده، مدعی شده است که متوسط قیمت هر متر مربع خانه در تهران طی تیرماه امسال ۸۷.۵ میلیون تومان بوده که نسبت به ماه مشابه پارسال ۱۴.۳ درصد و نسبت به خرداد امسال کمتر از ۲ درصد رشد داشته است.

این در حالی است که بنابر برآورد مرکز آمار، قیمت مسکن در تیرماه نسبت به تیر پارسال ۴۳.۱ درصد جهش داشته است.

بیشتر در این باره: از زمان آغاز به‌کار دولت رئیسی، قیمت مسکن در تهران «۲.۷ برابر» شده است

تورم مسکن طی چند سال گذشته تلاطم‌های چشمگیری داشته است و طبق آمارهای بانک مرکزی از زیر ۲۰ درصد در فروردین ۱۴۰۱ به بالای ۱۰۰ درصد در اردیبهشت پارسال اوج گرفته و سپس روند نزولی داشته و در خرداد امسال به زیر ۱۰ درصد رسیده و دوباره در ماه گذشته به بالای ۱۴ درصد افزایش یافته است.

دولت ابراهیم رئیسی در ابتدای کار خود قول داده بود سالانه یک میلیون واحد مسکن بسازد تا از بحران تورم مسکن و اجاره‌بها جلوگیری کند؛ موضوعی که حتی بخش کوچکی از آن نیز محقق نشد.

در زمان روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی، متوسط قیمت هر متر مربع خانه در تهران کمتر از ۳۲ میلیون تومان بود.

محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس ۲۵ فروردین اعلام کرد پیشرفت طرح «نهضت ملی مسکن» در سطح ۲۵ درصد متوقف شده و تنها بخش «بسیار جزئی» از پروژه‌های مسکن دولتی تحویل شده است.

او گفت آنچه هم تحویل شده است، مربوط به پروژه «اقدام ملی مسکن» دولت قبل است.

آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد تعداد معاملات مسکن در تهران طی ماه گذشته نسبت به تیرماه پارسال ۲۷ درصد رشد داشته و به رقم سه هزار و ۵۵۹ واحد رسیده است، اما نسبت به خرداد امسال افتی ۸ درصدی داشته است.

آرشیو آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد در حالی که خرداد ۱۳۹۷ و قبل از اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران، نزدیک ۱۵ هزار خانه در تهران معامله شده بود.

این گزارش می‌گوید اجاره‌بها در تهران نیز طی ماه گذشته نسبت به تیر پارسال ۵۰ درصد رشد کرده است.