هشدار آژانس انرژی در مورد احتمال شوک به بازار جهانی نفت در ماه آینده

آژانس بین‌المللی انرژی روز چهارشنبه پیش‌بینی کرد که از ماه آینده میلادی، آوریل، روزانه صادرات سه میلیون بشکه نفت روسیه متوقف شود و همین امر به بازار جهانی شوک وارد کند.

بنا بر پیش‌بینی این نهاد، این میزان توقف صادرات از آن رو رخ می‌دهد که با اعمال تحریم‌ها بر روسیه پس از تجاوز نظامی این کشور به اوکراین، خریداران نفت به طور فزاینده‌ از خرید این محصول از مسکو خودداری کنند.

آژانس بین‌المللی انرژی هشدار داده که این اتفاق و اختلالات بالقوه‌ای که در تولید و صادرات نفت روسیه پیش خواهد آمد، می‌تواند به بازار جهانی نفت شوکی بزرگ وارد کند.

سازمان اوپک که در بحبوحه افزایش قیمت‌های انرژی و به‌ویژه بالا رفتن قیمت نفت با درخواست‌هایی برای افزایش تولید روبه‌رو شده، در آخرین نشست خود موافقت کرد به برنامه فعلی خود برای افزایش تدریجی تولید تنها به میزان چهار صد هزار بشکه در روز پایبند بماند، اما قرار است ۳۱ مارس دوباره تشکیل جلسه دهد.

آژانس بین‌المللی انرژی همچنین اعلام کرد که «انتظار می‌رود افزایش قیمت کالاها و تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه پس از حمله این کشور به اوکراین، رشد اقتصادی جهانی را کاهش دهد.»

طبق هشدار این سازمان، صنعت جهانی نفت هم‌اکنون با «چیزی که می‌تواند به بزرگ‌ترین بحران عرضه در دهه‌های اخیر تبدیل شود» مواجه است.