هانتر بایدن، پسر رئیس‌جمهور آمریکا، در پرونده «خرید اسلحه» مجرم شناخته شد

هانتر بایدن (مرکز تصویر)‌ همراه با مادرش،‌ بانوی اول آمریکا، و همسرش بعد از شنیدن رأی هیئت منصفه دادگاه را ترک می‌کنند

هیئت منصفه دادگاه رسیدگی به اتهامات هانتر بایدن، پسر رئیس‌جمهور آمریکا، او را به جرم دروغگویی در مورد اعتیادش و در نتیجه خرید اسلحه به شکل غیرقانونی محکوم شناخت.

تمامی ۱۲ عضو هیئت منصفه در دادگاه فدرال ایالت دلور روز سه‌شنبه ۲۲ خرداد هانتر بایدن را در هر سه اتهامی که به او وارد شده است مجرم شناختند.

او اولین فرزند یک رئیس‌جمهور مستقر آمریکا است که مجرم شناخته می‌شود.

دمکرات‌ها ممکن است از صدور این حکم در مورد پسر جو بایدن برای رد ادعاهای دونالد ترامپ بهره‌برداری کنند که همواره گفته است مخالفانش از نظام قضایی علیه او استفاده ابزاری می‌کنند.

هانتر بایدن پس از اعلام نظر هیئت منصفه ضمن قدردانی از کمک و حمایت خانواده و دوستان، رای هیئت منصفه را «ناامید کننده» توصیف کرد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای گفت که نتیجه دادرسی را می‌پذیرد و به روند قضایی این پرونده احترام می‌گذارد.

قاضی این پرونده تاریخ صدور حکم نهایی دادگاه را اعلام نکرد ولی یادآوری کرد که احکام معمولاً ظرف ۱۲۰ روز صادر می‌شود؛ بنابراین، حکم نهایی حداکثر یک ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در روز پنج نوامبر مشخص خواهد شد.

در سنت قضایی آمریکا برای جرایم مربوط به خرید و نگهداری اسلحه بین ۱۵ تا ۲۱ ماه زندان تعیین می‌شود. ولی به گفته کارشناسان حقوقی معمولاً احکام صادر شده سبک‌تر هستند و در بسیاری موارد در صورت تبعیت فرد متهم از مقررات دوره آزادی مشروط، ممکن است حکم زندان صادر نشود.

در نظرسنجی که در ماه فوریه توسط خبرگزاری رویترز و مؤسسه ایپسوس انجام شد حدود ۶۱ درصد از رای‌دهندگان گفتند که پرونده قضایی هانتر بایدن روی نظر آن‌ها در مورد رای دادن یا ندادن به جو بایدن تأثیر نخواهد داشت.

دمکرات‌ها در کنگره با اشاره به پرونده قضایی و محاکمه فرزند رئیس‌جمهور آمریکا می‌گویند که این نشان می‌دهد که جو بایدن از نظام قضایی برای اهداف سیاسی و شخصی خود بهره‌برداری نمی‌کند. آقای بایدن هفته گذشته اعلام کرد که در صورت محکوم شدن فرزندش او را عفو نخواهد کرد.

آقای بایدن روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای گفت: «همان‌طور که هفته گذشته گفتم من رئیس‌جمهور و درعین حال یک پدر هستم. جیل و من پسرمان را دوست داریم و به او افتخار می‌کنیم. بسیاری از خانواده‌هایی که عزیزانشان با اعتیاد دست به گریبان بوده‌اند احساس افتخار ما به دلیل غلبه او (هانتر) بر مشکل اعتیار را به خوبی درک می‌کنند.»

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه این بیانیه افزود: «من نتیجه این دادرسی را می‌پذیرم و به ادامه روند قضایی بررسی پرونده که هانتر قرار است تقاضای فرجام کند احترام می‌گذارم. جیل و من و سایر اعضای خانواده همواره در کنار هانتر خواهیم بود و هیچ چیزی این را تغییر نمی‌دهد.»

در اعلام جرم دیوید وایس، بازرس ویژه وزارت دادگستری آمریکا که از مقامات منصوب دونالد ترامپ است، هانتر بایدن علاوه بر سه اتهام مربوط به خرید و نگهداری غیرقانونی اسلحه به شش تخلف مالیاتی در ایالت کالیفرنیا نیز متهم شده است.

دادستانی می‌گوید هانتر بایدن در فاصله سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ در حالی که میلیون‌ها دلار صرف خرید مواد مخدر، خدمات جنسی، خودروهای لوکس و سایر اقلام گران‌قیمت کرده حدود ۱٫۴ میلیون دلار از پرداخت مالیات فرار کرده است.

هانتر بایدن این اتهامات را نپذیرفته و محاکمه مربوط به این پرونده از روز پنجم سپتامبر در لس آنجلس شروع می‌شود.

بیشتر در این باره: پسرِ جو بایدن در دادگاه؛ از ماجرای خرید کلت و اعتیاد او چه می‌دانیم؟

دادستانی شهادت همسر و دوست دختر سابق و همین‌طور زن برادر هانتر بایدن در مورد اعتیاد شدید او به کوکائین قبل و بعد از خرید اسلحه در اکتبر ۲۰۱۸ را به دادگاه ارائه داد.

بخش دیگری از اسناد ارائه شده به دادگاه از سوی دادستانی پیامک‌های هانتر بایدن در حافظه تلفن همراهش، عکس‌ها و صورت حساب‌های بانکی او بود که ثابت می‌کرد در هفته‌های قبل و بعد از خرید اسلحه پول کلانی صرف خرید مواد مخدر کرده بود.

وکلای هانتر بایدن تلاش کردند به هیئت منصفه ثابت کنند که موکلشان هنگام خرید اسلحه مواد مخدر مصرف نمی‌کرد و هنگام پر کردن پرسشنامه خرید اسلحه دروغ نگفته است چون درآن مقطع خود را معتاد نمی‌دانست.