نرخ تورم سالانه در ایران در ماه بهمن ۴۲.۵ درصد اعلام شد

مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه در ماه بهمن ۱۴۰۲ را ۴۲.۵ درصد اعلام کرد.

به گزارش این مرکز در ماه بهمن امسال، شاخص قیمت مصرف‌کننده خانوارهای کشور به عدد ۲۲۵.۷ رسیده که نسبت به ماه قبل ١.۴ درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال پیش ۳۵.۸ درصد افزایش و در ۱۲ ماه منتهی به بهمن نسبت به دوره مشابه سال قبل ۴۲.۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به یک ماه، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است.

مرکز آمار ایران «تورم نقطه‌ به نقطه» را نیز ۳۵.۸ درصد اعلام کرده است. منظور از تورم نقطه به نقطه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال پیش است.

به این ترتیب خانوارهای ایرانی، به طور میانگین، ۳۵.۸ درصد بیش از بهمن ۱۴۰۱ برای خرید «یک مجموعه یکسان از کالاها و خدمات» هزینه کرده‌اند.

افزایش حدود ۳۶ درصدی نرخ تورم سالانه در ماه بهمن و پیش‌بینی روند افزایشی این نرخ در سال آینده در حالی است که حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان در سال ۱۴۰۳ تنها ۲۰ درصد افزایش و کف حقوق کارمندان دولت در سال آینده ده میلیون تومان و برای بازنشستگان ۹ میلیون تومان تعیین شده است.

تاکنون کف حقوق کارگران تعیین نشده است.

خبرگزاری ایلنا پیشتر در گزارشی گفته بود که با توجه به نرخ فقر ۳۰ میلیون تومانی در تهران و حدود ۲۴ میلیونی تومان در شهرستان‌ها یک خانواده با دو شاغل نیز از پس هزینه‌های حداقلی زندگی برنمی‌آید.