گرم‌ترین آذرماه در ایران طی ۳۳ سال اخیر ثبت شد

هم‌زمان با کاهش دما در بخشی از مناطق ایران و با وجود ادامه بارش‌ها، رئیس سازمان هواشناسی درباره رکوردهای اخیر بی‌سابقه افزایش دما در ایران هشدار داد و این روند را «مخاطره‌آمیز» توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سحر تاج‌بخش روز یک‌شنبه ۲۹ بهمن اعلام کرد که «امسال گرم‌ترین آذر ایران در ۳۳ سال اخیر تجربه شده است.»

خانم تاج‌بخش در ادامه گفت که «دمای بعضی از ایستگاه‌های هواشناسی کشور نظیر پارس‌آباد در شمال غربی‌ترین منطقه کشور به حدود ۲۰ درجه سلسیوس رسیده» و از آن با عنوان «یک رکورد بسیار عجیب برای کشور» نام برد.

بیشتر در این باره: هشدار درباره «تنش آبی» در بهار و تابستان ۱۴۰۳، با وجود تداوم بارش‌ها

به گفته رئیس سازمان هواشناسی «دمای کشور در حدود نیم‌قرن اخیر حدود چهار دهم درجه در هر دهه افزایش یافته است.»

با این که افزایش دمای کره زمین تحت تاثیر تغییرات اقلیمی به یکی از بحران‌های جهانی تبدیل شده، اما سرعت و شدت آن در برخی مناطق جهان هم‌چون ایران بسیار بالا است و به خشکسالی و تنش آبی دامن زده است.

سازمان هواشناسی کشور اخیراً اعلام کرد که مجموع بارش‌های ایران از ابتدای سال آبی (مهر ۱۴۰۲) تا ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ از میانگین بلندمدت در همین بازه زمانی کمتر بوده است.

این وضعیت در حالی است که چند دوره بارش برف و باران گسترده در مناطق وسیعی از ایران، امید به کاهش بحران کم‌آبی در کشور را در بین عموم افزایش داده بود.

در این رابطه رئیس سازمان هواشناسی کشور نیز می‌گوید که «بر اساس پیش‌بینی‌های بلند‌مدت هیئت بین دولتی تغییر اقلیم اگر هم‌چنان روند افزایش دما ادامه یابد، پیامدهای تغییر اقلیم بیشتر و مخاطره‌آمیز‌تر خواهد شد.»

بیشتر در این باره: دانشمندان تغییرات اقلیمی را عامل «خشکسالی» در ایران، عراق و سوریه می‌دانند

گروهی از دانشمندان علوم اقلیمی اواسط آبان گفته بودند که تغییرات آب‌وهوایی ناشی از مصرف سوخت‌های فسیلی عامل اصلی «خشکسالی شدید» در ایران، عراق و سوریه است و هشدار داده بودند که هم‌زمان با گرمایش کره زمین فصل‌های خشکسالی تشدید و متناوب‌تر خواهد شد.

به گفته آنها به احتمال فراوان وقوع خشکسالی در سوریه و عراق ۲۵ برابر و در ایران ۱۶ برابر قبل است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور سوم بهمن گفته بود که در حال حاضر ۳۳۹ شهر ایران در تنش آبی به‌سر می‌برند و نسبت به پارسال این تعداد افزایش یافته است.