روزهای التهاب؛ ۸ بهمن ۵۷ به روایت روزنامه‌ها

در روز هشتم بهمن، روزنامه‌ها پس از دو روز تعطیل بار دیگر منتشر شدند. در این روز خبرهای ضد و نقیضی در مورد تعطیلی فرودگاه‌های کشور برای مدتی نامعلوم منتشر شد.

روزنامه‌ها نوشتند که فرودگاه بین‌المللی آبادان نیز در محاصره تانک‌ها قرار گرفته و خبرهایی از احتمال توقف آیت‌الله خمینی در دمشق برای دیدار با عرفات منتشر شد.

در این روز روزنامه اطلاعات از ترور غلامحسین دانشی نماینده آبادان در مجلس خبر داد و کیهان از گمانه‌زنی‌ها در مورد احتمال استعفای بختیار نوشت.

* ما ۳ نخست‌وزیر را اعدام کردیم

* خبر اعدام ۱۶۰همافر تکذیب شد

* قادر به پرواز به ایران نیستیم

* سیل جمعیت بسوی فرودگاه براه افتاد

* درپی‌شایعه بازگشت امام خمینی ۳۰ هزار اتومبیل، عازم‌پایگاه شاهرخی شد

* فرودگاههای کشور تا مدت نامعلومی بسته است

* حمله به کنسولگری ایران درلندن

* فرودگاه بین‌المللی آبادان در محاصره تانک‌ها

* دانشی‌نماینده‌مجلس ترورشد

* بختیار ممکنست بزودی استعفا کند

* توقف در دمشق؟

* نکته‌های جالب در راه‌پیمائی دیروز تهران

در نقل عنوان‌ها و مطالب این روزنامه‌ها رسم‌الخط و شیوه نگارش آنها در زمان انتشار حفظ شده است.

ما ۳ نخست‌وزیر را اعدام کردیم

اطلاعات در گزارشی از پاریس نوشت که «حاج مهدی عراقی مردی که سه ماه پیش پس از ۱۳ سال از زندان آزاد شده است و بعنوان عضو فدائیان اسلام در صدور رای اعدام انقلابی سه نخست‌وزیر ایران همکاری داشته امروز در پاریس اسرار اعدام این سه نخست‌وزیر یعنی عبدالحسین هژیر، سپهبد رزم‌آرا و حسنعلی منصور را فاش کرد.

اطلاعات به نقل از عراقی نوشت که «پس از آنها نوبت ارتشبد نصیری، سپهبد ایادی و دکتر اقبال بود».

--> بازگشت

خبر اعدام ۱۶۰همافر تکذیب شد

روزنامه کیهان می‌نویسد شاپور بختیار نخست‌وزیر «خبر اعدام ۱۶۰ نظامی نیروی هوایی» در تهران و همدان را تکذیب کرده است. در این گزارش آمده که در تظاهرات روز هفتم بهمن در تهران شایعه اعدام این افراد و خطر اعدام ۳۰۰ نفر دیگر مطرح شده بود.

کیهان به نقل از شاپور بختیار می‌نویسد که او اطمینان داده «هیچ نظامی را بدون اجازه شخص من (بختیار) نمی‌توان تیرباران کرد».

نظامیانی که شایعه اعدام آنها مطرح شده بود از حامیان آیت‌آلله خمینی بوده و «علیه شاه شورش کرده‌اند».

--> بازگشت

قادر به پرواز به ایران نیستیم

شرکت هواپیمایی «ارفرانس» می‌گوید به دلیل «بسته بودن فرودگاههای ایران، نمی‌تواند به ایران پرواز کند». به گزارش کیهان سخنگوی «ارفرانس» همچنین با اشاره به اینکه هواپیمای حامل آیت‌الله خمینی «دربست و اختصاصی» است افزوده که «باید از مقامات ایرانی اجازه مخصوص بگیرد و این اجازه تا کنون داده نشده است».

در این گزارش خبرنگار کیهان در پاریس می‌گوید آیت‌الله خمینی که همچنان قصد سفر به ایران را دارد در پاسخ به سؤال خبرنگاری خارجی که درباره احتمال دستور برای اسلحه به دست گرفتن مردم می‌پرسید گفت: «اگر لازم باشد خواهیم گفت».

--> بازگشت

سیل جمعیت بسوی فرودگاه براه افتاد

جمعیتی که روزنامه کیهان آن را حدود سی هزار نفر تخمین زده دو روز پیشتر (روز جمعه ششم بهمن)‌ برای استقبال از آیت‌الله خمینی «از نخستین ساعات بامداد به سوی فرودگاه مهرآباد و گورستان بهشت‌زهرا سرازیر شدند».

کیهان می‌نویسد این افراد در اطراف میدان «شهیاد» (آزادی) جمع شده بودند و شعار می دادند و فرود چند هواپیمای نظامی در فرودگاه «این شبهه را در مردم ایجاد کرد که امام خمینی به تهران وارده شده‌اند».

این گزارش می‌افزاید در میان جمعیت پس از ساعت ۹ صبح و «ناامید شدن» از ورود آیت‌الله خمینی، شایعاتی قوت گرفت. از جمله آن اینکه «هواپیمای امام خمینی در پایگاه شاهرخی به زمین نشسته است» یا اینکه هواپیما در تبریز فرود آمده است.

--> بازگشت

درپی‌شایعه بازگشت امام خمینی ۳۰ هزار اتومبیل، عازم‌پایگاه شاهرخی شد

خبرنگار روزنامه اطلاعات می‌نویسد با توجه به پخش شایعه فرود هواپیمای آیت‌الله خمینی در پایگاه شاهرخی همدان «۳۰ هزار اتومبیل» عازم این پایگاه شدند.

دلیل پخش این شایعه، مشاهده شدن یک هواپیمای سفید رنگ بوده که در پایگاه شاهرخی فرود آمده است. پس از اجتماع مردم «پلیس به کرات اخطار کرد که کسی در مقابل پایگاه اجتماع نکند».

اطلاعات در گزارش خود همچنین به تظاهرات «۱۳ هزار نفر از ساکنین پایگاه وحدتی و کبوترآهنگ» که خواستار برقراری «حکومت اسلامی» بودند اشاره کرده است.

در این میان خودروی شورولت «یکی از مستشاران آمریکایی پایگاه، توسط شخص یا اشخاص‌ناشناس به آتش کشیده شد».

--> بازگشت

فرودگاههای کشور تا مدت نامعلومی بسته است

فرودگاه‌های کشور که بنا بر اعلام اولیه قرار بود سه روز بسته بماند، حال بنا بر گزارش کیهان «بعلت ادامه تعمیرات دستگاههای پذیرش هواپیما تا اطلاع ثانوی تعطیل است».

این خبر کوتاه می‌افزاید که در‌صورت تصمیم نخست وزیر مبنی بر سفر به پاریس «یک هواپیمای اختصاصی از فرودگاه مهرآباد به پاریس پرواز خواهد کرد».

با به تعویق افتادن سفر آیت الله خمینی به تهران، کیهان از قم گزارش می دهد که «موج خشم و ناراحتی» سراسر این شهر را فرا گرفته است.

در این گزارش همچنین به حضور مجدد ماموران حکومت نظامی برای جلوگیری از «بروز حوادت ناگوار با تانک و توپ ومسلسل» در خیابانهای قم اشاره شده است.

کیهان می‌نویسد در تظاهرات دو روز اخیر، شعارهای مردم هم «متفاوت» بوده و «همگی علیه بختیار بود».

--> بازگشت

حمله به کنسولگری ایران درلندن

در روزهای اخیر گزارش‌های مختلفی از حمله به سفارت‌های ایران منتشر شده و حال روزنامه اطلاعات از لندن گزارش می‌دهد که «پنجاه دانشجوی ایرانی مقیم انگلیس به کنسولگری ایران در لندن به عنوان اعتراض به بسته‌شدن فرودگاه‌مهرآباد بمنظور جلوگیری از بازگشت امام خمینی حمله بردند».

بنا بر این گزارش کنسولگری به مدت ۵ ساعت در محاصره بود.

تقاضای محاصره‌کنندگان بازگشایی فرودگاه گزارش شده است.

--> بازگشت

فرودگاه بین‌المللی آبادان در محاصره تانک‌ها

خبرنگار روزنامه اطلاعات از شهر آبادان گزارش داده که فرودگاه بین المللی این شهر به «اشغال تانک ها و سربازان مسلح» درآمده است.

در این گزارش آمده که «مقامات ارتش در محوطه باند فرودگاه ، چند دستگاه اتومبیل آتش‌نشانی و تانک مستقر کردند تا مانع از نشستن احتمالی هواپیما بشوند».

در همین باره خبرنگار اطلاعات می گوید صدها تن از مردم آبادان ضمن اجتماع در مسجد امام صادق «مراتب تاسف عمیق خود را از جلوگیری از بازگشت امام خمینی ابراز داشتند».

--> بازگشت

دانشی‌نماینده‌مجلس ترورشد

روزنامه اطلاعات از ترور غلامحسین دانشی نماینده آبادان در مجلس شورای ملی «هنگامی که با اتومبیل خود از خیابان دماوند میگذشت» خبر داد.

بنا بر این گزارش دانشی هدف گلوله افرادی قرار گرفت که « از درون یک اتومبیل پژو سبز رنگ‌ سه گلوله بطرف اتومبیل» این نماینده شلیک کردند.

این گزارش می افزاید «دو گلوله به بدنه اتومبیل اصابت کرد و گلوله سوم پس‌ازسوراخ‌کردن شیشه اتومبیل به کتف دانشی اصابت کرد». این نماینده مجلس پس این سوءقصد به بیمارستان ۲۵ شهریور منتقل شد و تحت عمل جراحی قرار گرفت.

--> بازگشت

بختیار ممکنست بزودی استعفا کند

کیهان خبری را از خبرگزاری فرانسه نقل که «منابع مطلع» گفته‌اند شاپور بختیار «ممکن است بزودی استعفا کند».

این گزارش «بدنبال شایعاتی منتشر میشود که بموجب آن بختیار ممکن است استعفا کند تا بتواند با آیت‌الله خمینی دیدار کند». کیهان می‌نویسد آیت‌الله خمینی از پذیرفتن بختیار بعنوان نخست‌وزیر ایران خودداری می‌کند.

--> بازگشت

توقف در دمشق؟

روزنامه اطلاعات به نقل رسانه های کویتی گزارش داده که آیت الله خمینی در آینده نزدیک با حافظ اسد رئیس جمهوری سوریه و یاسر عرفات رهبر سازمان آزادی بخش فلسطین ملاقات و گفتگو خواهد کرد.

این گمانه‌زنی می‌افزاید که این دیدارها احتمالاً در دمشق و در مسیر بازگشت آیت‌الله خمینی به تهران انجام خواهد شد.

--> بازگشت

نکته‌های جالب در راه‌پیمائی دیروز تهران

کیهان در خبری متفاوت از تظاهرات روز هفتم بهمن به اتفاقاتی در حاشیه این رخداد پرداخته است. بنا بر این گزارش «دو زن حامله که آخرین ماههای حاملگی را طی میکردند، در مسیر راه‌پیمائی فارغ شدند».

از جمله دیگر اتفاقات در این روز سکته ۲ نفر در جریان راهپیمایی بوده و «۳ مرد بر اثر زمین خوردگی دچار شکستگی پا شدند». در این گزارش به ۲ زن نیز اشاره شده که «حالشان بهم خورد» و توسط مردم و گروه امداد مستقر به مراکز درمانی منتقل شدند.

--> بازگشت