خرید و اجارۀ خانه؛ گران‌ترین شهرها و کشورهای اروپایی کدام‌اند؟

یک آژانس املاک در لندن، ۲۰۲۴

پژوهش یک مؤسسه بین‌المللی معتبر نشان می‌دهد که آلمان، در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی، کشور گرانی برای خرید خانه محسوب می‌شود.

براساس نتایج پژوهش مؤسسه «دلویت» (Deloitte) که ۲۶ مرداد منتشر شد، قیمت آپارتمان در واحدهای مسکونی نوساز در آلمان به‌طور متوسط حدود چهار هزار و ۷۰۰ یورو (معادل پنج هزار و ۱۷۰ دلار) در هر مترمربع است.

با نظرداشت این رقم، قیمت مسکن در کشورهای اروپایی فقط در اتریش گران‌تر از آلمان است.

اگر درآمد متوسط شهروندان را مبنا قرار دهیم، یک آپارتمان ۷۰ متری در دانمارک ارزان‌تر از بسیاری دیگر از کشورهای اروپایی است. بهای چنین آپارتمانی حدود سه هزار یورو در مترمربع است و شهروندان دانمارکی می‌توانند با مبلغی معادل حدود ۴.۷ برابر درآمد سالانۀ خود چنین خانه‌ای را بخرند.

نتایج پژوهش مؤسسه دلویت درعین‌ حال نشان می‌دهد که بهای مسکن در ایتالیا نیز نسبتاً ارزان است و مردم این کشور با حدود پنج برابر درآمد سالانۀ خود می‌توانند خانه‌ای مناسب بخرند. بهای آپارتمانی ۷۰ متری در مجموعه‌های مسکونی نوساز در ایتالیا سال گذشته حدود ۱۱ درصد کاهش یافت و اکنون دو هزار و ۱۰۰ یورو در هر مترمربع است.

این پژوهش نشان می‌دهد که بدون در نظر گرفتن شاخص‌های دیگر، بهای این نوع آپارتمان‌ها در یونان و رومانی حدود هزار و ۵۰۰ یورو در متر مربع، در لهستان حدود دو هزار و ۲۰۰ یورو در مترمربع، در مجارستان، اسلوونی و کرواسی حدود دو هزار و ۶۰۰ یورو در مترمربع و در اسپانیا حدود دو هزار و ۸۰۰ یورو در مترمربع است.

اما بررسی تمامی عوامل دخیل در توانایی مالی مردم در هر کشور برای خرید خانه، تصویر پیچیده‌تری ارائه می‌دهد.

برای نمونه، در فرانسه به‌طور متوسط مردم با مبلغی معادل حدود ۱۰ برابر درآمد سالانۀ خود می‌توانند خانه بخرند، ولی در جمهوری چک مردم ناگزیرند حدود ۱۳ برابر درآمد سالانۀ خود را هزینه کنند.

بیشتر در این باره: اسپانیا اعطای «ویزای طلایی» به سرمایه‌گذاران خارجی در املاک را متوقف می‌کند
گران‌ترین شهرهای اروپا برای خرید خانه

پاریس و مونیخ برای خرید مسکن گران‌ترین شهرها در کشورهای اتحادیه اروپا هستند.

پژوهش جدید که بازار مستغلات در ۶۸ مورد از گران‌ترین شهرهای اروپا را بررسی کرده، می‌گوید پاریس برای خرید مسکن گران‌ترین شهر و قیمت متوسط خانه حدود ۱۴ هزار و ۹۰۰ یورو در هر متر مربع است.

مونیخ در آلمان نیز با شاخص متوسط ۱۰ هزار و ۹۰۰ یورو در هر متر مربع بعد از پاریس در رتبۀ دوم قرار دارد.

با این حساب، بهای مسکن در پاریس تقریباً چهار برابر بهای متوسط در کل فرانسه و بهای مسکن در مونیخ تقریباً ۲.۳ برابر بهای متوسط در سراسر آلمان است.

گران‌ترین شهرهای اروپا برای اجارۀ خانه

نتایج پژوهش مؤسسه «دلویت» همچنین نشان می‌دهد که لندن از نظر اجاره مسکن گران‌ترین شهر اروپایی و قیمت متوسط اجاره حدود ۳۴ یورو در هر مترمربع است.

بعد از لندن، دوبلین و پاریس و بارسلون با بهای متوسط ۳۰ یورو در هر متر مربع در رتبه‌های بعدی قرار دارند. مونیخ نیز با بهای متوسط اجاره مسکن در حدود ۲۱ یورو در هر متر مربع در نیمۀ بالای جدول رده‌بندی قرار دارد.

در مقابل، متوسط اجارۀ مسکن برای آپارتمان‌های نوساز در شهر تورین ایتالیا بسیار پایین و حدود ۷.۳ یورو در هر مترمربع است.

در برخی شهرهای بزرگ یونان، رومانی، بلغارستان، مجارستان و جمهوری چک، بهای اجارۀ خانه‌های نوساز هنوز زیر ۹ یورو در هر مترمربع است. البته قیمت اجاره مسکن در شهرهای صوفیه، وارنا و بورگاس در کشور بلغارستان در یک سال گذشته بین ۶۷ تا ۱۲۶ درصد افزایش یافته است.

بیشتر در این باره: چقدر طول می‌کشد یک کارگر در تهران خانه‌دار شود؟