روزهای التهاب؛ ۱۰ بهمن ۵۷ به روایت روزنامه‌ها

در دهمین روز بهمن ۵۷، روزنامه‌های کیهان و اطلاعات همچنان خبرهای مرتبط با بازگشت آیت‌الله خمینی به ایران را دنبال می‌کنند.

در این روز «آخرین خبر» به روایت اطلاعات آن است که پرواز آیت‌الله خمینی ۲۴ ساعت دیگر به تعویق افتاده است.

کیهان در این روز خبر داد که دو میلیون نفر برای استقبال از آیت‌الله خمینی از شهرستان‌ها به تهران آمده‌اند.

کیهان همچنین این هشدار بختیار را به نقل از خبرگزاری‌ها منتشر کرد که بازگشت آیت‌الله خمینی می‌تواند به «جنگ خیابانی» منجر شود.

تعدادی از خبرها و گزارش‌های اصلی دو روزنامه پرتیراژ آن روزها را در روز ۱۰ بهمن بخوانید:

* درجه‌داران پایگاه شاهرخی در کودتا شرکت نخواهند کرد

* تظاهرات شبانه همدان در هوای ۲۰ درجه زیر صفر

* خانه گوینده تلویزیون را آتش زدند

* کنسول آمریکا به خانه روحانی اصفهانی پناهنده شد!

* هشدار بختیار: بازگشت امام خمینی باعث جنگ خیابانی خواهد شد

* بختیار: هرچه بادا باد!

* ۲ میلیون شهرستانی برای استقبال از امام‌خمینی درتهران بست نشسته‌اند

* برای خرید دارو از بیمارستانها نسخه بیآورید

* شاه به پیک‌نیک رفت

* پراودا: آمریکای می‌خواهد ترکیه را جانشین ایران کند

* فرودگاهها باز شد

در نقل عنوان‌ها و مطالب این روزنامه‌ها رسم‌الخط و شیوه نگارش آنها در زمان انتشار حفظ شده است.

درجه‌داران پایگاه شاهرخی در کودتا شرکت نخواهند کرد

روزنامه کیهان اعلامیه‌ای را بازتاب داده که به امضای «درجه‌داران مجاهد نیروی هوایی- پایگاه شاهرخی» رسیده است. در این اعلامیه آمده که امضاکنندگان این پایگاه در همدان، که به نام «حر ریاحی» هم شناخته می‌شود، می‌گویند «به دستوراتی که علیه مردم شریف و مسلمان ایران باشد عمل نخواهند کرد و هرگز با فرماندهان خود برای ایجاد زمینه کودتا همکاری نخواهند کرد».

کیهان همچنین از بهبهان خبر می‌دهد که «تعدادی از افسران و همافران و درجه‌داران نیروی هوایی بهبهان تا خیابان‌های مرکزی شهر راه‌پیمایی کردند».

این گزارش همچنین به اجتماع «صدها نفر از ستوان یاران خلبان، همافران، هوانیروز، درجه‌داران و سربازان» در کرمانشاه اشاره می‌کند. بنا بر این گزارش این افراد نظامی با لباس شخصی در این تجمع حاضر شده بودند و «برای اطمینان مردم کارت شناسایی خود را ارائه می‌دادند».

در همین حال کیهان در خبری دیگر می‌نویسد گروهی از همافران نیروی هوایی «از سوی مقامات نیروی هوائی در پایگاه شاهرخی همدان، قصر فیروزه و پایگاه یکم شکاری نیروی هوائی» دستگیر شده‌اند. این خبر که از سوی خانواده‌های همافران دستگیرشده به کیهان داده شده می‌افزاید این خانواده‌ها شنبه (۱۴ بهمن) در اعتراض به این موضوع در کانون وکلای دادگستری تحصن خواهند کرد.

تظاهرات شبانه همدان در هوای ۲۰ درجه زیر صفر

کیهان در روز دهم بهمن می‌نویسد دو شب پیشتر «در حالیکه برودت هوا به ۲۰ درجه زیر صفر میرسید» ده‌ها هزار نفر از مردم همدان دست به تظاهرات زدند.

بنا بر این خبر معترضان خواستار «برقراری جمهوری اسلامی» شدند و تا ساعت یک بامداد در خیابان ماندند. در این گزارش آمده که یک روز بعد «هزاران نفر از مردم همدان در حالیکه عده‌ای از آنان مجهز به شمشیر و خنجر بودند به راهپیمائی پرداختند».

خانه گوینده تلویزیون را آتش زدند

روزنامه کیهان از شمال‌غرب تهران گزارش می‌دهد که خانه «یک سرهنگ و یک گوینده تلویزیون» به آتش کشیده شد.

بنا بر این خبر این خانه‌ها متعلق به «سرهنگ وحدانی و انوشیروان کنگرلو گوینده تلویزیون میباشد» که «یکماه قبل تخلیه و اثاث آن به نقطه دیگری منتقل شده بود».

مکان این دو ساختمان سه طبقه «دو طرف کوچه امیراسماعیل سامانی واقع در خیابان آیزنهاور جنب فروشگاه بزرگ پارس» گزارش شده است.

در همین حال روزنامه اطلاعات هم از به آتش کشیده شدن شهرنو، شکوفه نو، دو آبجوسازی و ده‌ها مشروب‌فروشی خبر می‌دهد.

کنسول آمریکا به خانه روحانی اصفهانی پناهنده شد!

روزنامه اطلاعات از یک درگیری در اصفهان خبر می‌دهد که طی آن یک تبعه آمریکا با شلیک گلوله یک راننده اصفهانی را مجروح کرده و این رخداد اعتراض مردم این شهر را در پی داشته است.

بنا بر این گزارش «آلفونسو یاچکو دورلو» که کارمند آمریکایی شرکت بل هلیکوپتر بوده، به دنبال یک مشاجره با «یک راننده اصفهانی به نام محمود هندی مرجان» او را به ضرب گلوله مجروح می‌کند.

پس از این حادثه کنسول آمریکا در اصفهان به محل این رخداد در هتل کوروش می‌رود و سپس گروه زیادی از مردم مقابل این هتل تجمع می‌کنند و خواهان مجازات ضارب می‌شوند.

بنا بر این گزارش چندین تن از جمله آیت‌الله خادمی از روحانیون اصفهان به میان جمعیت رفته و آنها را پراکنده کردند و کنسول آمریکا هم شب را در خانه این روحانی سپری کرد تا «صبح نماینده آیت‌الله خادمی، کنسول آمریکا را به محل کنسولگری برد». اطلاعات می‌نویسد «ضارب تبعه آمریکا نیز در محلی نگهداری میشود».

هشدار بختیار: بازگشت امام خمینی باعث جنگ خیابانی خواهد شد

کیهان از پاریس و به نقل از خبرگزاری‌ها گزارش می‌دهد که «نمایندگانی از جانب شاپور بختیار و جبهه ملی به آیت‌الله خمینی هشدار داده‌اند که بازگشت وی به ایران باعث جنگ خیابانی خواهد شد و احتمالاً ارتش واکنش شدید نشان خواهد داد».

در این گزارش از یک سو گفته می‌شود که بختیار از چندین کانال به آیت‌الله خمینی هشدار داده که «مسئولیت هر رویدادی که در بازگشت رخ دهد به عهده وی خواهد بود» و از سوی دیگر به نقل ابراهیم یزدی «از نزدیکان برجسته آیت‌الله خمینی» می‌نویسد که او «هرگونه تماس بین بختیار و آیت‌الله خمینی را تکذیب» کرده است.

در این گزارش به اختلاف نظر طرفین درباره سفر بختیار به پاریس و دیدار با آیت‌الله خمینی اشاره شده و «یکی از اطرافیان آیت‌الله خمینی اوضاع عمومی را به یک تاتر سیاسی تشبیه کرد که از مانوورهای پیچیده وماجراهای جنبی ترکیب یافته است».

کیهان همچنین به نقل از صادق قطب‌زاده خبر بازگشایی فرودگاه‌ها را تکذیب کرده و می‌نویسد «اطرافیان آیت‌الله خمینی منتظرند تا قبل از آغاز سفر خود به ایران بازبودن فرودگاه تائید شود».

این روزنامه همچنین به نقل از مقام‌های «ارفرانس» می‌نویسد این شرکت، که منتظر بازشدن فرودگاه برای انجام پرواز بازگشت آیت‌الله خمینی است، «حتی در صورتیکه فرودگاه تنها برای پرواز یک هواپیما بازباشد وپروازهای عادی ارفرانس به ایران لغو شود آماده است هواپیمایی برای آوردن آیت‌الله خمینی وهمراهانش به ایران اختصاص دهد».

بختیار: هرچه بادا باد!

روزنامه اطلاعات مصاحبه شاپور بختیار با یک ایستگاه رادیویی در فرانسه را بازتاب داده که نخست‌وزیر «درباره اختلافش با امام خمینی» گفته است: «هرچه باداباد».

شاپور بختیار همچنین در این مصاحبه اطمینان داده است که «در ایران کشتار و فاجعه روی نخواهد داد» و افزوده «ملتی که زیر فشار و شکنجه بوده اکنون یک آزادی دموکراتیک به شیوه اروپایی و واقعی بدست آورده و به راه خود ادامه می دهد».

بختیار در گفت‌وگو با این رسانه فرانسوی تأکید کرده که احترام گذاشتن به قانون را در این کشور آموخته است و می‌گوید همواره کوشش کرده که آیت‌الله خمینی را قانع کند اما «در زندگی لحظاتی پیش می‌آید که باید گفت: خیر – و اکنون آن لحظه فرا رسیده است و میگویم خیر».

۲ میلیون شهرستانی برای استقبال از امام‌خمینی درتهران بست نشسته‌اند

گزارش روز ِروزنامه کیهان در روز دهم بهمن به انتظار «صدها هزار شهرستانی از قم، اصفهان، مشهد، تبریز و همه جای ایران» اختصاص دارد که به تهران آمده‌اند تا شاهد بازگشت آیت‌الله خمینی باشند؛ تهرانی که بنا بر این گزارش قلب آن «برای «آقا» میزند».

کیهان می‌نویسد برای پذیرایی از این شهرستانی‌ها که تعداد آنها دو میلیون تن تخمین زده می‌شود «کمیته‌ای تشکیل شده که به آنها جای سکونت میدهد و غذایشان را هم تهیه میکند». این گزارش به نقل از این کمیته می‌نویسد به حدود ۳۰۰ هزار شهرستانی «که همه مرد و اکثرا جوان هستند جای سکونت داده شده است اما اکثر گروههای شهرستانی بطور مستقیم با حسینیه‌های مقیم تهران خود ارتباط برقرار کرده‌اند و میهمان هموطنان تهران خود می‌باشند».

این گزارش از جمله به سراغ کاروان اصفهانی‌ها مرکب از «۱۹۰ دستگاه اتوبوس و تعداد زیادی اتومبیل» رفته که با خود «کادر پزشکی و آزمایشگاه خون و مقدار کافی دارو آورده‌اند و مواد غذایی هم بحد نیاز دارند». اما این گروه به خبرنگار گفته‌اند اصفهانی‌های مقیم تهران با پذیرایی خود «حتی اجازه خرید سیگار را هم نمیدهند».

کیهان همچنین با اشاره به نظم حاکم بر اردوی اصفهانی‌ها که برعهده «جامعه معلمان و فرهنگیان اصفهان» است، به نقل از استقبال‌کنندگان اصفهانی و با اشاره به کشته شدن تعدادی از معترضان در روزهای گذشته در تهران می‌نویسد «در اصفهان بخاطر سازماندهی و نظمی که تظاهرات دارد کمتر روی میدهد که عده‌ای به این شکل شهید شوند».

کیهان در این گزارش تاکید کرده که اگرچه ورود آیت‌الله خمینی به تهران به تعویق افتاده اما استقبال‌کنندگان شهرستانی شهر را ترک نمی‌کنند و همچنان در تهران باقی مانده‌اند.

برای خرید دارو از بیمارستانها نسخه بیآورید

روزنامه کیهان به نقل از «مسئولان داروخانه‌های تهران» که با این روزنامه تماس گرفته‌اند راهکارهایی را برای «جلوگیری از هدر رفتن داروها و همچنین همکاری موثرتر با داروخانه‌ها» گزارش می‌کند.

این مسئولان داروخانه‌ای «از کلیه کسانی که جهت کمک به مجروحین و همکاری با بیمارستانها به خرید دارو اقدام می کنند تقاضا کردند لیست داروهای مورد نیاز خود را از بیمارستان تهیه کرده و با توجه به آن لیست اقدام به خرید کنند».

شاه به پیک‌نیک رفت

روزنامه کیهان به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس از مراکش گزارش می‌دهد که «شاه برای اولین بار پس از ورودش به مراکش از انزوا بیرون آمد و به همراه خانواده‌اش به پیک‌نیک رفت».

بنا بر این گزارش محل این پیک‌نیک که در آن «شهبانو و فرزندان، مادر شهبانو و اردشیر زاهدی» همراه شاه بودند، دامنه کوه‌های اطلس در ۴۵ کیلومتری شهر مراکش بوده است.

این «ضیافت ناهار که ۵ ساعت طول کشید از سوی شاهزاده مولای عبدالله برادر سلطان حسن دوم پادشاه مراکش ترتیب داده شده بود» و در آن «هنرمندان مراکشی ترانه‌های محلی اجرا کردند».

پراودا: آمریکای می‌خواهد ترکیه را جانشین ایران کند

کیهان به نقل از پراودا «ارگان حزب کمونیست شوروی» می‌نویسد: «اقدامات امریکا در تسریع ارسال کمک به ترکیه نشان داد که امریکا با دوستانش مانند مهره‌های شطرنج رفتار میکند».

این گزارش به تصمیم «اعطای کمک به ترکیه در کنفرانس سران امریکا، فرانسه، آلمان فدرال و انگلستان در گوادلوپ» اشاره می‌کند و می‌افزاید این کمک «با احتیاج امریکا به پایگاههای نظامی ارتباط دارد».

پراودا می‌نویسد «محافل امپریالیستی کوشش دارند به جای ایران پایگاه جدیدی برای حفظ منافع استراتژیک خود پیدا کنند».

روزنامه اطلاعات در گزارشی درباره همین موضوع به نقل از «رویتر» می‌نویسد «بحران ایران پایگاههای جاسوسی امریکا را در این کشور مورد تهدید قرار میدهد و این امر براهمیت پایگاههای واقع در ترکیه که مانند ایران با اتحاد شوروی هم مرز است، میافزاید».

فرودگاهها باز شد

روزنامه کیهان از بازشدن فرودگاه‌ها و فعالیت آن‌ها از سپیده صبح تا غروب آفتاب خبر می‌دهند. علت فعالیت نکردن فرودگاه‌ها در ساعت‌های شب «اعتصاب کارکنان و متخصصان هواپیمائی کشوری » عنوان شده است.

یک مقام مسئول به روزنامه کیهان گفته است که با بازگشایی فرودگاه‌ها گروه کثیری از مسافران شرکت‌های خارجی «برای عزیمت به اروپا وامریکا به فرودگاه هجوم آوردند، ولی چون هیچ هواپیمائی برای پرواز در فرودگاه نبود، پس از ساعتها معطلی از فرودگاه مراجعت کردند».

این گزارش می‌افزاید زمان تعطیل شدن فرودگاه مهرآباد هیچ هواپیمای خارجی در این فرودگاه نبود و با بازگشایی آن حدود ۲۴ ساعت طول می‌کشد تا هواپیمای شرکت‌های خارجی در مهرآباد فرود بیایند.

در همین حال کیهان اعلامیه‌ای را از سوی کارکنان هواپیمائی کشوری منتشر کرده که آنها می‌گویند «با وجودیکه دولت اعلام داشته است که فرودگاههای کشور بازشده است فرودگاه مهرآباد تا این ساعت در اختیار نظامیان است».