دولت افغانستان و طالبان در نشست مسکو با تسریع مذاکرات توافق کردند

مسکو - سخنرانی سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در مذاکرات صلح افغانستان

یک مقام دولت افغانستان گفت نمایندگان این کشور و گروه طالبان طی ملاقاتی که روز جمعه ۲۹ اسفند در مسکو داشتند در مورد تسریع روند مذاکرات برای پایان دادن به جنگ توافق کردند.

دیدار نمایندگان دو طرف یک روز پس از نشست شش جانبه مسکو در مورد روند صلح افغانستان برگزار شد. این ملاقات‌ها شش هفته قبل از پایان مهلت تعیین شده برای خروج نیروهای آمریکایی از خاک افغانستان صورت گرفته است.

هدف نشست مسکو و ملاقات نمایندگان دولت افغانستان و گروه طالبان احیای مذاکرات دو طرف بود که از ماه سپتامبر ۲۰۲۰ آغاز شد. این مذاکرات در ماه‌های اخیر پیشرفت چندانی نداشته و دولت افغانستان گروه طالبان را متهم می‌کند که تعهد خود برای کاهش حملات نظامی را اجرا نکرده است.

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی آشتی ملی افغانستان به خبرگزاری روسی نووستی گفت که دو طرف در دیدار روز جمعه خود در مورد موضوعات مشخصی گفت‌وگو نکردند ولی تمایل خود به «تسریع روند مذاکرات» را ابراز کردند.

آقای عبدالله در عین حال هشدار داد که از دست دادن فرصت فعلی برای صلح به نفع هیچ یک از طرفین نخواهد بود.

آمریکا، روسیه، چین و پاکستان در بیانیه مشترکی که در پایان نشست روز پنجشنبه در مسکو منتشر شد از طرف‌های درگیر درافغانستان خواستند «هرچه سریع تر مذاکره در مورد مسائل اساسی با هدف پایان دادن به بحران را آغاز کنند».

بیشتر در این باره: شورای امنیت سازمان ملل افزایش حملات در افغانستان را محکوم کرد

در بخشی از این بیانیه گفته می‌شود: «مسائل اساسی عبارتند از زیربنای یک حکومت با ثبات، محورهای سیاسی حرکت به سوی ایجاد یک دولت فراگیر و چارچوب و مقررات مربوط به برقراری یک آتش‌بس پایدار و همه جانبه.»

این بیانیه ضمن درخواست از گروه طالبان برای پرهیز از حملات تهاجمی در فصل بهار می‌افزاید: «در این مقطع سرنوشت‌ساز چهار کشور امضاکننده بیانیه از طرف‌های درگیر می‌خواهند که با تسریع روند مذاکرات، توافق صلح برای پایان دادن به چهار دهه جنگ در افغانستان را عملی کنند.»

وزارت خارجه افغانستان ضمن استقبال از این بیانیه گفت دولت این کشور «به مذاکرات جدی و همه‌جانبه برای برقراری آتش بس و یک راه حل سیاسی با هدف پایان دادن جنگ و برقراری صلح پایدار در افغانستان متعهد است».

نشست مسکو یکی از سه کنفرانس بین المللی قبل از اول ماه مه، مهلت تعیین شده برای خروج نیروهای آمریکا و ناتو از افغانستان است.

تاریخ خروج نیروهای آمریکا و ناتو بخشی از توافق دولت دونالد ترامپ با گروه طالبان است که در ماه فوریه ۲۰۲۰ در قطر امضا شد. ولی دولت جو بايدن هشدار داده که با توجه به تشدید حملات طالبان اجرای این تعهد از سوی آمریکا دشوار خواهد بود.

یک نماینده طالبان در نشست مسکو گفت در صورت عدم اجرای این تعهد از سوی آمریکا ممکن است حملات این گروه افزایش یابد.

محمد سهیل شاهین در یک نشست خبری افزود نیروهای خارجی باید بروند و ادامه حضور آنها در افغانستان پس از این تاریخ نقض توافق آمریکا و طالبان خواهد بود. او هشدار داد: «نقض این تعهد با واکنش روبرو خواهد شد.» وی اما توضیح نداد که این «واکنش » چه خواهد بود.

طالبان مدعی است که در راستای اجرای تعهدات خود پس از امضای توافق صلح به نیروهای آمریکا و ناتو حمله نکرده است.

در نشست مسکو علاوه بر هیئت‌های نمایندگی دولت افغانستان و گروه طالبان، نمایندگان دولت‌های روسیه، آمریکا، چین و پاکستان نیز شرکت داشتند. این اولین باری بود که زلمی خلیلزاد، نماینده دولت آمریکا در مذاکراتی که روسیه در مورد افغانستان ترتیب داده است شرکت کرد.

حضور آقای خلیلزاد در نشست مسکو به عنوان نشانه‌ای از تلاش دولت آمریکا برای جلب حمایت قدرت‌های منطقه‌ای از طرح‌های واشنگتن برای آینده افغانستان تلقی می‌شود.

با استفاده از گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی؛ ش.ر/س.ن