ثبت ۲۳۰۰ هزار میلیارد تومان درآمد برای بیش از صد «اینفلوئنسر» اینستاگرام در ایران

به گفتۀ سخنگوی سازمان امور مالیاتی ایران، برای این افراد «حدود ۱۷ میلیارد تومان» مالیات در نظر گرفته شده است

سخنگوی سازمان امور مالیاتی ایران خبر داد که بعد از شناسایی «۱۲۳ اینفلوئنسر» اینستاگرامی مشخص شد آنها در سال ۱۴۰۰ مجموعاً بیش از دو هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان درآمد داشته‌اند.

مهدی موحدی بک‌نظر روز شنبه دهم تیرماه به خبرگزاری ایلنا گفت که برای این افراد «حدود ۱۷ میلیارد تومان» مالیات در نظر گرفته شده است.

این بدان معناست که میزان مالیات تعیین‌شده برای این افراد به شکل متوسط کمتر از «یک درصد» درآمد آنها را شامل می‌شود و تنها معادل ۰/۷۳ درصد است.

این در حالی است که بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، درباره کارمندانی که امسال بین ۱۰ تا ۱۴ میلیون تومان درآمد ماهانه داشته باشند، ده درصد از این مبلغ به عنوان مالیات از دریافتی آنها کسر می‌شود.

سخنگوی سازمان امور مالیاتی توضیح داد که بر اساس بندی از قانون بودجه سال ۹۹، کاربرانی که در رسانه‌های «کاربرمحور» بیش از ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده داشتند باید شناسایی می‌شدند تا از محل درآمد تبلیغات آنها مالیات دریافت شود.

او گفت بر اساس اظهارنامه‌های سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ در نهایت «۵۵۱ کاربر و فعال مجازی» با بیش از ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده شناسایی شدند.

این مقام سازمان امور مالیاتی ادعا کرده «تعداد قابل توجهی» از این افراد شناسایی شده‌اند و افزوده «برای ۱۲۳ اینفلوئنسر که درآمد قابل توجهی داشتند، درآمد تشخیصی صادر شده‌است».

ارزیابی‌های صورت‌گرفته و آمارهای مالی اعلام‌شده مربوط به زمانی است که دسترسی به شبکه اجتماعی اینستاگرام هنوز در ایران از سوی حکومت مسدود نشده بود.

با آغاز اعتراضات اخیر که از ۲۶ شهریور پارسال متأثر از جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد رقم خورد، پیام‌رسان واتس‌اپ و پلتفرم اینستاگرام هم در ایران فیلتر شدند.

موحدی در گفت‌وگو با ایلنا همچنین تصریح کرده تعداد دنبال‌کنندگان هیچ یک از حساب‌های کاربری در شبکه اجتماعی حکومتی «روبیکا» به ۵۰۰ هزار نفر نمی‌رسد و همه اینفلوئسرهای شناسایی‌شده توسط این اداره در «پلتفرم‌های خارجی مانند اینستاگرام» فعالیت می‌کنند و درآمد دارند.

دولت ابراهیم رئیسی در بودجه امسال، ۸۳۸ هزار میلیارد تومان درآمدهای مالیاتی در نظر گرفته که نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ۴۷ درصدی را نشان می‌دهد و مالیات بخش خصوصی نسبت به سال گذشته ۲.۵ برابر شده است.

همچنین قرار است در برنامه هفتم توسعه، هرسال یک درصد به مبلغ مالیات بر ارزش افزوده برای کالاها و خدمات اضافه شود و از نُه درصد به ۱۳ درصد برسد.

غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران بهمن‌ماه پارسال گفته بود در ۱۰ سال گذشته رشد مالیات در کشور ۲۳۰۰ درصد بوده است؛ به عبارتی طی یک دهه گذشته مالیات‌ها ۲۴ برابر شده است.