وعده پیش‌خرید دو واکسن ایرانی در پی گلایه مدیر پروژه فخرا

به‌ دنبال گلایه مدیر پروژه واکسن فخرا از بی‌اعتنایی وزارت بهداشت به این واکسن، رئیس سازمان غذا و داروی ایران وعده پیش‌خرید سه میلیون واکسن فخرا و رازی را داد.

محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو، گفت: «ما خودمان پیشنهاد پیش‌خرید دادیم و گفته‌ایم از این دو پلتفرم یعنی رازی و فخرا با توجه به سرمایه‌گذاری که کردند حتما پیش‌خرید انجام شود.»

وی اضافه کرد که با این حال پیش‌خرید این دو واکسن منوط به تصویب «اعتبار» است و میزان پیش‌خرید از هر یک از این دو واکسن نیز «یک‌ و‌ نیم میلیون دوز» خواهد بود.

آقای شانه‌ساز درباره درخواست مدیر پروژه واکسن فخرا مبنی بر تسریع در تائید و صدور مجوزهای این واکسن نیز گفت: «واکسن حساسیت ویژه‌ای را طلب می‌کند. ما باید یک سری از گزارش‌ها را دریافت کنیم که اطلاعات و گزارش‌های بدی نیز نبوده، اما باید کامل شود و هنوز به حداقلی که باید نرسیده است.»

روز سه‌شنبه، احمد کریمی، مدیر پروژه واکسن فخرا از برنامه‌ریزی برای «توقف» تولید این واکسن در ایران خبر داده و علت آن را نیز نبود متقاضی داخلی و بی‌اعتنایی وزارت بهداشت عنوان کرده بود.

پیش از آن نیز عباس اشتری، سرپرست تولید فرآورده‌های بیولوژیک در موسسه رازی گفته بود: «متاسفانه اکنون سیل خرید واکسن وارداتی فرصتی نمی‌دهد تا سیاست‌گذاران اصلاً بخواهند به واکسن داخلی توجه داشته باشند؛ منتظر اقدام مثبت دولت در حمایت از تولیدکنندگان داخلی هستیم.»

پس از به قدرت رسیدن ابراهیم رئیسی در ایران، دستور ممنوعیت واکسن‌های ساخت آمریکا و بریتانیا از سوی علی خامنه‌ای پس از هزاران قربانی نادیده گرفته شد و علاوه بر واکسن چینی سینوفارم، واکسن آسترازنکا نیز وارد ایران شده و روند واکسیناسیون، سرعت قابل توجهی پیدا کرده است.

با استفاده از گزارش‌های ایلنا و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.