عکاس فرانسوی زندگی خصوصی محمدرضاشاه پهلوی درگذشت

هوگ واسال، عکاس خبری و یکی از بنیانگذاران آژانس عکس گاما

هوگ واسال، عکاس خبری و یکی از بنیانگذاران آژانس عکس گاما که از زندگی خصوصی و مراسم و دیدارهای رسمی محمدرضا پهلوی، آخرین پادشاه ایران هم عکاسی کرده بود، در ۸۹ سالگی در شهر تور فرانسه درگذشت.

آقای واسال در فرانسه به عنوان عکاس رسمی ادیت پیاف، خواننده اسطوره‌ای، شناخته می‌شد.

او کارش را به عنوان عکاس مطبوعاتی با نشریه «فرانس دیمانش» در سال ۱۹۵۳ آغاز کرد و سپس به عکاسی از ستارگانی چون جانی هالیدی و بریژیت باردو روی آورد.

در سال ۱۹۵۷ با ادیت پیاف دوست شد و از او خواست تا عکاس رسمی او شود. در سال ۱۹۶۶ نیز به همراه عکاس‌های دیگری، آژانس عکس گاما را تاسیس کرد.

از آن سال به مدت ده سال، به ایران رفت‌وآمد داشت و از رویدادهای مهم دربار شاهنشاهی ایران عکس گرفت: از تاجگذاری شاه در ۱۹۶۷ تا جشن ۲۵۰۰ ساله در ۱۹۷۱ و دیدارهای رسمی شاه با رهبران جهان چون ریچارد نیکسون، انور سادات، ژرژ پمپیدو و والری ژیسکار دستن.

واسال همچنین این فرصت را یافت تا لحظاتی از زندگی خصوصی شاه و خانواده‌اش مثل تولد فرزندان شاه، تعطیلات خانوادگی در سواحل دریای خزر و جشن‌های تولد را به ثبت برساند.

او چند سال پیش، نمایشگاه عکسی را با عنوان «از ادیت پیاف تا فرح پهلوی» برگزار کرد.

اما از نظر بین‌المللی، عکسی که او در سال ۱۹۶۹ در آفریقای جنوبی گرفت، اهمیت بسیاری دارد و او را به شهرت جهانی رساند.

در این عکس که در یک استادیوم نزدیک معدن طلای بلومفونتین گرفته شده، طنابی تماشاگران سفیدپوست را از تماشاگران سیاه‌پوست جدا می‌کند. این عکس به نماد مبارزه با آپارتاید تبدیل شد.