موافقت با افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان؛ هزینه‌های کارگران ۲۳.۵ میلیون تومان اعلام شد

سخنگوی شورای نگهبان از موافقت این شورا با افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان خبر داد. در همین حال اعلام شد که هزینه ماهانه سبد معیشت کارگران تا پایان آذر ۱۴۰۲ به بیش از ۲۳ میلیون تومان رسیده است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان، روز دوشنبه ۲۳ بهمن اعلام کرد که این نهاد با افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان موافقت کرده است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز هفتم بهمن با این افزایش موافقت کرده بودند.

به این ترتیب، کف حقوق کارمندان دولت ده میلیون تومان و سقف حقوق خالص پرداختی‌ آن‌ها ۷۰ میلیون تومان و برای بازنشستگان کف حقوق‌ ۹ میلیون تومان خواهد بود.

تاکنون کف حقوق کارگران تعیین نشده است. نایب رئیس کانون هماهنگی شورای اسلامی کار استان تهران روز دوشنبه ابراز امیدواری کرد که «جلسات تعیین مزد شورای عالی کار به بعد از انتخابات مجلس یا سال آینده موکول نشود.»

محسن باقری هم‌چنین گفت که «بر اساس تورم اعلامی مرکز آمار و بانک مرکزی، هزینه ماهانه سبد معیشت کارگران برای یک خانوار ۳.۳ نفری تا پایان آذر ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان استخراج» شده است. هزینه سبد معیشت خانوار کارگری در سال ۱۴۰۱، ۱۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان برآورد شده بود.

بیشتر در این باره: سبد معیشت کارگران ایران در بهمن ۱۴۰۱ کوچک‌تر شد

افزایش حدود پنج‌ میلیون‌ تومانی هزینه ماهانه سبد معیشت کارگران طی یک سال گذشته در حالی است که این رقم تقریبا معادل حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۲ بوده است.

خبرگزاری ایلنا پیشتر در گزارشی گفته بود که با توجه به نرخ فقر ۳۰ میلیون تومانی در تهران و حدود ۲۴ میلیونی تومان در شهرستان‌ها یک خانواده با دو شاغل نیز از پس هزینه‌های حداقلی زندگی برنمی‌آید.