آژانس بین‌المللی انرژی: احتمال افت ۳۰ درصدی در تولید نفت ایران و ونزوئلا

آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید که تولید نفت ایران و ونزوئلا تحت تحریم‌های آمریکا و وضعیت بد اقتصادی در سال آینده می‌تواند ۳۰ درصد کاهش یابد.

این نهاد بین‌المللی که به کشورهای صنعتی واردکننده نفت مشاوره می‌دهد، در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود که روز چهارشنبه، ۲۳ خرداد، در سایت رسمی خود منتشر کرد می‌گوید که تا پایان سال آینده میلادی، تولید نفت ایران و ونزوئلا می‌تواند روزانه تا ۱٫۵ میلیون بشکه کاهش یابد، اما دیگر تولیدکننده‌های اوپک، همچنین روسیه و دیگران می‌توانند این کاهش را «به راحتی» جبران کنند.

این گزارش می‌گوید که تولید روزانه نفت ایران در پایان سال ۲۰۱۹ می‌تواند ۹۰۰ هزار بشکه معادل ۲۳ درصد از کل تولید کشور کاهش یابد.

با خروج آمریکا از برجام، تحریم‌های نفتی ایران دوباره بازگشته است و مشتریان ایران مجبورند برای گرفتن معافیت از تحریم‌های آمریکا، در هر دوره شش‌ماهه خرید نفت ایران را «به صورت چشمگیر» کاهش دهند.

این تحریم‌ها از ماه نوامبر سال جاری، حدود شش ماه دیگر، به اجرا گذاشته می‌شود.

تولید نفت ونزوئلا نیز به دلیل مشکلات اقتصادی و عدم موفقیت در جذب شرکت‌های خارجی به خاطر بدهی‌های معوقه، ماهانه حدود ۵۰ هزار بشکه کاهش می‌یابد.

آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید که طی دو سال گذشته، تولید روزانه نفت ونزوئلا حدود یک میلیون بشکه کاهش یافته‌ است.

آمارهای اوپک نیز که روز سه‌شنبه منتشر شد، حاکی از افت تولید نفت ونزوئلا در ماه گذشته به زیر ۱٫۴ میلیون بشکه در روز است که بیش از نیم میلیون بشکه کمتر از متوسط تولید سال گذشته‌ است.

آژانس بین‌المللی انرژی می‌افزاید که رشد تولید نفت کشورهای غیراوپک برای سال آینده می‌تواند جوابگوی رشد تقاضای جهانی نفت باشد، اما احتمالاً به افزایش تولید عربستان نیز نیاز خواهد بود.

قرار است اعضای اوپک هفته آینده دیدار داشته باشند و درباره موضوع افزایش تولید مذاکره کنند.

عربستان که به تنهایی یک سوم تولید این سازمان را انجام می‌دهد، به شدت از افزایش تولید حمایت می‌کند، اما ایران که با تحریم‌ها و کاهش تولید مواجه است، خواستار ادامه سطح تولید کنونی اوپک است.

اوپک به همراه برخی از کشورهای تولیدکننده نفت به رهبری روسیه از ابتدای سال گذشته میلادی متعهد شده‌اند که تولید روزانه خود را ۱٫۸ میلیون بشکه کاهش دهند. این توافق تا پایان سال جاری معتبر است، اما گزارش‌ها حاکی است که روسیه و عربستان مخالف ادامه وضع کنونی کاهش تولید هستند و از ابتدای ماه جاری میلادی تولید خود را به صورت تدریجی افزایش داده‌اند.

آژانس می‌گوید که طی سال آینده حتی با افت تولید چشمگیر تولید ایران و ونزوئلا، بازارهای جهانی نفت دچار مشکل نخواهد شد، چرا که دیگر تولیدکننده‌ها آن را جبران خواهند کرد، اما با افت بیشتر تولید، احتمالاً قیمت‌های نفت بالا برود.

در همین زمینه خبرگزاری بلومبرگ نیز با استناد به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی گزارش داده‌ است که عربستان و دیگر کشورهای خاورمیانه به تنهایی قادر به افزایش تولید روزانه ۱٫۱ میلیون بشکه نفت در کوتاه مدت هستند و سال آینده حتی می‌توانند بیشتر از این میزان تولید اضافی انجام دهند.

این گزارش می‌افزاید که سال آینده مصرف روزانه جهانی نفت ۱٫۴ میلیون بشکه افزایش خواهد یافت، در حالی که تولید نفت کشورهای غیراوپک ۱٫۷ میلیون بشکه افزایش خواهد یافت و تنها نیاز به تولید ۳۱٫۶ میلیون بشکه نفت توسط اعضای اوپک خواهد بود که تقریباً معادل تولید نفت آنها در ماه گذشته‌ است.

منابع: آژانس بین‌المللی انرژی، اوپک، بلومبرگ، رادیو فردا. د. خ / ف. دو